raid 5 controller

Status
Niet open voor verdere reacties.

Barry74

Gebruiker
Lid geworden
10 sep 2006
Ik ben van plan om 3 Western Digital 500GB harde schijven op raid5 te zetten.

Nou kan mijn moederbord ( ASUS striker extreme ) raid 5 aan via de onboard controller alleen is dan de vraag van als ik dit moederbord weg doe of ik mijn raid 5 op een ander moederbord of externe controller weer kan rebuilden zodat ik al mijn data hierbij gewoon behoudt.

Als het exact dezelfde chip is, dan worden die drivers gebruikt, maar anders zul je overnieuw moeten beginnen, of eerst een raid kaart aanschaffen, de drivers installeren, en dan overzetten, dan zou het kunnen werken.

Overigens is raid 5 alleen hardwarematig, dus echt afhankelijk van de gebruikte controller, bios en de drivers ervoor.

Ook is raid 5 wel veilig, maar wel traag, is raid 1 0 geen optie?

Volgens mijn is Raid 5 niet alleen veilig maar kwa lees performance ook super, en aangezien ik mezelf nog zie als een beginner zegt raid 1 0 mijn ook niet zoveel, misschien dat je hierbij Raid 10 bedoelde?

En even terugkomend op jouw antwoord betreffende Raid 5 kan ik daar wel uit halen dat het misschien ook verstandiger is om een externe Raid-5 controller te nemen. En dan één die geschikt is voor mijn PCI-e slot aangezien ik er daar toch 3 van heb op dit bord.

Ja, dat kan ook, maar een raid 5 is inderdaad met lezen wel snel, maar met schrijven niet zo, door de pariteit berekeningen.

Een raid 10 bestaat eigenlijk niet, het is immers een combinatie van raid 1 en 0, 1 voor de veiligheid, 0 voor de snelheid, omgedraaid een 0 1, en de controllers zijn vaak goedkoper.

Overigens kun je hier er alles over lezen.

Nou we gaan ons eerst maar eens focussen op een goede ( pci-e ?) sata raid 5 controller en dan het liefst ééntje met geheugen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan