Raid 0 opstelling

Status
Niet open voor verdere reacties.

johanvanede

Gebruiker
Lid geworden
17 aug 2010
Beste iedereen,

Ik ben aan het twijfelen of ik mijn laptop in raid 0 opstelling kan draaien.
Ik weet de nadelen dat als een schijf crasht dat je alles kwijt ben maar ik wil standard backup's maken elke week
Ik heb via EVEREST informatie over mijn hardeschijven (2x500 GB)
Ik heb wel wat vragen want ik heb gehoord dat je gewoon je volle capaciteit heb van 1 TB maar klopt dat want als ik maar 500GB overhoudt dan ga ik het niet doen.
Ook dacht ik dat je windows enzo opnieuw moet installeren, is het wel te doen voor mensen die er matig tot redelijk verstand van hebben? is er een volledige handleiding ergens te vinden
graag hoor ik meer, hier zie je de resultaten via EVEREST
Bekijk bijlage 117529Bekijk bijlage 117529

Hoi !

Bij raid 0 heb je wel de dubbele capaciteit, maar: als er 1 HDD defect is ben je dus alles kwijt, ook van de andere HDD.

Win 7 installeren op 'n raid 0 configuratie: http://www.youtube.com/watch?v=5L--ByVvXqw (in Engels, maar heel duidelijke instructie).

Greetz,

Harry.

Raid 0

Het gaat inderdaad om windows 7 en ja op een laptop
wat is daar nadeliger aan?
Oh fijn

Niks nadelig als het gaat. Er komen zomaar 2 vragen bij me op:
- Kan je in de BIOS een RAID configuratie instellen
- Kan je twee harde schijven kwijt op je laptop

Ik heb er totaal geen ervaring mee. Als de BIOS het niet kan dan schijnen er nog softwarematige oplossingen te zijn.

Welke laptop spreken we over?

Ron

Bedankt voor de reactie,
ik heb er als een van de weinigen vanaf de fabriek al 2 hardeschijven in zitten:cool:
Het gaat om de Dell Studio 1749 met 2 schijven van 500 GB op een rpm van 7200 wat voor laptops niet standaard is maar wel snel;)
De verdere gegevens:
CPU: i5 520M 2,4Ghz
RAM: 4.096 MB 1067 MHz DDR3
GPU: 1 GB ATI Mobility Radeon HD 5650
HDD: 1TB (7,200rpm) Serail ATA (2x500GB)

Maar wat ik me afvroeg kan RAID op elke pc gebruikt worden.
Ik heb namelijk op wikipedia dat er ook zo genaamde fakeraids zijn, dit zijn software gestuurde raids ipv hardware gestuurde raids
Ik wil namelijk misschien voor de gein onze heel oude pc in RAID zetten.
De raid opstelling zal moeten gebeuren uit software want hardware ondersteund het niet.
tot zover geen probleem maar er moeten berekeningen gedaan worden om de bestanden over beide schijven te schrijven/lezen. weegt dit wel op. omdat de schijven misschien wel sneller worden maar als de cpu vol aan het rekenen is aan de gegevens schiet het zijn doel voorbij...
Hier de gegevens van de hobby pc:
CPU: Intel Pentium 4, 1800MHz
RAM: 1535 MB DDR SDRAM
GPU: NVIDIA GeForce 6200 (256 MB)
HDD: 80 GB (7.200rpm) (2x40 GB)
1 schijf is een IBM met maximale internet datadoorvoer van 494Mbit/s
en
1 schijf is een Maxtor waar geen datadoorvoersnelheid bij staat
de ene heeft een Ultra-ATA/100 en de ander een Ultra-ATA/133

Het zijn gewoon 2 willekeurig bijelkaar geraapte schijven en ik was van plan de raid op deze pc te gebruiken van op beide schijven staat het zelfde waardoor je 40GB in totaal overhoudt maar als 1 van de 2 crasht is geen man over boord
maar ik zag en dat is ook wel logisch dat de schrijf snelheid dan gelijk blijft omdat het op beide schijven hele maal weg geschreven moet worden, klopt dat?

btw op die oude pc is het meer en hobby project maar ik ben benieuwd of het kan xD

Laatst bewerkt:
Ik heb bijna niks over RAId kunnen vinden in de DELL documentatie. Hier staat alle relevante documentatie en hier staat op bladzijde 83 wat algemenigheden over RAID en een oplossing voor DELL computers.
Maar, als je gewoon de BIOS in gaat, kan je dan niet zien of je het geheel hardwarematig in RAID kan zetten?

Ron

oh dus jij zegt dat het niet software matig kan?
wat ik namelijk dacht is dat als je hardware het niet ondersteund dat je een programmaatje kan installeren en dat het dan wel werkt...
of heb ik het softwarematig verkeerd begrepen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan