Query

Status
Niet open voor verdere reacties.

martijnbos

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2010
Berichten
101
Beste allemaal,

Ik heb een tabel met ongeveer 65000 records.
In een record staat een veld met daarin een weeknummer en een jaartal.
Dus bv week 11 2012 of week 11-14 2011
Helaas is de opmaak dus niet hetzelfde.

Nu wil om rapporttechnische reden dit veld splitsen in een week en een jaartal.
Hiervoor een veld ingevoegd met daarin jaartal. Via een bijwerk query heb ik dit veld kunnen vullen.
Maar nu wil ik het jaartal uit het oude veld verwijderen?
Dus Week 11 2011 moet worden: Week 11.

Dit gaat niet lukken met een bijwerkquery. IEmand enig idee hoe dit wel te doen is.
Uiteraard zou een export naar Excel, bijwerken en dan weer importeren een optie zijn, maar ik doe dit liever in Access.

Hoop dat iemand een richting weet.
 
Wat je moet doen is van elk veld de laatste 4 cijfers weghalen (want dat is het jaartal).
Dat kan prima met een update query.

gebruik daarbij het volgende:

[SQL]Left$([Veldnaam], Len([veldnaam] )- 4)[/SQL]
 
Dit gaat niet lukken met een bijwerkquery. IEmand enig idee hoe dit wel te doen is.
Als het met een bijwerkquery niet kan, dan heb je een probleem, want een bijwerkquery is de enige tool die je hebt om records bij te werken. Dus het is òf een bijwerkquery, of met de hand.
De voorbeeldcode van Rick is prima, al zou ik er zelf nog Trim omheen zetten om overbodige spaties weg te halen. Dus iets als:
Code:
Trim(Left([Veldnaam]; Len([veldnaam])- 4))
Daarbij is het wel noodzakelijk dat alles links van het jaartal ook echt in het weeknummerveld moet. Als je daar een ratjetoe aan tekst hebt, zoals in je voorbeeldjes, en je wilt één getal gebruiken voor de week (zodat je kunt sorteren en filteren bijvoorbeeld) dan moet je op een andere manier gaan werken; dan heb je een functie nodig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan