Query's op basis van selectievakjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roland24

Gebruiker
Lid geworden
6 jul 2009
Even een vraag:

Ik heb een lijst met groepen. Aan deze groepen hangen een aantal personen. Nu wil ik soms bijvoorbeeld een lijst printen voor groep 1 en groep 6. De lijst heb ik gemaakt op basis van een query waarbij de parameter een groep is. Dat werkt........

Maar nu wil ik eigenlijk alle groepen in beeld hebben met daarachter een selectievakje. Wanneer het selectievakje aan staat moet hij voor die groepen een (aparte) lijst printen. Dus eigenlijk de handelingen die ik eerst stuk voor stuk deed nu in 1x en dan verschillende lijsten printen per groep.

Is dat mogelijk en zo ja, wie kan mij vertellen hoe?

Alvast bedankt!

Wat je het beste kan doen is die een combobox maken waarin je die groepen zet. Dan als een gebruiker die groepen selecteert wordt deze in een query gebruikt. Dit moet je echter wel in VBA doen.
Je moet dan nog wel in de combobox instellen dat je meerdere vakken tegelijk kan selecteren (door bij eigenschappen de meervoudige selectie op 'Enkelvoudig' te zetten).

Hieronder een functie voor het uitlezen van je keuzelijst/combobox.

Code:
Public Function KeuzeLijstUitlezen() As String
'functie voor het uitlezen van de keuzelijst en de waarden eruit halen.
Dim itm As Variant
    For Each itm In Me.keuzelijstnaam.ItemsSelected
        If Me.keuzelijstnaam.ItemsSelected.Count > 0 Then
            sCat = sCat & "" & Me.Keuzelijst46.ItemData(itm) & ""
            iAantal = iAantal + Keuzelijst46.Column(3, itm)
            i = i + 1
            If i < Me.Keuzelijst46.ItemsSelected.Count Then sCat = sCat & ", "
        Else
           Exit Function
        End If
    Next itm
    KeuzeLijstUitlezen = sCat
End Function

Ik snap je opzet nog niet helemaal; je hebt het over
Ik heb een lijst met groepen. Aan deze groepen hangen een aantal personen.
Heb je het over een tabel? Zo ja: zit daar dan ook al een selectieveld (Ja/Nee bij voorkeur) in? In dat geval is het simpel een kwestie van op je doorlopende formulier de selectievakjes aanzetten, en je rapport baseren op de gefilterde lijst. Daar heb je verder geen functie voor nodig.

Ik heb inderdaad een tabel met circa 50 groepen. Hier zit ook een selectievakje in.
Daarnaast heb ik een tabel met personen en die hebben allemaal een groepnummer

Nu wil ik de 50 groepen in een formulier weergeven, met daarachter dus het selectievakje. Vink ik dan bijvoorbeeld groep 1 en groep 6 aan dan moet hij van die groepen de lijsten met personen printen.

De query met daarin de lijst met personen met de parameter 'groep' heb ik al. Op dit moment kan ik in die query dus bijvoorbeeld alleen groep 1 als parameter ingeven en dan print hij de lijst van de personen die in groep 1 zitten.

Mijn wens is alleen dat ik de geselecteerde print, dus dat hij dan in principe die query bij 2 aangevinkte groepen 2 keer draait en print.

Hopelijk is dit iets duidelijker omschreven ;-)

Ik zou met een doorlopend formulier werken waarin het hoofdformulier op basis van Groepen is, en het subformulier op basis van Personen waarvan de groep is aangevinkt. Het rapport dat je baseert op de query van het subformulier (kan dezelfde gegevensbron zijn volgens mij) open je dan met het filter van het subformulier. Klaar is Kees. Of Roland :).

Bedankt voor je reactie! Maar dan krijg je toch alsnog maar 1 lijst met personen (maar dan uit meerdere groepen)?
Wat ik eigenlijk wil is twee aparte rapporten maken.

Oftewel; nu kan ik een rapport maken van iedere persoon uit groep 6. Kan ook een rapport maken van iedere persoon uit groep 1. Maar dat zijn al twee handelingen (en soms moet ik 40 rapporten maken). Ik wil dus snel met 1 handeling de geselecteerde rapporten (= groepen) uitprinten.

Waarom zou je alle rapporten apart printen? Met de juiste groepering in je rapport kun je met één printopdracht volstaan.

Als het met één printopdracht kan op verschillende pagina's dan moet ik eens goed naar de groepering kijken. Ga eerst een proberen of je bovenstaande oplossing mij gaat lukken..........

Bedankt tot zover!

Bedankt! Probleem opgelost. Was al een onderwerp over groepering en printopdracht.......

Laatst bewerkt:
Tuurlijk; kwestie van de juiste opties selecteren bij de verschillende eigenschappen van het rapport. Zo kun je een bij een voettekst of koptekst aangeven dat er een pagina-einde voor moet komen. Kwestie dus van spelen met de opties. Maak anders een voorbeeldje, dat scheelt een hoop tijd (voor jou; voor mij maak het niet zoveel uit ;) )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan