RAID-5 en master/slave

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dutch01

Gebruiker
Lid geworden
17 sep 2008
RAID-5 en hoe stel ik de master/slave in?

Hello again :)

Vraagje,

Als je Raid 5 wilt gebruiken met 3 hdd's op 1 sata-controller met 6 vrije sata-slots, moet je dan de hdd in de sata1 slot op master zetten, en de overige hdd's op slave, of moet je ze allemaal op master zetten omdat je ze als 1 schijf samen wil laten werken?

Of moet je je sata dvd speler op de sata 1 port als master instellen en alle harddiscs op slave, omdat die dvd nodig is om XP te installeren?

Laatst bewerkt:
SATA HDD's hebben toch helemaal geen master/slave toewijzing meer nodig?
Gewoon de eerste schijf in de eerste poort enzovoort. SATA werkt met één kabel per schijf, in tegenstelling tot IDE.

Laatst bewerkt:
ah, bedankt voor je reactie :)

Question answered ...dat is natuurlijk als je vraag retorisch gesteld is ;)

Ik zou wel de HDD waarop je Windows wilt installeren als eerste inprikken maar verder maakt het volgens mij niet zoveel uit.

CD-rom speler en bootvolgorde regel je in de BIOS (ook bij IDE).

nu we het daar toch over hebben,

over die bootvolgorde, moet ik als eerste die dvd-rom instellen en dan mijn 1e hdd?

Je moet doen wat je zelf prettig vindt :).
Maar als je van CD op wilt starten moet je de CD wel als eerste zetten. Doe je dat niet dan start de PC iets sneller op omdat (floppy)/cd/usb niet eerst gecheckt worden maar eerst de HDD.

ja maar ik moet windows eerst installeren op mijn hdd, dus eerst die dvd in de bootvolgorde plaatsen? Of maakt dat niet uit?

Dat maakt zeker uit, als je van CD wilt booten dan moet je dat station als eerste plaatsen :).
Mocht de schijf leeg staan dan maakt het niet uit want dan zal de HDD overgeslagen worden en de CD-rom gebruikt worden.

dank je XP :)

Weet je trouwens of er een goede walkthrough te vinden is op het net, hoe het BIOS werkt, en hoe, waarom en waarin je instellingen daarin moet aanpassen?

Verschilt heel erg per fabrikant en tijdsperiode. Er zijn natuurlijk wel ruime overeenkomsten te vinden en daar kun je veel handleidingen van vinden maar over het algemeen kijk je het beste op de site van de fabrikant.
Mocht deze geen hulp bieden dan tik je de individuele opties in op Google.

ok, zal ik doen...

even terugkomend op je vorige antwoord:

Dat maakt zeker uit, als je van CD wilt booten dan moet je dat station als eerste plaatsen :).
Mocht de schijf leeg staan dan maakt het niet uit want dan zal de HDD overgeslagen worden en de CD-rom gebruikt worden.

dit las ik net in een "betrouwbare" guide bij ook het instellen van RAID:

Om de Windows-installatie direct vanaf de installatie-DVD te kunnen starten, moet je er ten slotte voor zorgen dat het DVD-romstation hogere ‘Boot Priority’ krijgt dan de harde schijven

Dit is dus nadat je je raid in het bios hebt ingeschakeld. Moet ik dus wel de dvd priority geven bij raid?

Laatst bewerkt:
Doe maar, kwaad kan het zeker niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan