Query of Macro maar hoe

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rob532

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2011
Goedenavond, ik ben een database aan het bouwen met NAW gegevens: Bedrijfsnaam, adres ed maar daarbij ook de contactpersonen met hun gsm nummer ed. Nu likt het me wel om een heel nieuwe klant in de database te krijgen waarbij dus alles wordt ingevuld maar via een ander formulier wil ik, als mensen op de relatie staan, de mogelijkheid hebben om alleen een nieuw contactpersoon te hoeven invullen. Uiteraard moeten de bedrijfsgegevens wel mee de database in. Is het een kwestie van tabellen splisen? of is er een andere mogelijkheid? Alvast bedankt voor de moeite.

Is het een kwestie van tabellen splitsen? Die vraag impliceert dat je dat nu niet gedaan hebt, en krijgt dan dus het antwoord: JA. Als je iets kent van normaliseren, dan weet je dat je groepen van gegevens die zelfstandig zijn bij elkaar zet in een aparte tabel. Een persoon is niet hetzelfde als een bedrijf, dus voor Bedrijven gebruik je een andere tabel dan voor Contactpersonen. Als je één tabel hebt gemaakt voor alles, dan kun je met de wizard de tabellen wel splitsen, al is het behoorlijk simpel om het zelf te doen. Je hoeft namelijk alleen maar een kopie te maken van de tabel, en hem te hernoemen naar tblContactpersonen. Vervolgens haal je alle bedrijfsgegevens weg, behalve het KlantID. Is dat een Autonummerveld, dan moet je dat omzetten naar een Numeriek veld, want dit veld ga je gebruiken om de personen te koppelen aan de bedrijven.
In de tabel tblKlanten doe je het omgekeerde: daar haal je alle persoonsvelden weg. Die staan nu tenslotte in een eigen tabel.
De laatste stap: in het veld Relaties het veld KlantID uit de tabel Klanten koppelen aan de tabel tblContactpersonen op basis van KlantID.
Kom je er niet uit, lees dan de cursus Access uit de handleidingen sectie er op na, want daarin staat dit proces precies zo beschreven! (je bent niet de eerste die het zo doet ;) )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan