Raid 5 of JBOD

Status
Niet open voor verdere reacties.

BladeNL

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2008
Berichten
70
Ik sta op het punt een aantal 2TB schijven aan te schaffen om al mijn
data op te zetten. Ik heb tot nu toe altijd een paar 750GB samsung HDD's in
JBOD runnen. Dit is me altijd goed bevallen, maar ik weet dat hardeschijven
soms zomaar kapot kunnen gaan. Om mijn data veilig te stellen maar ook
ruimte te behouden besloot ik met een Raid 5 systeem te gaan.

Mijn vraag, hoe groot is de kans dat een Raid systeem faalt?
Is het misschien toch veiliger om JBOD te runnen?

Ik hoop dat jullie een paar goede tips voor me hebben.
Ik heb trouwens niet het geld om van al mijn data een backup te maken,
het is namelijk uren aan videomateriaal.

BladeNL
 
Ik draai inmiddels al een aantal jaren Raid0. Ik heb 2x een defecte harddisk gehad (fysiek defect dus wat niets te maken had met Raid) en was dus alles kwijt. (Ik had natuurlijk wél een complete systeembackup op externe harddisk, dus na vervanging van de defecte schijf had ik alles binnen een uur weer terug)

Bij mijn weten faalt een Raid array eigenlijk nooit. Jouw keuze voor 5 is een goede / betrouwbare al gebied de eerlijkheid mij te vertellen dat het herschrijven van de parity tijd kost en dus performance. Waarom mensen een JBOD draaien is mij tot op heden een raadsel. Ik zie het voordeel / nut er niet van, anders dan dat er een gigantisch grote schijf 'zichtbaar' is i.p.v. 2 of meerdere kleinere.

Als ik jou was dan koos ik toch voor de relatief onveilige maar razendsnelle Raid0 tesamen met een backup op externe harddisk.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt

Bedankt voor de info. Nu ik weet dat een raid bijna nooit faalt ga ik toch voor raid 5. Voor mijn performance koop ik een SSD, daar zal ik mn OS en een aantal games opzetten. Op mn raid array zet ik al mn films/series etc. Die heb ik in de loop der jaren verzameld, zonde als ik het allemaal kwijt was. Ik draai nu JBOD omdat als een HDD faalt, dan heb ik de rest van mn data nog, en ben ik niet in 1 keer alles kwijt. Heb nu een goede 3/4 jaar deze schijven, nooit een probleem mee gehad. En ik weet hoe lang het duurt om een raid te rebuilden, maar ik heb wel een i7, dus die laat ik dan een paar nachtjes aanstaan.

Super bedankt voor de info nogmaals.

BladeNL
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan