query om tekens te wissen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ikselle

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2009
Berichten
198
Hallo,
Is er iemand die mij kan zeggen of het mogelijk is met een Query karakters (vb. "-" of ".")uit een tekstveld te halen? En zo ja hoe.
Bedankt.
 
Heb nog eens goed rondgesnuisterd op het forum en vond zoiets als "REPLACE". Waarom, weet ik niet maar dit werkt niet bij mij. Als ik in mijn veld "NPlaten" bijv. "DDD-889" heb staan wil ik hier "DDD889" van maken.
Wanneer ik nu in een bijwerkquerie naast wijzigen in invul: REPLACE([NPlaten];"-";"") dan krijg ik de foutmelding "de expressie bevat een ongedefinieerde functie replace". Vervolgens heb ik dit ook nog eens geprobeerd met "VERVANG". Hetzelfde resultaat. Kan er iemand duidelijkheid scheppen?
ALvast bedankt
 
De functie Replace zou wel moeten werken, want ik gebruik hem zelf ook. Het zou kunnen, dat één van de bibliotheken die Access gebruikt voor zijn berekeningen niet is geladen, dus daar zou je eens naar kunnen kijken. Voordat ik dat uitleg, eerst twee andere vraagjes:

1. Welke Access Versie?
2. Kun je de SQL van de query hier posten?

Michel
 
Hallo Michel,
Bedankt voor je reactie. Ik werk met access 2000. Maar wat bedoel je juist met de SQL van de querie. Waar vind ik die? Sorry ben nog maar beginneling. Voordien eerder excel gebruikt.
 
Als je een query maakt, doe je dat in de Ontwerpweergave. Als je de query uitvoert, zie je de Gegevensweergave. Er is echter nog een derde weergave: SQL. Als je die opent, zie je wat de query eigenlijk doet. De code die daar staat, zou ik hier graag willen zien, als dat kan.

Michel
 
Is het dit ?
"UPDATE zz SET zz.PLAQUE = replace([PLAQUE],"-","");
 
Dat is inderdaad wat ik bedoelde. En ik kan hier verder geen fout in vinden, dus daar ligt het probleem niet.

Volgende vraag dus maar: heb je formulieren, waarin e.e.a. is geprogrameerd? De reden dat ik dat vraag, is vanwege de bibliotheken, die verkeerd geladen zouden kunnen zijn tijdens het bouwen bijvoorbeeld.

Michel
 
Michel,
Ik heb nog geen formulieren gemaakt. Ben eigenlijk nu gewoon bezig een "vervuild" excelbestand dat mij werd afgegeven een beetje te zuiveren. Ben nog maar aan de tabellen en eventueel normalisatie toe.
 
Dan is de volgende stap het controleren van de bibliotheken van je db.
Gaat als volgt:

1. Met <Alt>+<F11> kom je in het Visual Basic venster van Access.
2. VIa <Extra>, <Verwijzigingen> zie je, als het goed is gegaan, een lijst met de geladen bibliotheken. Een voorbeeldje van zo'n lijst zet ik hierbij.

Welke bibliotheken zijn er bij jou geladen?

Michel
 

Bijlagen

  • Verwijzingen.jpg
    Verwijzingen.jpg
    41,8 KB · Weergaven: 98
Bij mij zijn niet aangevinkt:
a) Microsoft Word 9.0 Object library
b) Microsoft DAO 3.6 Object library
Zou dat de reden zijn? En kan ik die zo maar laden?
 
De Microsoft Word bibliotheek heb je nodig als je bijvoorbeeld vanuit Access gaat samenvoegen, dus die kun je uitlaten. De DAO heb je nodig als je zelf recordsets gaat definieren, dus die kan uitblijven, al gebruik ik hem zelf wel heel vaak.
Kun je een voorbeeldje van de db zonder al teveel data neerzetten, dan kan ik eens kijken wat hij bij mij doet.

Michel
 
Sorry Michel,
Was met verlengd weekend. Ziehier een voorbeeldje van databestand.
 

Bijlagen

  • Park.zip
    9 KB · Weergaven: 28
Ik heb een query voor je gemaakt met de Replace functie om zowel '-' als '.' te vervangen. Ze doen het allebei, dus ik ben benieuwd of het bij jou ook werkt!

Michel
 

Bijlagen

  • Park v2.rar
    9 KB · Weergaven: 42
Michel,

Ik heb je query bekeken en trachten uit te voeren en krijg opnieuw dezelfde melding :"de expressie bevat een ongedefinieerde functie replace". Heb nog eens geprobeerd door "replace" te vervangen door "vervang" en krijg dan de expressie bevat een ongedefinieerde functie vervang".
Ik heb ondertussen mijn bestand uitgevoerd naar excel, de klus daar geklaard en opnieuw ingevoerd. Dus mijn probleem is opgelost. Blijft natuurlijk de vraag waarom ie het bij jou blijkbaar wel doet en bij mij niet.
Bedankt,

François
 
@Charles:
de functie FindAndReplace kende ik uiteraard al, want de site http://www.mvps.org/access/ is zo'n beetje verplichte kost wat mij betreft ;) Desalniettemin: uiteraard een prima tip!

@François
Neemt niet weg, dat de functie Replace zondermeer zou moeten werken; het feit dat dezelfde db bij persoon 1 werkt, en bij persoon 2 niet is natuurlijk niet helemaal zuiver...

Ik heb zelf het idee, dat het te maken heeft met de volgorde waarin de bibliotheken worden geladen, een vermoeden dat ook al wordt uitgesproken in de draad Charles heeft gepost. Je zou dus eens kunnen experimenteren met het veranderen van de volgorde van de verschillende bibliotheken.

Michel
 
Even ter aanvulling, bij mij (Access 2003) werkt het voorbeeld van OctaFish zonder problemen.
 
Charles en Michel,

Bedankt voor uw beider aandacht. Ik zal zelf eens naar de genoemde site gaan kijken en vanavond thuis die "Replace"-query eens proberen op een andere PC.
François
 
Hallo,

Sorry dat ik zo lang op mij heb laten wachten. Maar heb geprobeerd met de versie ACCES 2003 en .... nu werkt het. Misschien ontbrak er iets in mijn versie van ACCES 2000. Toch bedankt allemaal voor uw hulp !!!!:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan