raak niet meer in Windows, noch in BIOS

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kodro

Gebruiker
Lid geworden
21 jun 2004
Hallo,

Heb enkele dagen terug mijn thuis-PC geformatteerd en zit sindsien met serieuze problemen. Ik heb die al eerder aangehaald in een ander subforum (hardware - modems, dacht ik), maar nu gaat het van kwaad naar erger:

ik heb geprobeerd mijn ethernet-kaart te installeren (met de juiste driver) en toen dat niet lukte dacht ik dat het een probleem met mijn moederbord was. Heb toen op de recovery-schijf de driver voor het moederbord geïnstalleerd en opnieuw opgestart maar dat bezorgde me de ellende: ik raak niet meer in windows : hij komt op het dos-scherm waarbij ik de keuze heb hoe ik wil opstarten, maar ik kan niet kiezen: hij kiest automatisch windows normaal laten starten. Ik heb hier ergens gelezen dat je windows moet laten opstarten vanaf de CD maar ik raak zelfs niet in m'n BIOS!!! (via Delete-knop)

Ben radeloos, vrees dat m'n C-schijf naar de vaantjes is... of weet iemand raad?

De biossetup key kan ook een andere zijn hoor, te zien bij opstarten, F2, F10 of nog een andere F toets worden ook gebruikt.

Zie eerst eens aan een volledige XP SP2 cd te komen.

naar de vaantjes

Kon je vroeger wel in je BIOS? Of nooit eerder geprobeerd?
Zou kunnen dat het bios geblokkeerd is...wellicht een jumpertje op het moederbord verplaatsen...

Maar een driver voor het moederbord geïnstalleerd zeg je?? Je hebt het toch niet over firmware?...foute firmware dondert de zaak in mekaar...misschien zit er zo'n recovery functie op...ook vaak een jumpertje...lees eens in de handleiding...

Of geef eens op wat voor apparaat het precies is en wat erin zit? En wat er op draait?

oei oei, vrees dat ik geen expert ben in zulke zaken... lijkt me allemaal nogal ingewikkeld... jumpertjes verplaatsen???
ik heb voordien wel in de BIOS geraakt, door op de DEL knop te drukken, nu dus niet meer. Zal de PC moeten laten repareren, vrees ik

Haal een de stroom eraf, ook de kleine batterij van het moederbord verwijderen, even een 30 minuten laten staan en dan de batterij weer terug, stroom erop en hopelijk heeft je bios zich dan weer gereset naar orginele staat.
rivers of bios van een moederbord alleen verandere als je 100% zeker weet wat je doet of hoe het moet.
Anders windows opnieuw installeren maar ben bang dat je dan je files kwijt bent, tenzij je een andere partitie hebt waar je het op zou kunnen zetten

valt wel mee

Valt wel mee hoor..je bent tenslotte al zo ver dat je weet dat de opstartvolgorde in je bios moet worden geregeld.

Een beetje "terugdenken" over wat je nu precies hebt gedaan en een beetje "lego-vaardigheid" brengt je een eind verder.

Wat heb je precies voor ding?

alvast bedankt voor de tips!
ik wil wel die kleine batterij er even uithalen, wat dus betekent dat ik die bak moet opengooien... waar bevindt die batterij zich of hoe ziet die eruit?

Heb een Medion 8080, enkele jaren geleden gekocht in de Aldi... nooit problemen mee gehad, tot nu dus...

Je kunt niet meer in de bios komen omdat je toetsenbord dienst weigert lijkt mij?
Heb je een USB toetsenbord? Dit zou het probleem kunnen veroorzaken.
Probeer dan eens een ps/2 toetsenbord (ronde aansluiting).

Ik vermoed dat je de drivers voor het mobo (chipset neem ik aan) niet helemaal correct heb geinstalleerd waardoor windows in de soep loopt.
Mocht je een nieuw toetsenbord proberen en het werkt, probeer dan in veilige modus op te starten. In veilige modus kun je de verkeerd geinstalleerde drivers verwijderen.

Mocht dit niet lukken, dan is de beste optie toch om windows opnieuw te installeren.

Verder geef je aan dat je problemen had met het installeren van je netwerkkaart. Wat is hier precies misgegaan?

ok, ik probeer vanavond nog eens...
wat m'n andere problemen betreft, zie hieronder de post in het andere subforum... zijn met die nieuwe drivers (ATI Radeon voor het scherm, ethernet driver voor internetaansluiting) niet opgelost...

Hallo,

vorige week besloot ik m'n PC te formatteren en dat had ik beter niet gedaan...
Ik heb vorige woensdag alle nodige software, mails en documenten gebackupt en nadien van m'n C-schijf verwijderd. Nog niet effectief geformatteerd. Donderdag heeft m'n vrouw nog de mails gecontroleerd en toen was er niks aan de hand. Vrijdag begonnen de problemen... ik was donderdag vertrokken naar 't buitenland, tot gisteravond. We hebben een tijdje terug problemen gehad met de elektriciteit en daarom had m'n vrouw de stekker van de modem uitgetrokken omdat ze dacht dat die problemen zou kunnen veroorzaken.
Om een lang verhaal kort te maken: ze heeft vrijdag de computer aangestoken en er verschenen gekleurde verticale strepen op het beeldscherm. Ik weet wel dat dit niet hier in dit subforum thuishoort, maar dit probleem wel: ik heb gisteren de c-schijf geformatteerd en raak sindsdien niet meer op internet: hij vindt de modem niet meer.
Het gaat om een Motorola Surboard SB5100E. Als ik die ethernet-kabel instop, zou ik dan normaal gezien rechtsonderaan geen icoontje moeten krijgen van "nieuwe hardware gevonden"?? Ik las ergens iets over het IP-adres, maar weet niet of het hiermee te maken heeft.

Kortom: 2 problemen:
- horizontale strepen op m'n beeldscherm: driver voor m'n videokaart (ATI) tekort??
- modem niet te vinden en dus ook geen internet-toegang

Kan iemand me helpen?? Alvast van harte bedankt!!!!

staat in ander forum, hoor: onder hardware, modem dacht ik.
heb dit gewoon nog eens hier gepost, op jouw vraag! :)

staat in ander forum, hoor: onder hardware, modem dacht ik.
heb dit gewoon nog eens hier gepost, op jouw vraag! :)

Mwuahahaha sorry, mijn fout, ben te vroeg wakker geworden vandaag ;) las er iets te snel overheen ;) je hebt helemaal gelijk ;)

Ok even in het kort. De modem waar jij het over hebt hoeft, als hij word aangesloten met een netwerkkabel niet herkend te worden door je systeem.
Wat je wel nodig hebt zijn de juiste drivers voor het juiste besturingssysteem van de netwerkkaart (nic) van je pc. Als deze geinstalleerd zijn en je nic zou gewoon meoten werken kun je hem op de modem aansluiten. Afhankelijk van of je ADSL of KABEL internet hebt, moet je wat instellingen op je pc maken, maar hier kan je provider je waarschijnlijk iets beter op weg helpen.

Strepen op een videokaart kunnen een gevolg zijn van een verkeerde driver. Helaas heb ik vaker meegemaakt dat dit aan een defecte (oververhitte) kaart lag dan aan de driver. Probeer met een tooltje even te kijken hoe warm je kaart word.
Indien je de mogelijkheid bezit, zou ik je videokaart vervangen voor een ander exemplaar. Dan weet je meteen waar het aan ligt.

Nogmaals excuses, mijn vorige opmerking was niet zo slim ;)

goed, dit is wat ik doe vanavond:

eerst nog eens checken of m'n toetsenbord goed aangesloten is ;) en als dat niet helpt:
PC opengooien, grafische kaart kuisen, batterij van moederbord eruit halen, half uurtje wachten, terugstoppen en opnieuw opstarten. en dan maar duimen, zeker?

zou dit een mogelijke oplossing zijn?
en wat die netwerkkabel betreft: waar vind ik die nic-driver (voor Medion 8080)? en hoe installeer ik die? sorry voor de vele vragen... maar is vervelend dat ik 's avonds, tijdens de reparatie, niks kan checken op internet en moet het dus allemaal op voorhand uitzoeken

Alvast bedankt!

goed, dit is wat ik doe vanavond:

eerst nog eens checken of m'n toetsenbord goed aangesloten is ;) en als dat niet helpt:
PC opengooien, grafische kaart kuisen, batterij van moederbord eruit halen, half uurtje wachten, terugstoppen en opnieuw opstarten. en dan maar duimen, zeker?

zou dit een mogelijke oplossing zijn?
Hiermee reset je je bios. Dit is verder niet van toepassing op je besturingssysteem.

en wat die netwerkkabel betreft: waar vind ik die nic-driver (voor Medion 8080)? en hoe installeer ik die? sorry voor de vele vragen... maar is vervelend dat ik 's avonds, tijdens de reparatie, niks kan checken op internet en moet het dus allemaal op voorhand uitzoeken

Alvast bedankt!

Is het een on board nic (geintegreerd in het moederbord) of een losse Pci kaart o.i.d.?

Als hij geintegreerd is graag het merk en type moederbord noteren, bij een losse nic, graag het merk en type.
Bij een moederbord staat dit meestal aangegeven met grote witte letters iets als ASUS P5WDG2.
Bij een netwerkkaart kun je op de grote chip op de kaart kijken wat hier staat b.v. 3c905 ctx. Dan kan ik je vertellen welke driver je moet hebben

een deel van m'n problemen is ondertussen opgelost!
had ontdekt dat ik in m'n bios raakte door op F4 te drukken, dan via CD-rom windows XP opnieuw geïnstalleerd.
Heb ook op m'n recoverydisk iets van nic zien staan, waardoor ik nu weer online ben! van harte bedankt voor deze tips!

blijft nog 1 probleem over: mijn scherm toont nog steeds blokjes en verticale strepen... de ene keer meer dan de andere keer, maar bijzonder storend. Wellicht de grafische kaart die naar de vaantjes is?!

of niet de juiste drivers, zullen ook wel op een suport disk staan die bij de comp zit

Medion 8080

De medion 8080 heb ik al eens eerder gezien...een kennis van mij heeft deze ook..en kreeg ook problemen met de videokaart. Uiteindelijk bleken de koelvinnen dusdanig vervuild dat er geen warmte meer weg kon....de platen van het koelelement zaten zo dicht bij elkaar dat vuil gewoon vast móest gaan zitten....In dit geval was het echt te laat...het ventilatortje had het inmiddels ook begeven en einde videokaart. Dus...

Check de koelvinnen en het ventilatortje van de videokaart!!! Het zou zo maar je problemen kunnen oplossen....

En anders....een goedkoop kaartje is zo gevonden...

Medion 8080

Inderdaad of topic....

De medion 8080 heb ik al eens eerder gezien...een kennis van mij heeft deze ook..en kreeg ook problemen met de videokaart. Uiteindelijk bleken de koelvinnen dusdanig vervuild dat er geen warmte meer weg kon....de platen van het koelelement zaten zo dicht bij elkaar dat vuil gewoon vast móest gaan zitten....In dit geval was het echt te laat...het ventilatortje had het inmiddels ook begeven en einde videokaart. Dus...

Check de koelvinnen en het ventilatortje van de videokaart!!! Het zou zo maar je problemen kunnen oplossen....

En anders....een goedkoop kaartje is zo gevonden...

een deel van m'n problemen is ondertussen opgelost!
had ontdekt dat ik in m'n bios raakte door op F4 te drukken, dan via CD-rom windows XP opnieuw geïnstalleerd.
Heb ook op m'n recoverydisk iets van nic zien staan, waardoor ik nu weer online ben! van harte bedankt voor deze tips!

blijft nog 1 probleem over: mijn scherm toont nog steeds blokjes en verticale strepen... de ene keer meer dan de andere keer, maar bijzonder storend. Wellicht de grafische kaart die naar de vaantjes is?!

Ik vrees van wel. Strepen in beeld zijn meestal geen goed teken en worden bijna altijd veroorzaakt door een defecte kaart. Installeer de laatste driver van de ati site. Als test kun je altijd een kaartje van iemand "lenen" en die even testen. Zijn de strepen dan wel weg, dan is duidelijk waar het probleem zit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan