Query met een voorwaarde erin

Status
Niet open voor verdere reacties.

tomswaelen

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2004
Berichten
349
Ik heb een query met een aantal kolommen (nogal wiedes), met Ja/Nee-velden.

Ik wil een query maken:

Als Veld 1 'Ja' bevat, moet Veld 2 ook 'Ja' bevatten
Als Veld 1 'Nee' bevat, moet Veld 2 ook 'Nee' bevatten. Veld 2 wordt namelijk niet ingevuld als Veld 1 niet ingevuld wordt.

Hoe los ik dit op? Met twee aparte query's heb je natuurlijk alles wel mee, maar ik zou het liever in één keer doen.
 
Ik snap je niet helemaal; wil je een Bijwerkquery maken die veld2 op Nee zet? (Wat vermoed ik overigens de standaardwaarde is van het veld?)
 
Ik snap je niet helemaal; wil je een Bijwerkquery maken die veld2 op Nee zet? (Wat vermoed ik overigens de standaardwaarde is van het veld?)

Nee, dat kan ik met een IIf-functie.

De query zou records moeten bevatten die:

Als Veld 1 Ja is, moet Veld 2 ook Ja zijn
Als Veld 1 Nee is, moet Veld 2 Nee zijn, of nog beter, mag er met de waarde van Veld 2 geen rekening gehouden worden (zo sluit je user error uit bij het invullen)

Is zulks mogelijk?
 
Je hoeft geen berichten te quooten waarop je zelf antwoord; dat bericht staat er toch wel boven en is voor iedereen te lezen..
Terug naar de vraag: dus het gaat alleen om een selectiequery? Dan maak je twee criteria op de twee velden:
[Veld1]=-1 en [Veld2]=-1
En daaronder:
[Veld1]=0 en [Veld2]=0
Zoals ik eerder al zei: een Ja/Nee veld heeft maar twee waarden, dus als je niks invult/aanvinkt is de waarde 0. Een Ja/Nee veld heeft alleen de waarde Null (net als overigens elk willekeurig veld) in een quey met een Outer Join.
 
Ga ik met deze configuratie ook niet de resultaten krijgen waar Veld 1 aangevinkt is en Veld 2 niet? Want dat is niet de bedoeling.
 
Nee; bij het maken van criteria wordt elke regel als een AND cmbinatie behandeld. Dus je krijgt dan isn SQL iets als:
WHERE (([Veld1]=-1 AND [Veld2]=-1) OR ([Veld1]=0 AND [Veld2]=0))
 
Ah dat wist ik niet. Dan is het inderdaad veel simpeler dan ik dacht :)

Probleem is dat ik met een database zit die nog niet met gegevens gevuld zit. Dus ik kan zo'n zaken niet al te veel testen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan