Radeon 9800 Pro met ouder moederbord werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vortigen

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2002
Berichten
139
Ik heb net een ATI Radeon 9800 Pro aangeschaft maar krijg het niet werkend met mijn wat oudere moederbord.
De PC wil niet booten en ik hoor uit de PC kast een stemmetje wat mij vriendelijk vertelt: "Your AGP might have a problem".
Moederbord is een Aopen AK73 Pro (A) met een Via KT133 chipset.

Ik dus direct de nieuwste 4in1 Via drivers van viaarena gedownload en geinstalleerd. Eerst natuurlijk voor de zekerheid de oude er af gehaald.
Helaas geen resultaat...krijg dezelfde foutmelding.
Toen op de Aopen site gekeken en die hadden ook een 4in1 driver maar uit 2001...toch maar poging gewaagd maar ook zonder resultaat.
Die van viaarena maar weer er op gezet en in m'n BIOS gekeken. Heb van alles (binnen mijn kennis) geprobeerd zoals AGP niet op 4x laten staan maar op Default gezet en fast write uitgeschakelt.
Wederom geen resultaat.

Heb aantal maanden gelden succesvol de BIOS al geflashed (was nodig voor Win XP) dus daar zal het ook niet aan liggen denk ik.
Zag geloof ik wel een nieuwere BIOS maar de verbeteringen waren niet van toepassing op de AGP slot of iets wat in die richting wees.

Mocht iemand weten wat ik nu nog kan doen, of wellicht het probleem kennen, dan hoor ik dat graag.
Ik zit nu weer met m'n oude Geforce 2MX 32Mb en tegen een prijzige, nieuwe, veel snellere kaart aan te kijken waar ik niks mee kan :(
 
Heb je wel een krachtige voeding? Aan te raden is 350W of meer. Is het geen bekend probleem?
 
Waarschijnlijk is het voltage van het agp slot het probleem, kijk even in de handleidingen van mainboard en in die van de videokaart welke voltage's ze ondersteunen...Waarschijnlijk 3,3 en 1,5 v.
 
Dank voor het meedenken!

Ik heb een 300W voeding en dat *zou* genoeg moeten zijn. Dat staat althans op de doos van de videokaart.
"300W powersupply or greater needed"
Ook zou het moeten werken met allerlei AGP voltages volgens de doos.
AGP 2x (3.3V), 4x (1.5V), 8x (0.8V) of Universal AGP 3.0 bus (2x,4x,8x).
Mijn mobo heeft 4x AGP.

Volgens de specificaties zou het moeten werken maar de praktijk wijst anders uit.
Ik laat er maandag wel een 400W voeding inzetten. Mijn voeding is ook al 1 1/2 jaar oud dus wie weet heeft die wat aan kracht verloren en kan die niet meer de power geven die deze Radeon nodig heeft.

Nogmaals bedankt voor het meedenken en hou jullie op de hoogte wat de uitkomst is van de nieuwe voeding.
 
Welk merk voeding? Aan te raden is o.a Aopen, Antec, Enermax, Chieftec.

De andere merken zou ik links laten liggen, met name de Q-Tec's. Heb er zelf één maar die presteert niet stabiel. Iets wat ik ook altijd wel teruglees op sites.

Betaal iets meer voor een goed merk, dan weinig voor een slecht merk. Want hier zit je na de aankoop met de gebakken peren.
 
Volgens mij heb ik nu een "Power Man" voeding.
Is er destijds ingezet door Mycom.

Ik zag dat ze bij Computerland ToPower Active PFC voedingen verkopen.
Is dat misschien wat?
Ik heb zelf nog nooit zoiets vervangen - laat het altijd doen - dus ik ben afhankelijk van winkels...
 
Aha!!
Ik vind net een winkel hier in Amsterdam die dus Antec voedingen verkoopt.
480W voeding voor 130 Euro. Inderdaad prijzig maar ik zal je advies opvolgen Muurhond.
Nu maar hopen dat ze maandag open zijn en het even voor mij kunnen vervangen EN dat mijn probleem daarmee opgelost zal zijn.
 
Sorry voor de late update maar ik zat enige tijd zonder PC.
Helaas heeft het vervangen van de voeding geen resultaat opgeleverd.
Ik heb dus uiteindelijk een nieuw mobo gekocht (en ook nieuwe CPU+geheugen omdat de oude niet op nieuw mobo pasten).
Nu werkt alles goed.

Huidige systeem is nu: AMD 2800, 1GB geheugen, ASUS A7N8X Deluxe mobo met nForce Ultra 400 chipset, ToPower 520W voeding en Radeon 9800 Pro.

Ondanks dat er geen oplossing is gevonden met m'n oude systeem toch allemaal bedankt voor het meedenken :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan