Query op basis van deel keuzelijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roland24

Gebruiker
Lid geworden
6 jul 2009
In een formulier heb ik een keuzelijst gemaakt uit contactpersonen. Op basis hiervan heb ik een query gemaakt met de criteria:

[Formulieren]![frm_contacten]![Contactpersoon]

Alleen nu is in de tabel waarop deze query is gebaseerd soms 2 contacpersonen ingevuld, terwijl er maar 1 geselecteerd kan worden in het formulier. Bijvoorbeeld:

P. Jansen, R. de Groot

Als de query nu draait op het keuzelijst met R. de Groot vind hij uiteraard bovenstaande niet. Is het mogelijk dat hij kijkt naar "bevat keuzelijst". Ik dacht iets van Like *[Formulieren]![frm_contacten]![Contactpersoon]* maar dat blijkt niet te werken

Je opzet (meerdere entiteiten in één veld) is natuurlijk een hele slechte; een database moet je fatsoenlijk normaliseren en dan hoort dit soort waarden niet in één veld. Heb je een veld met meerdere waarden gebruikt, dan kun je die waarden nog wel apart zien in je query, en dan is je probleem er eigenlijk ook niet. Je moet het veld dan wel anders uitlezen dan je nu vermoedelijk doet.

Dat het slecht is snap ik, maar zo komt het uit een CSV bestand..............

Als je data gekoppeld is aan een CSV bestand dan ontkom je soms ergens niet aan. Nu heb ik een keuzelijst in een formulier en wil daar een query op.

Ben benieuwd naar een eventuele mogelijkheid. .....

Als je data gekoppeld is aan een CSV bestand dan ontkom je soms ergens niet aan.
Dat is natuurlijk niet waar; ook data uit een CSV bestand is prima in te lezen op een genormaliseerde manier. Al zul je er wellicht iets meer tijd en moeite (en wellicht kennis) in moeten steken. Bij het bouwen van een database mag de gegevensintegriteit onder geen enkele voorwaarde overboord gegooid mogen worden. Maar dat staat los van je vraag. Het antwoord daarop is: je filtert niet goed. Je filter moet deze structuur hebben:
Code:
Like "*" & [Formulieren]![frm_contacten]![Contactpersoon] & "*"

Bedankt voor uw reactie! Laten we het houden op het ontbreken van voldoende kennis. ........ Helaas!

Lijkt mij een mooi onderwerp voor een nieuwe vraag :).

Bedankt! Het werkt.....
Inderdaad een mooie vraag voor een nieuw onderwerp. Heb wel eens wat gevolgd, maar het probleem is dat datgene wat je in de praktijk nodig hebt niet behandeld wordt ;-)

Zal deze vraag sluiten! Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan