Raid 5 - operatie gelukt, patient overleden

Status
Niet open voor verdere reacties.

JordenLentze

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 nov 2006
Na een korte periode op Raid 0 gedraait te hebben, heb ik uiteindelijk toch nog besloten om over te gaan naar Raid 5. Hierbij ben ik tegen de onderstaande problemen aangelopen. Sommige heb ik zelf kunnen oplossen maar de laatste heeft mij opgebroken.

1) Na Raid in de Bios en Raid 5 op het moederbord ingesteld te hebben geeft Windows XP de partitie het label G: ipv C:. Na veel uitproberen (partition magic, partities aanmaken in dos, overige HD's ontkoppelen) blijkt de makkelijkste manier te zijn om tijdens de installatie van XP, deze zelf de partitie te laten maken en dan terug te gaan bij het formatteren. De partitie G: te wissen en dan weer XP installeren. Als ik nu terug ga, gebruikt XP eindelijk C:.
Weet iemand een betere oplossing en/of de oorzaak.

2) Nadeel van bovenstaande methode is dat bij het aansluiten van de overige HD's, Windows XP deze driveletters vanaf F: te geven omdat de overige zijn toegegeven aan de DVD spelers. Weet iemand hoe ik deze driveletters kan aanpassen / aanpassen. Met Partition magic lukt het niet. Het lijkt alsof alleen de verwijzingen naar de driveletters worden aangepast.

3) Omdat de Raid 5 partitie nogal groot was, heb ik met Partition Magic een extra partitie aangebracht (50 G van de 500). Hierna heb ie nooit meer hetzelfde geweest. Alles duurde 100 x zo lang. Opstarten en afsluiten duurde 5 minuten. Zelfs het openen van een map was een probleem. De HD bleef maar draaien en bij de lopende processen kwam steeds "System" als proces naar voren en was dan weer even weg.
Ik heb op forums al wel mensen gezien met hetzelfde probleem maar nog niemand met een antwoord.............

Komen deze problemen bekend voor? Wie kan mij helpen.

Alvast bedankt

Kan het zijn dat het niet mogelijk is om een partitie aan te maken in een Raid 5 configuratie, of misschien alleen niet met Partition Magic. Maar welk programma kan ik dan wel gebruiken?

Dat komt, omdat er geen partities aanwezig waren, dan wordt de eerst volgende, de C:, in dit geval een dvd/cd device.

Indien je wel kunt opstarten van een bootdisk, en deze de raid ook ziet, vaak de disk van de raidcontroller fabrikant, kun je in een dos omgeving eerste de partites maken, na eerst de non dos partitis verwijderd te hebben, maar alleen in FAT32, maar dat maakt niet uit, die kun je omzetten in NTFS, al staat er maar eentje, die wordt dan de C:.

De stroperigheid na het veranderen van de partities, heb geen verklaring voor, gebruik geen PM meer, ben meer gecharmeerd van Acronis Disk Director, ook Gparted is erg goed, maar die werkt alleen van de livecd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan