Radeon 9600 Pro Family vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Payama

Gebruiker
Lid geworden
13 mei 2008
Ik heb in mijn pc een 256 mb videokaart: Radeon 9600 Pro Family zitten.
Maar deze videokaart kan spellen zoals Test Drive Unlimited en Grid niet meer aan. Verder merk je dat hij spellen als GTA San Anreas nog wel aankan maar daar merk je dat het beeld ook al erg stotterd.
Vandaar dat ik graag een andere videokaart wil, maar nu heb ik gehoord dat dit niet mogelijk is omdat ik niet de juiste aansluiting in mijn moederbord zal hebben.
Volgens mij is dat een AGP aansluiting waar deze Radeon videokaart mee werkt.
Ik zou graag een NVIDIA 9800 kaart of een NVIDIA 8800 videokaart. Mijn vraag is dus of dit mogelijk is en wat er anders voor oplossing is.
Ik vind dat het geen zin heeft om nu een videokaart te kopen en dan over een jaar weer met dit probleem te zitten en dan weer een nieuwe te moeten kopen. Kan iemand helpen?

nope deze aangegeven kaarten zijn dus niet mogelijk.

zou je eens wat meer over je systeem willen zeggen?
processor?
geheugen?
moederbord?
welke voeding(merk en wattage)
budget?

mijn systeem

mijn systeem eigenschappen:
CPU Type: Intel Pentium 4 531, 3000 MHZ

SPD: DIMM1: MCI Computer MTD512M PC400 CL 2
DIMM3: MCI Computer MTD512M PC400 CL 2
( dus volgens mij is dat 2 keer 512 MB is dus 1 GB werkgeheugen )

Moederbord: Intel Pentium 4 531, 3000 MHZ
moederbord naam: onbekend
chipset: Intel Springdale-G i865G
Bios type: AMI

Voeding: Q-tec ADT-300
volgens mij kan hij maximaal 300 watt maar ergens anders staat weer total uitput 160 W dus ik weet het niet.

Budget: Ik heb een hekel aan rotzooi kopen dus ik zeg al als het over een jaar al weer niets meer aankan dan koop ik niets en als ik weer een jaartje of 3/4 vooruit kan dan heb ik er wel 100 - 150 euro voor over.

In jouw geval zou de HD3850 een leuke optie zijn:
http://www.alternate.nl/html/produc...n=HARDWARE&l1=Grafische+kaarten&l2=AGP&l3=ATI

Hou er wel rekening mee dat je dan ook wel een andere voeding nodig hebt en al met al wordt het dan toch een behoorlijke investering voor jo systeem, dat wel al wat verouderd is.

Als voorbeeld: jouw systeem zou, zoals het nu is, nij verkoop niet meer dan 150/175 euro waard zijn, dus weet wat je doet!

Laatst bewerkt:
videokaart

ik heb alles even bekeken maar vraag me af of het wel slim is om deze keuze te maken.
want deze bijvoorbeeld: http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-057129
kan je met zo'n videokaart niet een tijdje langer vooruit? of zie ik dat helemaal verkeerd?
en waarom moet er eigenlijk een nieuwe voeding in dat snap ik eigenlijk niet.
Zijn er geen nvidia videokaarten die nog AGP aansluiting hebben?

goedemorgen

je moet kijken naar wlk slot je hebt.een agp dus.
met wat je nu voorstelt is een pci-e slot en dat gaat niet passen.
de 3850 is momenteel de beste kaart die je kunt krijgen op agp gebied.nvidea(chip) heeft geen nieuwe agp kaarten uitgebracht.

een goede voeding is wel van belang.aangezien de nieuwere kaarten(zoals de 3850)gewoon wat meer "duce" vragen.

gezien je systeem is dit de beste oplossing die er is en ook binnen je budget valt
kaart+ voeding.

wil je nog jaren vooruit met een kaart moet je gaan overwegen voor een ander systeem(pci-e)
maar zoals ik al zei ik heb de kaart ook en kan er goed mee vooruit.

Om te beginnen heb jij een AGP aansluiting, dus de kaart uit je link gaat niet passen, dat is een PCI-e.

Daarnaast is AGP inmiddels verouderd en worden er dus geen snelle moderne kaarten voor gemaakt.
De eerder genoemde HD3850 als een van de laatste uitzonderingen dan.
Nvidia heeft ook nog wel AGP kaarten, zoals b.v. de NX7600GT: http://www.alternate.nl/html/produc...ARDWARE&l1=Grafische+kaarten&l2=AGP&l3=NVIDIA, maar die haalt het qua snelheid en prestaties niet bij de Ati kaart.

Tenslotte is Q-tec een zeeeeeer slechte voeding, die niet het aantal Watt levert wat er op staat, te weinig Ampere en ook nog eens onstabiel.

Wil je echt weer jaren vooruit, dan zal je heel je systeem moeten upgraden. En dat gaat veel meer kosten dan 150 euro....
Het is de keuze die je zelf moet maken.

Je pc is goed genoeg als internet/office pc. Maar als game-computer is het gewoon een beetje over.
Met de HD3850 kan je het nog wel even rekken.
Maar als je naar de eisen van GTA4 kijkt:

Het spel heeft minimaal een Intel Core 2 Duo op 1,8Ghz of een AMD Athlon 64 X2 op 2,4Ghz en 1,5GB ram nodig. De videokaart moet op zijn minst een Geforce 7900 of een Radeon X1900 zijn, en 256MB videogeheugen aan boord hebben. Het wordt echter aangeraden om een op 2,4Ghz geklokte Intel Core 2 Quad of een AMD Phenom X3 op 2,1Ghz te installeren en het werkgeheugen moet bij voorkeur minimaal 2,5GB groot zijn. De aanbevolen videokaarten zijn de met 512MB uitgeruste 8600 van nVidia en de HD 3870 van AMD. Het spel heeft 16 tot 18GB ruimte op de harde schijf nodig.
Dan voldoet je hele pc hier al niet aan.
Nu zijn die eisen in de praktijk waarschijnlijk wat minder, dus het zal heus wel speelbaar zijn op jouw pc (met een HD3850).

Bedenk alleen wel of je deze investering wel wilt doen. Wanneer je volgend jaar toch kiest voor een nieuwe pc, dan kan je de videokaart niet mee nemen. Gewoonweg omdat je dan een PCI-e videokaart nodig hebt.

aanpassingen

Een vriend van mij heeft het volgende voor mij opgezocht:

Videokaart HD3850
Voeding Low Noise ( 650 Watt )
2 GB DDR - 400 Kit

wat ik allemaal bij alternate kan bestellen voor 250 euro.
Denken jullie dat dit de beste oplossing is en dat dan alles weer zal werken?
Net zo als nu kan ik bij Test Drive Unlimited nog geen eens race's spelen en valt hij iedere keer vast of uit. Zullen dit soort problemen ook opgelost worden?

Verder zal ik met deze aanpassingen hopelijk ook vista kunnen draaien op deze pc.
Is het verstandig om dit te doen of is het een domme investering?

hoi

tja de beste oplossing is het niet.dan zou je naar pci-e moeten gaan zoals al keer aangegeven.
voor het systeem wat je nu hebt de kaart de beste oplossing.
ik zet wel mijn vraagtekens bij de voeding.
A het merk??
B waarom zo'n hoog wattage.lijkt mij niet nodig(wellicht voor toekomst een ander systeem).

je andere problemen kunnen andere oorzaken hebben.al eens naar je themps gekeken bijv
Vista?ja zal er op draaien.verstandig is een verkeerd woord ervoor.
het is maar wat je zelf wilt
al eens naar een vervangings kitje gekeken??

Laatst bewerkt:
hmm. Ik zie dat die HD3850 wel heel erg duur geworden is.
120 euro vor een videokaart, die voor pci-e al voor 70 euro te krijgen is... (althans vergelijkbare kaarten: http://www.zercom.eu/index.php?p=35&c=2005&f=1&h=1&s=1&a=128378)

Kan je niet beter je hele systeem upgraden?

bij wijze van:
http://www.alternate.nl/html/produc...000-2GB/-1071859/?tn=HARDWARE&l1=Upgrade+kits

http://www.alternate.nl/html/produc...DWARE&l1=Energie&l2=Voedingen&l3=tot+600+Watt

http://www.alternate.nl/html/product/Grafische_kaarten_ATI_PCIe_-/Sapphire/HD3850/-1072529/?

totaal 260 euro.
Dan heb je een nieuwe videokaart, moederbord, processor, geheugen en voeding.
Alleen je harde schijf en dvdbrander aansluiten en klaar.
Alleen even kijken of je een ATX-bord in je kast kwijt kan.

En wellicht moet je gelijk iets meer geld besteden en een iets betere processor kopen.
Bedenk eens goed of je niet liever een goede upgrade wil, ipv een halfslachtige.

Laatst bewerkt:
ehhh....

goede middag,
ik weet het nie meer hoor:P ik snap hier echt helemaal niets meer van.
de een zegt van je moet niet gelijk alles vervange en de ander zegt ja moet je wel doen... en wat geld beteft maakt het helemaal niets uit...
maar ten eerste waarom is een HD3850 met AGP aansluiting 50 euro duurder?
en die voeding die marsmannetje heb uitgezocht is dat dan een veel beter merk ofzo? want nu heb ik Q-tec maar er werd hier al gezegt dat dat een flut merk is.. is dat die voeding low noise ook? En inderdaad we hadden een iets zwaardere gepakt zodat als er ooit nog iets vervangen moet worden niet weer gelijk een nieuwe voeding in moet... weet niet of dat verstandig is maar zo dachten wij erover:p

Als je nou dat nieuwe upgrade kit neemt heb je dan gelijk andere processor enzo of hoe werkt dat? want marsmannetje zegt dan wel je kan dan misschien toch beter gelijk een betere processor neme maar hoe moet dat dan? die zit toch op dat moederbord? Kan iemand die misschien op zoeken wat echt de beste zou zijn voor mij want heb zelfs wel is gekeken maar die hebben echt 1000 verschillende..... niets voor mij al die techniek:p

Maar is zo'n nieuwe upgrade kit niet iets ingewikkelder dan ff wat nieuwe onderdele erin planten? of het ingewikkelder is of niet... kan je met zo'n upgrade kit veel langer weer vooruit? want daar zou misschien ook een gewone nvidia kaart bijvoorbeeld de 9800 GT op kunnen ofzo?

goede middag,
ik weet het nie meer hoor:P ik snap hier echt helemaal niets meer van.
de een zegt van je moet niet gelijk alles vervange en de ander zegt ja moet je wel doen...
en wat geld beteft maakt het helemaal niets uit...

maar ten eerste waarom is een HD3850 met AGP aansluiting 50 euro duurder?
Das een kwestie van vraag en aanbod. Zoals Frank al zegt is het de snelste AGP-kaart. En dus kunnen ze de prijs een beetje opschroeven.
Bij de pci-e kaarten kan dit niet, omdat het daar maar 1 van de vele kaarten is.

en die voeding die marsmannetje heb uitgezocht is dat dan een veel beter merk ofzo? want nu heb ik Q-tec maar er werd hier al gezegt dat dat een flut merk is.. is dat die voeding low noise ook? En inderdaad we hadden een iets zwaardere gepakt zodat als er ooit nog iets vervangen moet worden niet weer gelijk een nieuwe voeding in moet... weet niet of dat verstandig is maar zo dachten wij erover:p
Dat laatste is op zich geen rare gedachte.
Low noise is geen merk. Maar als ik bij alternate op low noise zoek, dan kwam ik Sweex en nog een Qtec-acthtig merk tegen. Niet geschikt dus.
Een 600W-sweex is ongeveer net zo krachtig als een 300W Antec/OCZ/etc.
En daarbij nog eens onstabieler en onveiliger.

Als je nou dat nieuwe upgrade kit neemt heb je dan gelijk andere processor enzo of hoe werkt dat? want marsmannetje zegt dan wel je kan dan misschien toch beter gelijk een betere processor neme maar hoe moet dat dan? die zit toch op dat moederbord? Kan iemand die misschien op zoeken wat echt de beste zou zijn voor mij want heb zelfs wel is gekeken maar die hebben echt 1000 verschillende..... niets voor mij al die techniek:p

Maar is zo'n nieuwe upgrade kit niet iets ingewikkelder dan ff wat nieuwe onderdele erin planten? of het ingewikkelder is of niet... kan je met zo'n upgrade kit veel langer weer vooruit? want daar zou misschien ook een gewone nvidia kaart bijvoorbeeld de 9800 GT op kunnen ofzo?
Ja daar kan je elke moderne kaart op zetten (afhankelijk van de voeding die je kiest)
Ja het is iets ingewikkelder plaatsen. Er zijn bedrijven die de processor en koeler alvast voor je op het moederbord kunnen plaatsen. ik dacht dat azerty dit bijv doet.

En tja, welke artikelen je het beste kan nemen is een volgende discussie.
Beslis eerst maar of je alleen videokaart en voeding wil veranderen, of gelijk naar een pci-e moederbord (met nieuwe processor en geheugen) wilt overstappen zodat je de modernste kaarten ook kan plaatsen.
En bedenk dan hoeveel geld je uit wil geven.

Ik vind 250 euro voor een upgrade van een 2e hands systeem echt veel geld. Maar voor een nieuw systeem is het wel erg weinig.

Laatst bewerkt:
ik vind GTA altijd een leuk spel en nou hoorde ik dat vanaf vandaag de nieuwe versie te zien is op can you run it.com dus ik gelijk gekeke en het CPU, RAM en de videokaart voldoen niet aan de eisen. Als er dus een andere videokaart , werkgeheugen , voeding in gaat dan schiet dat nog niets op want dan werkt er nog steeds helemaal niets van die nieuwe spellen....

dus die manier valt eigenlijk wel af... wel *** want was wel eenvoudige oplossing... baal er ook echt van dat die techniek zo snel gaat dat je gewoon steeds maar moet investere... deze pc is nog maar 2 jaar oud en kan nu al helemaal geen spelle meer spele...

maarja iemand een oplossing zodat alles weer werkt... graag ook beetje aan de toekomst denke niet dat het over 2 jaar weer niet meer goed is als GTA weer met iets nieuws komt ooit... of welk spel dan ook:p

Aan welk budget denk je en ik neem dat je gewoon alles nieuw koopt?
(kan je wellicht je oude verkopen: als office/internetpc voldoet die nog prima denk ik

nou zelf vond ik 250 euro al wel genoeg... heb deze 2 jaar gelede gekocht voor 750 euro dan ga je er toch vanuit da je nie twee jaar later weer 750 euro moet betalen om de boel aan de praat te houden...
ik ga trouwens volgend jaar HBO opleiding doen en wil dan dus een laptop kopen.. . maar wat ik wel geizen heb is om een game laptop te kopen is nogal duur... dus een pc die zo 800 kost is in laptop zo'n 1500 euro....
maar ik weet echt nie wat nou allemaal het beste is hoor... weet een ding... da ding wa ik nu heb is veel te duur geweest

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan