Query toegankelijk maken voor meerdere gebruikers

Status
Niet open voor verdere reacties.

Peer44

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2008
Berichten
224
Hallo,

ik ben redelijk nieuw in de wondere wereld van Access.

Ik heb een database gemaakt (.accdb) waarin een tabel gevuld wordt vanuit excel --> VBA. dit gebeurd dagelijks meerdere keren
verder zijn er enkele vaste tabellen binnen access met vaste data en diverse queries.

Nu heb ik een query gemaakt die alle informatie bevat benodigd voor een label af te drukken.
Deze query is gekoppeld aan labelsoftware zodat automatisch de juiste data overgenomen wordt.

er wordt op meerdere werkplekken gebruik gemaakt van deze labelsoftware, maar als iemand het access bestand geopend heeft dan kunnen er geen records worden gevonden vanuit de labelsoftware.

Dit wil ik graag oplossen maar kom er nog niet uit, hopelijk kan iemand mij op weg helpen.

we hebben servers draaien met SQL (2005 en 2008) erop, hier heb ik 0 kennis van.... (maar wil het wel graag leren!)
de computers waarop de labelsoftware staat zijn NIET allemaal voorzien van access.

Welke weg kan ik het beste gaan volgen, om tot het gewenste resultaat te komen?:confused:
 
Je zou nog kunnen overwegen om de labels vanuit Access te draaien; daar kun je prima een rapportje voor maken. Ik weet niet hoe het is ingericht, maar ik vermoed dat de labelsoftware in deze de spelbreker is. Al zou het nog kunnen dat de database instelling verkeerd staat, en de hele db gelocked is als er één user de query open heeft staan voor het afdrukken van de labels. Welke versie gebruik je?
 
Bij de <Opties>, bereikbaar via de Office knop, kun je controleren hoe de Database eigenschappen staan. Het gaat dan in eerste instantie om de opties <Standaardmodus voor Openen> en <Standaardrecordvergrendeling>. Hoe staan die ingesteld?
 
-De standaardmodus voor openen staat op Gedeeld
-De standaardrecordvergrendeling staat op Geen vergrendelingen.
 
Ik zou je in ieder geval aanraden om de standaard recordvergrendeling op <Huidige record> te zetten om te voorkomen dat je problemen krijgt als twee personen hetzelfde record in een tabel proberen te bewerken. Dat kan problemen geven. Maar verder zou de labelsoftware er toch gewoon bij moeten kunnen. Je kunt nog overwegen om een aparte frontend database te maken exclusief voor de labelsoftware; dan heb je in ieder geval geen conflicten meer met meerdere gebruikers.
 
Okee bedankt, dat ga ik proberen frontend is het e.a. over te vinden zag ik.
 
loop nu tegen een probleem aan, ik heb in de tabellen lijst in access 1 gekoppelde tabel staan via Excel.
Deze lijkt nu het probleem te veroorzaken dat er niet gelijktijdig in gewerkt kan worden.

helaas kan ik niet om deze koppeling heen want dit is mijn directe aansluiting naar de administratie via "jet reports".

Enig idee hoe ik dit kan omzeilen?
 
Een Excel bestand kan inderdaad maar door één persoon geopend zijn, al kun je dat bestand nog wel delen. Maar dat zal je probleem niet oplossen, want je moet dan handmatig acties uitvoeren om het bestand al dan niet te openen.
Ik vermoed dat er maar één echte oplossing is: maak een tijdelijke tabel aan waar je de Excel gegevens in importeert, en gebruik die in je verdere procedures. Dat proces kun je nog wel automatiseren, door de tabel bij het laden van de db leeg te maken en te vullen, en als je veel mutaties hebt in het Excelbestand, de 'koppel' tabel op vaste tijdstippen bij te werken.
 
Heb nog wat anders gevonden, heb nu een ODBC koppeling naar de SQL server met de gewenste tabel uit de administratie gemaakt.
kan dit ook werken?

Ben er nu achter dat dit ook niet gaat werken omdat ik vanuit access deze tabel koppel met andere tabellen en niet alle unieke velden toon uit de odbc tabel in de query...
 
Laatst bewerkt:
Dat laatste snap ik niet helemaal; als je een ODBC koppeling maakt naar een tabel, zie je toch alle records uit die tabel? Tenzij je op een View werkt die is gefilterd, dat is altijd wat lastig te zien bij het maken van de koppelingen.
 
wat late reactie,

het is dan uiteindelijk toch gelukt. Er moest nog een instelling / toegang verleend worden tot de SQL tabel.

bedankt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan