Query met maandselectie

Status
Niet open voor verdere reacties.

15JanE

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2015
In les 7 maken we een eenvoudige query gebaseerd op slechts 1 tabel nl. tblLeden.

Op pagina 8 komen we dan aan:

Als het allemaal goed is gegaan, staat er nu deze formule:
Month ( [Geboortedatum] ) = Month ( Date () )
11. Klik op de knop OK om het venster af te sluiten, en de functie in het criterium veld te zetten.

De functie staan nu in het criterium veld maar bij uitvoeren krijg ik geen resultaat. Ik veronderstel dat ik ergens de gevraagde maand moet inzetten maar waar en hoe?
Ik veronderstel in het gedeelte "(Date ())". Tussen de haakjes? Zet ik een cijfer bv "05" voor mei of zet ik "mei"?

Een criterium maak je op een specifiek veld. Zo te zien moet je filteren op het veld [Geboortedatum]. Maar dat kun je nooit doen op het veld zelf, want daar staat de geboortedatum in. Overigens snap ik de formule ook niet, want in mijn optiek is die fout.

Ik herneem hier gewoon wat in de cursus in les 7 op pagina 8 staat.
De opdracht was zet de tabel leden in ee query en selecteer het veld naam en geboortedatum.
Voeg nu met de opbouwfuncie een criteria in om leden uit de zelfde maand te selecteren.

Als dit niet correct is ja dan zit er een foutje in de cursus.

Wil je filteren op een maand in een query, dan moet je daar sowieso een apart veld voor maken. Je moet namelijk een veld hebben waarin die maanden zijn berekend. (Inderdaad, dat doe je met Month). En op dat veld kun je dan een filter maken met Month(Date()). Kijk je vervolgens in de SQL, dan kom je ongeveer tegen wat je in bericht #1 hebt neergezet. Maar dat zie je dus zo niet in je queryontwerp.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan