RAID Controller

Status
Niet open voor verdere reacties.

rkwebdesign

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2001
Berichten
432
Kan iemand uitleggen wat een RAID Controller is. NU weet ik dat er 5 soorten zijn of misschien meer maar het is zo onduidelijk uit te leggen wat RAID Controller is

Kan iemand het uitleggen in bv. 4 of 5 zinnen?
 
simpelweg is RAID een opstelling van de harde schijven (2of meer), deze worden dan aangestuurd door de RAIDcontroller.
de andere opstelling van 1HD of meer, afzonderlijk van elkaar dus, worden aangestuurd door een (s) ata controller. Dus je hebt RAID-,ata en scsi controller. Duidelijk zo?
 
Computerwoordenboek:

Redundant Array of Independent Disks. Systeem om meerdere harde schijven binnen een computersysteem te laten samenwerken. Een RAID-eenheid is door parallelle gegevenstoegang sneller dan een enkele schijf. Ook kunnen RAID-schijven elkaar backuppen waardoor de opgeslagen gegevens veiliger zijn.


r1.gif

r2.gif
 
Thanks....

Nu toch maar een extra vraag:
Weet je waar ik SCSI schijven kan kopen met EVT. aanbieding
 
Geplaatst door rkwebdesign
Thanks....

Nu toch maar een extra vraag:
Weet je waar ik SCSI schijven kan kopen met EVT. aanbieding
waarom zou je? oha zijn de scsi controllers duur en de schijven moeten ook weer toegesneden zijn op die SCSIcontroller. SCSI wordt vaker in de server en workstation markt gebruikt, dan de desktopvarianten. Die extradoorvoersnelheid die SCSI biedt weegt mi niet op tegen de prijs, al heeft SCSI natuurlijk veel meer uitbreidingsmogelijkheden. Dit terzijde.
in 'real life' merk je extra snelheidswinst van bijv 10.000rpm SCSI HD niet direct, en kun je mi beter een harde schijf met grote cache nemen, of 2 HD in RAID0 plaatsen....'t is maar wat je er mee wilt doen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan