RAID aanpassen in server

Status
Niet open voor verdere reacties.

vis ta

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 mei 2007
Enkele jaren geleden heb ik een miniserver in elkaar gestoken om thuis backups te maken.

Ik heb hier aan de hand van howto's een ubuntuserver met softwarematige raid opgezet.

Er zitten nu dus 3 x 2 terabyteschijven in wat een RAID-5 van 4 TB oplevert. Acronis zorgt voor een automatische backup van gegevens inclusief incrementele backups, nieuwe backups, etc... In totaal moet er zo'n 1 à 2 TB aan gegevens gebackupt worden en dan is 4 TB (in werkelijkheid dus slechts 3,5 TB) natuurlijk wel vrij nipt. Zeker gezien daar dagelijks data bij komt. Ik heb al geregeld met de backup moeten 'spelen' om ruimte vrij te maken maar nu zie ik die mogelijkheid echt niet meer en sinds de backupoperatie van gisteren blijft er nog slechts 3 GB op de server aan vrije ruimte over.

Nu heb ik eerlijk gezegd al geen idee meer hoe ik destijds die softwarematige RAID heb opgezet, laat staan dat ik weet hoe ik deze zou kunnen uitbreiden.

Om mijzelf die miserie te besparen zou ik gewoon willen overstappen op een hardwarematige RAID en eventueel een eenvoudiger systeem dan de ubuntuserver maar daar ben ik nog niet uit, eerst de hardware nu.

Ik wil dus een 2 TB schijf gaan bijhalen om een RAID van 6 TB te maken in de hoop dat ik dan voldoende speling heb. Als ik het goed heb wil dat dus zeggen dat ik meteen een hardwarematige RAID-oplossing zou nodig hebben waar ik 4 sataschijven op zou moeten aansluiten.

Heb al eens rondgekeken en dat wordt al aan de dure kant maar dat is dan maar zo.

Nu komen natuurlijk de vragen:

1. Is deze kaart voldoende geschikt voor wat ik ze zou willen gebruiken? Of zijn er meerdere zaken waar ik op moet letten?
2. Een raid is natuurlijk allemaal goed en wel om een defecte schijf tegen te gaan maar wat wanneer deze raidcontroller defect raakt? Is het nodig er meteen een tweede als reserve aan te schaffen? Of is er een andere manier om ook de RAID-controller redundant te maken?
3. Kan ik mijn 3 huidige identieke schijven in een raid-5 steken met een andere schijf van ongeveer dezelfde grootte (2TB) maar van een ander merk/type? Zoja, zijn er bepaalde eisen waaraan die harddisk moet voldoen om in een RAID mee te kunnen?
4. De kaart is PCIe x1. Nu heb ik op het moederbord (mini-itx, want miniserver) slechts 1 aansluitmogelijkheid met volgende specificatie: 1 PCI Express x16 slot with x4 operation (PCI Express Bus SPEC V2.0 compliant)
Werkt dit dan wel? Of gaat dit niet samen met PCIe x1?

Misschien een vijfde(maar minder belangrijke) vraag:
Een backup op een server is natuurlijk niet echt veilig. Heeft er daarom iemand een idee hoe ik regelmatig snel een versleutelde backup van de backup op de server kan maken naar een externe harddisk? Het eenvoudigste is natuurlijk telkens een nieuwe versleutelde backup via de desktop-pc naar een externe harddisk schrijven, maar als iemand toevallig een snellere 'truuk' weet... ;)

Alvast bedankt!

Zo op het oog zou het moeten lukken met die kaart. Hou er wel rekening mee dat je zeer waarschijnlijk niet je schijven zomaar even kunt inprikken en je RAID gewoon verder draait. Je zult dus tijdelijk de 2 sets naast elkaar moeten draaien en de data vervolgens kopiëren.

Van dat laatste ben ik me bewust en dat komt wel in orde met een extra backup.

Enig idee voor de andere vragen?

Bijkomend vraagje:

Toen ik mijn huidige RAID in elkaar stak heeft men mij afgeraden schijven van WD te gebruiken. (al was dit misschien vooral met de Caviar green serie destijds).

Nu is de harddiskmarkt sindsdien zo veranderd dat er weinig andere interessante schijven zijn voor homeservers dan die van WD.

Nu zag ik wel dat de WD Red 2 TB speciaal voor een NAS gemaakt is (en wat is nou het verschil met een homeserver voor backups?). De problemen waar de WD-schijven destijds 'last' zouden van hebben, zo heb ik begrepen, is 'het minder goed doen in RAID' en 'het minder goed doen onder linux'. Is dit nog steeds zo? Of kan ik deze schijf met een gerust hart aanschaffen?

Denk dat ik toch voor een goedkopere RAID-controller ga gaan. Ben ik met een Dawicontrol DC 324e even goed af?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan