Raid 0 hdd crash

Status
Niet open voor verdere reacties.

thermisol

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2010
hey,

zoals jullie aan de titel hebben kunnen zien heb ik een probleem met raid 0.
1 van de hardeschijven is namelijk gecrashed en aangezien er een hoop bestanden om staan zou het fijn zijn als ik er nog wat data vanaf kon halen

is er geen programmatje voor of trucje of methoden waarmee ik de data terug kan halen of

raid0 hardeschijf kapot pech alleen professionele bedrijven kunnen het héél meschien terug halen

Mvg,

thermisol

Dat is het grote risico van RAID0.

Gaat 1 van de schijven kapot, ben je 100% zeker alles kwijt

das minder,

maar mocht hij niet helemaal kapot zijn, is er dan nog wel wa aan te doen ?

En zelfs als je die configuratie weer op weet te bouwen ben je nog al je data kwijt. Jammer van de data, maar het risico op uitval is bij RAID0 dubbel zo groot.

Laatst bewerkt:
ja dat dacht ik al, helaas dan maar.

maar hoezo heeft raid 0 dubbel zoveel kans op uitval? tuurlijk het zijn 2 hardeschijven maar beide hardeschijven worden toch minderbelast en zouden daardoor in theorie langer mee moeten gaan ?

In theorie misschien, maar in de praktijk kan een schijf na 15 jaar uitvallen maar na 1 jaar is net zo goed mogelijk. Elk bestand wordt verdeeld over 2 schijven, in blokken van enkele kB's. Belasting maakt voor de gewone HDD weinig uit, in tegenstelling tot SSD's welke een beperkt aantal writes aankunnen per cel (tegenwoordig uitgesteld met behulp van TRIM, maar dat is een ander verhaal).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan