Radeon HD 6950 1GB en 2GB

Status
Niet open voor verdere reacties.

ramshield

Gebruiker
Lid geworden
29 feb 2008
Heyy,

Nu heb ik een videokaart besteld van Sapphire, een Sapphire Radeon HD 6950 2GB GDDR5 met dual fan.

Maar er zijn ook Sapphire Radeons, dezelfde, met maar 1 fan, die van AMD zelf bijvoorbeeld.
Maar dan weer, sommige van 1GB hebben 2 fans, en zag er zelfs 1 met 3!

Kan mij iemand daar is meer uitleg over geven?

Hoe bedoel je meer uitleg, wat wil je juist weten? Als het gaat om hoeveelheid fans, nuja opzicht hoe meer fans hoe meer koeling, hoewel 1 goede fan evengoed kan koelen als 2 mindergoede fans..

Dus 1 fan werkt ook gewoon?
Want waarom zou je er dan 2 opzetten als 1 ook werkt, zodat ie goedkoper word, zodat ie beter verkoopt?

Soms omdat de fabrikant de kaart met hogere snelheden standaard levert ( +bonuspunt voor de leverancier) Soms omdat de leverancier goedkoper spul gebruikt en er dan maar extra koeling opgooit om het stabiel te houden ( -minpunt voor de leverancier). Soms omdat 2 fans stiller zijn dan een enkele. Soms omdat twee fans koper en andere materialen besparen tov van een centraal design.

Uiteindelijk is het een balans tussen Geluid, koeling, eventueel extra features en kosten.

Tuurlijk werkt 1 fan ook gewoon. het nut van meerdere fans ligt nogal breed. zoals ik al zij, 1 fan kan even goed werken, als 2 fans, mits die ene fan een beter rpm aankan en/of eventueel groter is. Waarom eventueel 2 fans. Om net dat ietsje meer koeling te krijgen, opzich ga je er niet al teveel van merken naargelang hoe warm de grafische kaart opzich word, maar met dat ietsje meer koeling kan je eventueel wel ietsje meer overclocken. Nu het verschil van GPU en hoe warm hij word opzich en kwaliteit van een koelers kunnen zover uit elkaar liggen dat je er moeilijk een oordeel kan over vellen en een uitleg over geven.

Ok dan, bedankt voor de informatie ;).
Heeft me weer geholpen!

Nu 2x een Sapphire Radeon HD 6950 dual fan besteld, dus hopelijk maken ze niet teveel geluid ;D

Ik keek net is, ik heb een AM3+ moederbord, maar een AM3 processor... probleem? :O :$

Een am3+ moederbord kan naast de huidige generatie amd processors ook de toekomstige generaties aan. Zo kan je later makkelijk upgraden.

socket wel, gaat erom dat de chipset ook de toekomstige extra memorylijnen e.d. aan kan. AMD maakt niet zijn eigen chipsets dus heeft geen voordeel elk jaar van socket te wisselen. Intel maakt wel eigen chipsets en die hebben elk jaar een reden om toch weer een andere socket met weer andere requirements te hebben.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan