Raid-0

Status
Niet open voor verdere reacties.

deHoed

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2008
Goedemiddag,

Mijn vraag betreft Raid-0. Dit wil ik graag instellen op mij computer. De configuratie is, een moederboard ASUS Rampage Formula met een HD Samsung 400GB. Op deze schijf staat mijn besturings systeem Windows XP met de rest van programmatuur, geen data deze staan op externe HD's. Ik heb nu de computer uitgebreid met twee HD's Samsung 160 GB 7200 rpm . Op deze HD's wil ik Windows 7 en FSX zetten. Als ik dus FSX wil gebruiken start ik op in Windows 7, waarom, omdat Windows 7 de snelheid van FSX sterk verbeterd, tenminste dat zegt men in FSX kringen. Als je daarbovenop nog Raid-0 gebruikt zou het nog beter gaan(?) De vraag is nu concreet kan ik de twee 160 GB HD's in Raid-0 configureren, zodat FSX nog beter zou kunnen gaan draaien (?), zonder dat mijn andere HD de 400 GB daar last van zou gaan krijgen.
Ik hoor graag van iemand die mij hier in kan adviseren.

vr.gr.

dehoed (Theo):)

Laatst bewerkt:
Hardware matige raid heb je een Raid controller nodig.
Software matige raid heb je software nodig.

Heb je één van de twee?

Wat bedoeld u met hardware matige Raid controller? die zit toch in de Bios van je moederboard.
De software matige Raid gaat toch via het te installeren van je besturingssysteem. Of snap ik er nu niets van? na het lezen van het artikel in Hardware Info "Raid 0, 1 en 5 stap-voor-stap"

groet

dehoed (Theo):rolleyes:

Laatst bewerkt:
Raid-O

Hoe bedoeld u ---Oh, I see--- ,gaat u het ook lezen? of heb ik de verkeerde opmerking gemaakt? als het het laatste is, is dat niet mijn bedoeling.

groet,

dehoed (Theo):o

Maak u vooral geen zorgen, je maakte geen verkeerd opmerking. :thumb:
Of ik zie ze niet.:shocked:

IK zal eens kijken of ik iets vind, maar hopelijk krijg je nog andere antwoorden. Ik dacht eerlijk gezegd dat die Raid zich zelf wel uitwijst. Dat dit niet echt complex is.

Heb je al iets geprobeerd? Als je PC opstart kan je die Software dan niet starten?

Bedankt, ben ik blij om,
Nee ik heb nog niets geprobeerd, ik ben me aan het voorberijden. Ik ben met name bang dat ik de HD 400 GB, de standaard HD, in de war maak zodat ik in vaarwater kom, waar ik zeker niet in wil zitten.

groet,

Normaal zegt de software u welke schijven je selecteert, als de naam u niks zegt, dan zal de groote u wel iets zeggen. Het is niet moeilijk. Maar als je twijfelt:

Kan je dan die 400GB er niet uithalen en die RAID installeren op die 2 anderen? En nadien opnieuw je 400 toevoegen.

Dat is wel een idee, maar het probleem is dan wel, dat de computer niet ziet dat er al een besturingssysteem aanwezig is, WindowsXP. Daar deze op de HD zit die eruit gehaald is, Windows 7 zal dan als eenigste besturingssysteem gezien worden, en er zal dan later niet een keuze mogeijkheid aanwezig zijn bij het opstarten, van welke je wil gebruiken.

groet,

Goedendag,

Ben weer terug, was in de veronderstelling dat deze file afgesloten was, zo ziet men maar, ook ik moet wennen.

Treug naar de vraag, Ik loop vast in het hele Raid gebeuren. Daarom terug naar de basis.

Wat is verstandiger Raid via een hardware oplossing (PCI-kaart) of via de software oplossing (BIOS en besturingssysteem)

groet,

dehoed (Theo):confused:

Hoi !

Met een Asus Rampage ga je toch geen Promise Raid Controller aanschaffen ?

Sorry, maar dat slaat nergens op !

Heb je de raid-controller al softwarematig geinstalleerd vanaf de installatie-CD van het mobo ?
In de handleiding van de Rampage staat een prima uitleg hoe de schijven in Raid 0 te configureren.

En inderdaad: je kunt voor alle zekerheid de 400 Gig-HDD beter even verwijderen en na de configuratie weer terug plaatsen !
Immers: je OS komt toch op de raid-HDD's te staan ?

GreetZ,

Harry.

Hoi !

Allicht ten overvloede:

Ga naar de bios en stel het storage systeem in in Raid
Vervolgens bij het starten moet je een commando geven om in de Raid modus terecht te komen (afhankelijk van je moederbord)
Maak de raidconfiguratieaan. In jouw geval dus raid0
Start de computer opnieuw, ga naar het bios en stel het booten in vanuit de cd
Start de computer op met de cd, ik bedoel boot de computer nu met de cd
Eenmaal in de installatie-omgeving belandt maak je het aantal partities op je aangemaakte raido schijf. Ik geloof dat je er maximaal vier primaire partities kunt maken.
Kies nu de partitie waarop je Windows7 wilt installeren.
Volg de instructies op he scherm tot de installatieprocedure klaar is. Klaar

Zo doe ik het meestal !

Greetz,

Harry.

Goedendag Harry,

Hierbij nog eens mijn vraag.
Mijn vraag betreft Raid-0. Dit wil ik graag instellen op mij computer. De configuratie is, een moederboard ASUS Rampage Formula met een HD Samsung 400GB. Op deze schijf staat mijn besturings systeem Windows XP met de rest van programmatuur, geen data deze staan op externe HD's. Ik heb nu de computer uitgebreid met twee HD's Samsung 160 GB 7200 rpm . Op deze HD's wil ik Windows 7 en FSX zetten. Als ik dus FSX wil gebruiken start ik op in Windows 7, waarom, omdat Windows 7 de snelheid van FSX sterk verbeterd, tenminste dat zegt men in FSX kringen. Als je daarbovenop nog Raid-0 gebruikt zou het nog beter gaan(?) De vraag is nu concreet kan ik de twee 160 GB HD's in Raid-0 configureren, zodat FSX nog beter zou kunnen gaan draaien (?), zonder dat mijn andere HD de 400 GB daar last van zou gaan krijgen.

Zoals u aangeef zal ik de 400 GB eruit halen dan zal deze in elk geval up to date blijven. Maar als de installatie van Raid-0 goed verlopen is. zet ik de 400 GB weer terug. Dan heb ik twee maal een OS op mijn comp. Nu wil ik graag bij het opstarten een keuze maken welk systeem ik wil gebruiken Windows XP 32 bit voor al mijn dagelijks routine werk of Windows 7 64 bit voor mijn hobby FSX.
Ik hoor graag van u.

groet

Hoi !

Wat is in hemelsnaam FSX ?

Bedoel je het spel Flight Simulator ?
Dat is toch geen OS ?

Ik heb geen verstand van spelletjes: ik bouw/repareer/installeer computers.
Hoe Win 7 in Raid 0 te installeren: zie m'n vorige post.

Dat gaat zonder problemen verlopen is mijn ervaring.
Als je daarna weet-ik-wat voor spellen wilt installeren: ga vooral je gang.

Post je vragen daarvoor in de spellen-sectie, er zijn daar vast meer mensen dcie daar verstand van hebben.

Greetz,

Harry.

Riad-0

Goedendag Harry,

Juist FSX is een Flight simulator, maar dat staat totaal los van het vraagstuk OS. Ik wil graag Windows XP op mijn HD 400 GB, wat er overigens al op staat, deze HD heeft totaal niets te maken met het probleem Raid.
Windows 7 wil ik in Raid-0 op mijn andere twee HD's van 160 GB. Wat ik verder op deze twee HD's zet is om het even, toevallig is dat FSX.

groet

dehoed (Theo):rolleyes:

Laatst bewerkt:
Goedendag Harry,

Net wat ik zeg en wat ik bedoel FSX staat er helemaal los van:) Ik ga het volgens uw aanbeveling doen en ik heb het vertrouwen dat het wel zal lukken, Bedankt voor het mee denken. Als het gelukt is meld ik het wel, ook als het niet lukt! als dat tenminste mag.:thumb:

groet,

dehoed (Theo)

Goedendag,

Ik heb Raid0 geinstalleerd op mijn comp. de twee HD's 160 GB zijn nu samen <320 GB. Ik heb windows 7 erop gezet, en enkele andere programma's. Mijn vraag is nu had ik HD's eerst moeten opdelen in verschillende partities voordat ik het een en ander er ging opzetten? Ik heb dat niet gedaan, alles werkt maar ik weet nu niet of ik van de volledige werking van Raid0 profiteer.

Ik hoor graag van iemand.

vr.gr.

Hoi !

Als alles werkt en je kunt nog nieuwe partitie's maken zou ik blij en tevreden zijn !

Greetz,

Harry.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan