Querycomplex

Status
Niet open voor verdere reacties.

verovsl

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2009
Bij het aanmaken van een query met diverse relaties tussen meerdere tabellen krijg ik de melding dat de query te complex is. Bij de help kan ik vinden dat ik de relaties moet beperken maar dit is geen optie. Wat nu ? Hoe kan ik dit oplossen, misschien door meerdere handelingen uit te voeren ?
Ik zou de tabellen EPC-verslaggever, Medefinancier1, Medefinancier2 en Medefinancier3 nog moeten bijvoegen.

File te downloaden via :
https://www.yousendit.com/download/TzY0ZUNqMGNENlNGa1E9PQ
Deze link vervalt binnen de 7 dagen !

Kan je in Access instellen dat als je je db sluit dat hij dan vraagt of het al dan niet opgeslaan dient te worden ?

Zal er eens een blik op werpen...

Een eerste blik leert mij, dat Access wel eens gelijk kon hebben, en dat je aan het maximum zit van deze query. Met name het aantal indexen zorgt er vermoedelijk voor dat je niet meer queries/tabellen kunt koppelen. Volgens een overzicht dat ik heb gevonden, kun je maar 32 indexvelden in een query gebruiken, en jij gaat er zo wel erg hard doorheen...

Maar er is misschien wel hoop, want ik constateer, dat je met enige regelmaat dezelfde brongegevens gebruikt, die je steeds als een andere query hebt opgeslagen. Je gebruikt dus, in andere woorden, steeds dezelfde gegevens, die je in aparte queries hebt verzameld. Als je in elke tabel in een query 2 indexen hebt staan, en vervolgens daar weer een nieuwe query van maakt, dan loopt het aantal indexen (denk ik) snel op. Je zou dus eens kunnen proberen om van de groepsqueries m.b.v. een tabelmaakquery één tabel te maken, met minder indexen, en die tabellen dan twee of drie keer(afhankelijk van hoe vaak je dat gegeven nodig hebt voor de verschillende velden) toe te voegen aan de totaalquery, waarbij je dan de Aliasnaam verandert.

Voorbeeldje:
De query [Overzicht Medefinancier] heb je drie keer gemaakt, en wil je vermoedelijk ook drie keer toevoegen, met elke keer weer die indexen uit de brontabellen. Door dezelfde query drie keer toe te voegen, en de aliassen M1, M2 en M3 te geven, breng je (hoop ik) het aantal indexen drastisch terug.
Als je eerst een tabel [tOverzicht Medefinanciers] maakt, en dezelfde truc uithaalt, maar nu met de nieuwe tabel, heb je op zeker minder indexen.

Ik weet overigens niet zeker of dit een goede oplossing is, omdat ik niet helemaal op overdreven bekend terrein rondzwalk, dus ik houd mij graag aanbevolen voor een betere mening...

Ik heb van alle tabellen een tabelmaakquery gemaakt zodat de namen, contactpersonen, en de andere gegevens tesamen in één tabel staan en dit per categorie met als gevolg dat mijn uiteindelijke query verwijst naar een véél minder aantal tabellen. Dit alles is nu opgelost.

Alvast bedankt voor de tip ! Het heeft mij geholpen.
Het is de eerste keer dat ik in access een volledig ontwerp maak en dat was niet zo simpel, ik heb bijgevolg geen enkele cursus gevolgd. Toch is het mij gelukt, met hulp van U, om een resultaat te bekomen die mij aanspreekt en waarvan ik en mijn collega's nog veel tijd zullen mee besparen. Het is de bedoeling dat ik deze gegevens nu link aan een word-document, ook dat marcheert nu. :thumb:

Graag had ik nog een antwoord ontvangen op mijn vorige vraag of het mogelijk is om in te stellen als je access afsluit dat hij vraagt of je dbase opgeslagen dient te worden of niet ? :rolleyes:

Dat is een simpel antwoord: dat hoeft niet! Zodra je iets wijzigt in een tabel, of via een formulier, dan wordt de wijziging gelijk opgeslagen in de tabel. Sterker nog: door deze constructie is Ongedaan maken ook zeer beperkt! Je kunt, als je in een formulier of tabel zit, één handeling ongedaan maken, als je snel bent, en dat is alles! De reden is hetzelfde: alles wat je doet, wordt gelijk opgeslagen in de onderliggende tabellen. Eén van de redenen hieachter is, dat je vaak met meerdere mensen in dezelfde db aan het werken bent. Doordat alles gelijk wordt opgeslagen, heeft iedereen dezelfde gegevens tot zijn beschikking.
De enige reden om op Opslaan te klikken, is als je veranderingen aanbrengt in de structuur van objecten, zoals een aanpassing van de tabelstructuur, of in een formulier.
Wel is het zo, dat de database snel kan groeien met veel mutaties. Wat wel zinvol kan zijn, is daarom bij het afsluiten van de db deze te laten Comprimeren. Dat stel je in via <Extra>, <Opties>, tabblad <Algemeen>

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan