radio check onthouden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jingles

Gebruiker
Lid geworden
13 feb 2003
Hallo,

Ik zit met het volgende.
ik heb een contact formulier nu wil ik dat als je een veld vergeten bent intevoeren hij de ingevulde velden onthout.

bij het veld naam lukt me dit wel.
het was eerst

<input type="text" name="naam" size="36" maxlength="36" value="'.(isset($_POST['naam']) ? $_POST['naam'] : '').'">

dit heb ik verandert in

<input type="text" name="naam" size="36" maxlength="36" value="<?php if(isset($_POST['naam'])) echo $_POST['naam']; ?>">
------------------------------------------------------------------------------------
nu wil ik de radio check aanpasen maar kum er niet uit. dit is de code als die nu is.
<input type="radio" name="geslacht" value="Man"'.(isset($_POST['geslacht']) && $_POST['geslacht'] ']']']']']']']']']== ']']']']']']']']']==']']']']']']']']==']']']']']']']==']']']']']']==']']']']']==']']']']==']']']==']']==']=="Man" ? ' checked' : '').'> Man

maar het moet zo iets als naam worden dus beginnen met <? if(isset($_POST['geslacht']

iemand een idee hoe ik die radio check goed kan krijgen?

iets van
PHP:
echo "<input type='radio' name='geslacht' value='man'";

if(isset($_POST['geslacht'])){
   if($_POST['geslacht'] == "man"){
      echo " checked";
   }
}

echo ">";
dit moet je dan echter wel 2x doen, ook voor vrouw. Of, je maakt er een functie van en roept ze beide aan. Of, verzin wat. Tis maar een voorbeeld.
:thumb:

PHP:
function isChecked($sKey, $sValue){

if(isset($_POST[$sKey]){

if($_POST[$sKey] == $sValue){

return 'checked="checked"';

}
}

echo '<input blabla name="geslacht" value="man" ' . isChecked('geslacht', 'man') . ' />
        <input blabla name="geslacht" value="vrouw" ' . isChecked('geslacht', 'vrouw') . ' />';

Even uit de losse pols, zit misschien nog een aantal fouten in.

Laatst bewerkt:
ik zal het formulier even plaatsen.

naam, emailadres en bericht werken wel.
HTML:
<form method="POST" action="<?php $_SERVER['PHP_SELF']; ?>">
    <table width="55%" cellspacing="0" cellpadding="5">
    <tr>
        <td align="right"><b>Geslacht:</b></td>
        <td>
        <input type="radio" name="geslacht" value="Man"<?php if(isset($_POST['geslacht']) && $_POST['geslacht'] ']']']']']']']']']== ']']']']']']']']']==']']']']']']']']==']']']']']']']==']']']']']']==']']']']']==']']']']==']']']==']']==']=="Man" ? ' checked' : '')?>'> Man
        <input type="radio" name="geslacht" value="Vrouw"'.(isset($_POST['geslacht']) && $_POST['geslacht'] ']']']']']']']']']== ']']']']']']']']']==']']']']']']']']==']']']']']']']==']']']']']']==']']']']']==']']']']==']']']==']']==']=="Vrouw" ? ' checked' : '').'> Vrouw
        </td>
    </tr>
    <tr>
        <td align="right"><b>Naam:</b></td>
        <td><input type="text" name="naam" size="36" maxlength="36" value="<?php if(isset($_POST['naam'])) echo $_POST['naam']; ?>"></td>
    </tr>
    <tr>
        <td align="right"><b>E-mailadres:</b></td>
        <td><input type="text" name="email" size="36" maxlength="36" value="<?php if(isset($_POST['email'])) echo $_POST['email']; ?>"></td>
    </tr>
    <tr>
        <td align="right"><b>Onderwerp:</b></td>
        <td><select name="onderwerp">
        <option value="">Selecteer...</option>
        <option value="Onderwerp 1"'.(isset($_POST['onderwerp']) && $_POST['onderwerp'] ']']']']']']']']']']']== ']']']']']']']']']']']==']']']']']']']']']']==']']']']']']']']']==']']']']']']']']==']']']']']']']==']']']']']']==']']']']']==']']']']==']']']==']']==']=='Onderwerp 1' ? ' selected' : '').'>Onderwerp 1</option>
        <option value="Onderwerp 2"'.(isset($_POST['onderwerp']) && $_POST['onderwerp'] ']']']']']']']']']']']== ']']']']']']']']']']']==']']']']']']']']']']==']']']']']']']']']==']']']']']']']']==']']']']']']']==']']']']']']==']']']']']==']']']']==']']']==']']==']=='Onderwerp 2' ? ' selected' : '').'>Onderwerp 2</option>
        <option value="Onderwerp 3"'.(isset($_POST['onderwerp']) && $_POST['onderwerp'] ']']']']']']']']']']']== ']']']']']']']']']']']==']']']']']']']']']']==']']']']']']']']']==']']']']']']']']==']']']']']']']==']']']']']']==']']']']']==']']']']==']']']==']']==']=='Onderwerp 3' ? ' selected' : '').'>Onderwerp 3</option>
        <option value="Onderwerp 4"'.(isset($_POST['onderwerp']) && $_POST['onderwerp'] ']']']']']']']']']']']== ']']']']']']']']']']']==']']']']']']']']']']==']']']']']']']']']==']']']']']']']']==']']']']']']']==']']']']']']==']']']']']==']']']']==']']']==']']==']=='Onderwerp 4' ? ' selected' : '').'>Onderwerp 4</option>
        <option value="Onderwerp 5"'.(isset($_POST['onderwerp']) && $_POST['onderwerp'] ']']']']']']']']']']']== ']']']']']']']']']']']==']']']']']']']']']']==']']']']']']']']']==']']']']']']']']==']']']']']']']==']']']']']']==']']']']']==']']']']==']']']==']']==']=='Onderwerp 5' ? ' selected' : '').'>Onderwerp 5</option>
        </select></td>
    </tr>
    <tr>
        <td align="right" valign="top"><b>Bericht:</b></td>
        <td><textarea rows="8" cols="40" name="bericht"><?php if(isset($_POST['bericht'])) echo $_POST['bericht']; ?></textarea></td>
    </tr>
    <tr>
        <td>&nbsp;</td>
        <td><input type="submit" name="submit" value="Versturen"></td>
    </tr>
    </table>
    </form>

Laatst bewerkt door een moderator:
<option value="Onderwerp 1"'.(isset($_POST['onderwerp']) && $_POST['onderwerp'] ']']']']']']']']']']']== ']']']']']']']']']']']==']']']']']']']']']']==']']']']']']']']']==']']']']']']']']==']']']']']']']==']']']']']']==']']']']']==']']']']==']']']==']']==']=='Onderwerp 1' ? ' selected' : '').'>Onderwerp 1</option>

Wat is dat in hemelsnaam?!

En verder; heb je m'n suggestie geprobeerd? Je kunt wel gewoon je formulier hier neerkwakken, maar het zou wel prettig zijn als je erbij vermeldt of je m'n suggestie hebt geprobeerd.

Dat is de php code die het onderwerp onthoud als je velden vergeten bent. maar deze werkt niet in mijn formulier. moet ik nog aanpassen. naam emailadres en bericht heb ik al wel aangepast. maar bij man vrouw en option kom ik er nier uit.

die code moet tussen <? ?> komen. en met jou suggestie kom ik er ook nog niet uit.

Het is opgelost.

man / vrouw (vrouw is hetzelfde maar dan met vrouw)

<input type="radio" name="geslacht" value="Man"<? if(isset($_POST['geslacht']) && $_POST['geslacht'] == "Man"){echo " checked=\"checked\"";}?>> Man

en op option is

<option value="Onderwerp 1"<?php if(isset($_POST['onderwerp']) && $_POST['onderwerp'] == "Onderwerp 1") {echo " selected=\selected\"";}?>>Onderwerp 1</option>

mooi dat je vraag is opgelost.

Wat is dat in hemelsnaam?!
Dat's precies wat ik me ook al afvroeg. (en het werkt?!?!? apart)

:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan