Query met unieke waarde uit 2 tabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

RdS

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2007
Berichten
380
Ik heb al een hele tijd geprobeert maar ik krijg het niet voor elkaar.

Situatie:
- Tabel 1, Onderdeelnummers + aantallen
- Tabel 2, Onderdeelnummers + aantallen + waarde.

Ik wil nu een query maken waarbij ik alle UNIEKE onderdeelnummers opneem + aantallen + waarde.

Als een onderdeel wel in tabel 1 zit, maar niet in tabel 2 moet deze gewoon meekomen.
Als een onderdeel wel in tabel 2 zit, maar niet in tabel 1 moet deze ook gewoon meekomen.

Er mogen geen dubbelingen voorkomen.
Tabel 1 heeft onderdeel 1234
Tabel 2 heeft onderdeel 1234

Query mag maar 1x onderdeel 1234 tonen.
(in een aparte kolom van de aantallen moet wel staan, aantal van tabel 1=8, aantal van tabel 2=3)


Ik heb het geprobeert met verschillende relaties tussen de tabellen maar het wil niet lukken.
Tabellen hebben GEEN unieke sleutel.

Hoe doe ik dit ??
 
Ik denk dat je een Union query moet maken van de verschillende combinaties. Je maakt daarvoor eerst losse queries, waarbij je in elke query een aparte kolom maakt voor de brontabelnaam. Deze twee queries combineer je in een Union query. En daar maak je een draaitabel Kruistabelquery van.
Dan krijg je zoiets:

Onderdeelnummer Tabel1 Tabel2
1223 2
1234 12 5
2341 6 2
3221 4
4321 18
4411 3
4552 4
 
Bedankt Octafish.

Ik wil graag meerdere mogelijkheden openhouden, ik was namelijk zelf het denken in deze richting:

Als je een veld defineert in ontwerpmode kan je toch aangeven of duplicaten zijn toegestaan.
Is het niet mogelijk om hier iets mee te doen?

Of beide onderdeelnummers in een aparte kolom en via een of andere functie de unieke zoeken.
 
Ik begrijp niet helemaal welke kant je opdenkt.... Het riekt naar een extra tabel, gezien je opmerking:

aangeven of duplicaten zijn toegestaan

Maar daarmee wordt volgens mij een Index bedoeld, verder niks. En ik dacht juist dat je de getallen slechts één keer wilt zien? Daarom denk ik eerder aan een kruistabel, gegroepeerd op onderdeelnummer. Je laatste opmerking snap ik eigenlijk ook al niet.... Wat bedoel je met
beide onderdeelnummers in een aparte kolom en via een of andere functie de unieke zoeken
?
Kijk eerst eens naar het voorbeeldje; misschien heb je er al genoeg aan...
 

Bijlagen

  • Test.rar
    8,5 KB · Weergaven: 43
De query qTotaal is iets wat ik zoek.

Alleen kolom Totaal hoeft niet aanwezig te zijn. & Kolom Prijs zou moeten worden toegevoegd.

Inderdaad zie ik dat 1234 maar 1x voorkomt in qTotaal = goed

Hoe doe ik dit nu ?
 
Dat kan ik zo niet voor je zeggen, want dan heb ik je eigen data nodig. Daarom had ik een voorbeeldje gemaakt ;) Ik zou zeggen: kijk er eens rustig naar, want hij is niet zo moeilijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan