Query

Status
Niet open voor verdere reacties.

tepke

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2004
Hoi

Ik ben een query aan het maken en daar wil ik een omzet laten zien. Ik heb een bestand met artikelnummer, aantal besteld, datum, leveranciersnummer.
het bestand loopt over meerdere jaren.
in de query wil ik graag leverancier artikelnummer, besteld 2002, besteld 2003 en besteld 2004 laten zien
Is hier een formule voor ?

groetjes
marc de wit

Een query maken per jaar is niet zo ingewikkeld. Maar om per kolom in een query een optelling voor een jaar te laten zien wordt een beetje lastig. Ik denk dat je er niet onderuit komt om meerdere query's te maken om deze uitdaging op te lossen.

En idee om het jaartal uit een datum te halen is de "Year" functie.

Uit de helpfile van access:
YEAR
Returns the year, an integer in the range 1900-9999, that corresponds to a number that represents a date.

Syntax

YEAR(serial_number)

Serial_number is a number that represents the date or text in date format, such as "4-1-1999" or "31-Oct-2000".

Grtz,

Dit kan heel simple in 1 query.

Zie mijn voorbeeld, simpeler kan het niet
;) :D

Laatst bewerkt:
klopt helemaal

het is niet wat ik bedoel in een kollom van de tabel staan waardes met daar achter de datum ik zou graag het aantal waardes per jaar zien stel ik krijg van iemand pennen en ik voor elke keer dat ik van iemand pennen krijg dat aantal in met daar bij de datum op het moment dat ik deze van hem heb gekregen, Nu wil ik graag zien hoeveel pennen ik in 2000,2001,2002,2003,2004 heb gekregen.:D

Ok, ik hoop nu dat ik weet wat je bedoelt, ik gebruik deze methode zelf ook, is vet handig voor een snel overzichtje. Zie voorbeeldje.
Hierbij maakt het geen bal uit wat het eerste jaar is wat je invoert, zolang het maar groter is als 0. Dus records waar geen datum in staat worden niet meegeteld.
Ik hoop dat dit het is wat je nu precies bedoelt.

Laatst bewerkt:
Misschien nog niet helemaal wat je bedoelt, je wil waarschijnlijk ook per jaar kunnen zien hoeveel een leverancier jou geleverd heeft. Tada, volgende versie van mij. Een kwestie van 1 kolom toevoegen. Access doet de rest.

Laatst bewerkt:
maar het probleem zit in het volgende of ik snap het niet: je gaat er vanuit dat er alleen pennen zijn maar er moet ook potloden bij of iets anders toch?

Dan doe je voor potloden toch hetzelfde in dezelfde query. En als je dan een totaal van allerlei soorten materiaal wilt optellen, dan maak je op het eind nog een totaalkolom.
Het kan naar mijn inziens gewoon allemaal in 1 query

Ik zeg niet dat het niet kan hoor … maar ik zie de oplossing niet. Kan je het voorbeeld eens maken

Ok, hier is het dan. Het enige wat niet echt super is dat ie parameters vraagt, hier moet je gewoon op enter drukken telkens. En na alle parameters zie je het gewenste resultaat.
Heb gelijk ook maar voor scharen en viltstiften iets verzonnen.

Laatst bewerkt:
Leuke variant, mijn slechtste eigenschap zit er in verwerkt, de relaties, heb het nog steeds nie gesnapt. Alleen hier zie ik nog geen totaal per klant per jaar over alle producten die aan die klant geleverd zijn...

Code:
SELECT Tabel1.klant, Format$([Tabel1].[Datum],'yyyy') AS [Datum per jaar], Sum(Tabel1.Aantal) AS [Som Van Aantal]
FROM Tabel1
GROUP BY Tabel1.klant, Format$([Tabel1].[Datum],'yyyy'), Year([Tabel1].[Datum]);

Dat is waarschijnlijk wat je wil, maar dan kun je wel geen onderscheid maken tussen
broeken en potloden.

Je mag de id van uw order niet in uw select zetten omdat die uniek is.
Dus ga je één lijn per id hebben. Het zelfste met het produkt..

Je kunt geen broeken en potloden optellen met elkaar. Dus als je het produkt in uw select zet ga je één lijn hebben voor potloden en één voor broeken.

Laat je het produkt weg uit uw select, dan gaat uw SUM(...) wel werken zoals je wilt.

Hopelijk hielp dit ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan