Om te beginnen plaats je een button op je form. Dit kun je op verschillende manieren doen:
- Vanuit de toolbox sleep je een button op je form
- Dubbelklik op button in the toolbox
Even voor de duidelijkheid: al die icons in the toolbox zijn objecten die je op je form kan plaatsen, waaronder dus buttons, checkboxen, radiobutton, pictureboxen, etc. Al deze objecten noem je controls. De button bijvoorbeeld, is dus een control.
Je hebt nu een button control op je form. Nou zie je recht een panel genaamd properties. Hier kun je allerlei zaken instellen, zoals de grootte van de button, de text, de achtergrond en voorgrondkleur. Zoek de property Text op en verander dit in wat je maar wilt. Zoals je zult merken, zal de tekst op de knop veranderen in dat wat jij hebt ingevoerd bij de Text property.
Zoek nu de property Name op. Hiermee geef je de button een naam zodat we de button kunnen aanspreken als we code gaan schrijven. Standaard is deze naam Button1. Nou is dat niet echt een duidelijk omschrijving van de wat de knop moet gaan doen. We willen dus een messagebox laten zien met de tekst "Hello World" erin. Verander daarom de standaard naam Button1 in btnHello. Als je nou in code bezig bent, weet je dus dat btnHello de naam is van de button die een messagebox gaat weergeven.
Veel mensen laten de control names voor wat het is en geven dus geen duidelijke name op voor de desbetrefende functie van een control. Dat is lastig als je een heel zooitje controls op je form hebt die allemaal hun eigen standaard naam hebben. Daarom wil ik jouw alvast de gewoonte aanleren om je controls duidelijk namen te geven.
Ok, we hebben dus een knop. Druk maar eens op F5 of klik op de kleine groene pijl boven in je toolbar. Hiermee debug je je programma. Met andere woorden: je programma testen.
Klik maar eens op de knop. Je raad het al: er gebeurt niks. Dat komt omdat we nog geen code hebben geschreven. Deze code moeten onder het Click event van de button geplaats worden. Wat zijn events?
Events zijn gebeurtenissen. Een klik op een knop is een gebeurtenis. Het plaatsen van de muis cursor op een control is ook een gebeurtenis.
Dubbelklik op de button op je form. Hiermee wordt het code venster geopend en het standaard event voor de button wordt aangemaakt, in dit geval de dus de click event.
Er zijn regels regels aangemaakt. De regel die begint met Private Sub btnHello geeft aan dat dit onze subroutine is voor het click event van de knop. De routine word afgesloten met End Sub. De code voor de messagebox schijven we tussen deze twee regels, en die code is:
Code:
MessageBox.Show("Hello World")
Maar het kan mooier. Je kan ook de titel van de messagebox opgeven, het type messagebox, en de beschikbare knoppen op de messagebox. De syntax is als volgt:
MessageBox.Show(
Tekst hier,
Titel hier,
Type message hier,
message knoppen hier)
Een voorbeeld. Om een messagebox te maken met alleen een OK knop, van het type Informatie, met als titel Hallo, typ je deze code:
Code:
MessageBox.Show("Hello World!", "Hello!", MessageBoxButtons.OK, MessageBoxIcon.Information)
Speel maar eens met de verschillende messageboxbuttons en messageboxicons die er beschikbaar zijn, om zo veschillende soort messages te maken.
Heb je nog meer vragen of kom je ergens niet uit, post ze maar in deze thread.