raar uitlijnen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JEPEDEWE

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 jun 2006
Hallo,
Mijn dochter is volop met haar eindwerk bezig...
Zoals jullie wel weten.. typwerk tot in de 2de graad... word krijgt plots rare trekjes..; dus bij haar ook..
Ze moet haar tekst uitlijnen... en kiest voor "uitvullen"... (justify)
ze krijgt dan rare situaties zoals ik in een jpg bestandje laat zien...
Hoe krijg je dat netjes opgelost???
dus, zonder die grote afstand tussen die woorden....
je zou dus eigenlijk de optie "uitvullen" moeten hebben als de lijn "vol" geschreven wordt, is dat niet zo dan zou je moeten links uitlijnen..

Graag jullie hulp

Bedankt (namens mijn dochter)

Bijlagen

• tekst.jpg
    tekst.jpg
    62,9 KB · Weergaven: 921
Druk na de punt van zinnen die niet goed worden uitgelijnd eens op 'Enter' om te zien wat er dan gebeurt.

ik doe wat je zegt..
ga achter de punt staan
druk op enter
tekst die ver uit mekaar lag komt samen maar het vervolg gaat te ver naar onder
(tekst.jpg)
ik sta nu voor Het
klik op backspace
tekst komt iets naar boven (tekst1.jpg)
doe ik hetzelfde dan krijg je tekst2.jpg

Bijlagen

• tekst.jpg
    tekst.jpg
    81,1 KB · Weergaven: 587
  • tekst2.jpg
    tekst2.jpg
    80,3 KB · Weergaven: 511
  • tekst1.jpg
    tekst1.jpg
    62,2 KB · Weergaven: 466
Hoi,

Ik denk dat je MsOffice 2007 gebruikt .... ??
Het heeft allemaal te maken met het volgende:
Op 'Enter' drukken betkent een nieuwe alinea beginnen. Je kunt die tekens (zoals je wellicht weet) zichtbaarmaken. door op de 'omgekeerde P' in het lint te klikken.
Je ziet dan zo'n zelfde teken aan het einde van de zin waar je op 'Enter' hebt gedrukt.
Standaard zie je ook dat Word tussen alinea's extra witruimte toevoegt.
Wat je dochter heeft gedaan is op Shift-Enter drukken (handmatig regeleinde), waardoor die extra witruimte wordt vermeden.
Dat heeft echter tot gevolg dat met Shift-Enter de regel niet goed wordt uitgelijnd.
Je kunt het ook anders oplossen, door alle alinea's voortaan wél direct op de volgende regel te laten beginnen. Maar daar heb je nu niks aan met het alreeds gemaakte document van je dochter.

Wat kan je doen. In elk geval moet je de handmatige regeleinden vervangen door 'Enters' (dus alineamarkeringen).
Omdat het niet altijd op deze manier wilt vervangen, moet je dat elke keer handmatig doen.
Direct nadat je de Shift-Enter hebt vervangen door 'Enter' klik je in het link op de Stijl: 'Geen afstand'
Zie bijlage.

GeenAfstand.jpg

Aangezien ik veel met tekstcorrectie, scanwerk en redigeren en opmaken van teksten doe, mag je het bestand wel mailen, waarna je het gecorrigeerd weer terug krijgt teugem @ gmail.com

Laatst bewerkt:
hey,
ziet er al heel wat beter uit... alleen hebben we wat problemen met: "Geen afstand"....
Waar vind ik dat terug??

van harte bedankt
JP

Hoi,

Zoals in de bijlage te zien is, is dat een stijl (vroeger opmaakprofiel genoemd) die je in het lint aan kunt klikken.

Dus de handelingen zijn kortweg.
- Achter een zin-die-niet-goed-wordt-uigelijnd klikken
- Klikken op de stijl 'Geen afstand' in het lint.
- Op Enter drukken(=een alineamarkering toevoegen) en hierna gelijk op DEL (het handmatige regeleinde weghalen).

Laatst bewerkt:
top... probleem opgelost!
dikke merci
JP:thumb:

Hoi,

Ok, en dan nu nog even de stapjes om te voorkomen dat je in nieuwe documenten in Word elke keer die witruimte krijgt als je op 'Enter' drukt. Want met mij, vinden veel mensen het gewoon hinderlijk dat dat standaard gebeurt in plaats dat je er zelf voor kiest.

Sluit Word, en open het gelijk weer.
Sluit nu direct het eerst 'blanco' document dat altijd geopend wordt:
- Officeknop en onderaan op 'Sluiten' klikken (een leeg Word-scherm is te zien)
nu:
- Officeknop > Openen; in de llinkerlijst klikken op 'Sjablonen'
- Dubbelklikken op Normal (of Normal.dotm)
- Klik op de Stijl 'Geen afstand' in het lint
- Sluit Word door helemaal rechtsboven op het rode 'Sluitkruis' te klikken

Als je nu Word start, krijg je een nieuw document met de stijl 'Geen afstand' als standaard.

Laatst bewerkt:
Voila.... nu weten we het allemaal..
Nogmaals bedankt
JP

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan