Raid installatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

dvham

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2003
Berichten
596
Ik wil graag raid gaan gebruiken maar lukken doet het niet.
Mobo: 7VAXP
Ik heb 2x 80gb Maxtor U133/72 schijven. Sluit beide schijven apart aan op de raid aansluitingen.
IDE3: HDD 80Gb
IDE4: HDD 80Gb

Ik wil op 1 schijf Windows XP hebben en de andere voor data. Als ik de pc aanzet gaat alles volgens plan de arrays worden aangemaakt en dan volgt de xp installatie deze vraagt dan om een promise driver. Vervolgens deze gedownload van website giga-byte, maar de raid controller die daadwerkelijk staat niet tussen de driver lijst. Hier begint het probleem want de raid controller wordt dus niet geinstalleerd.
dit is 1 probleem graag een oplossing hiervoor desnoods een bruikbare handleiding.

Hierna heb ik de schijven niet op de raid controller aangesloten en gewoon xp geinstalleerd. kreeg daarna gewoon een c en een d. En in XP de raid driver geinstalleerd. Ik denk zo dat doen we dan maar zo.

Ik de schijven weer op de raid aansluitingen gedaan maar ho maar weer hetzelfde probleem. Een andere opmerking is ook telkens wanneer pc opstart krijg ik een melding:
Detecting ide drives............................

Daarna weer de arrays aanmaken? Erg vreemd, zal toch onthouden moeten worden.

Voor dit alles graag een reactie die mij kan helpen met het probleem. Emailen mag ook.

Groeten
DAVE
 
Ik zou ze eerst en vooral samen op één kabel zetten, scheelt je weer een luchtstroombelemmerende (scrabble? :p) IDE-kabel..

Als je ze in RAID zet heb je één schijf van 160 GB, dus je zal ze in partities moeten opdelen als je twee schijven wilt.

Ik heb op m'n moederbord ook RAID, en ik denk dat het dezelfde controller is.. Had er aanvankelijk ook problemen mee maar het is uiteindelijk gelukt. Bij het screen "Detecting IDE drives" staat als het goed is bovenaan welke controller het is, in mijn geval Promise Fasttrak "Lite" MB.
 
hier haal je de promise fasttrack lite co.driver. Deze heb je nodig, want is idd niet meegeleverd door Gigabyte.
Verder moet je in het BIOS aanpassen dat je RAID eerst wil gebruiken en dan pas ATA.
Je gaat 2 harddisks stripen (RAID0 array?) dan wordt je HD idd gezien als een joekel van 160gb, en meot je dus gaan partitioneren. Dit laatste lukt overigens niet meer middels schijfbeheer als je XP geïnstalleerd hebt, wellicht wel met Partition MAgic.
Tijdens de installatie, in het begin, moet je volgens mij op F6 drukken voor 'third party drivers' ofzoiets.
Je hebt toch zeker ook wel een handleiding ontvangen van de promise co? suc6 (overigens complimenten met je uitstekende keus voor moederbord-heb 'm zelf ook)
 
Ik heb het gewoon met Fdisk gedaan, vóór ik Windows installeerde.
 
Geplaatst door Steve
Ik heb het gewoon met Fdisk gedaan, vóór ik Windows installeerde.
Je hebt natuurlijk altijd baas boven baas, door schade (mwha) en schande wordt men wijs.
-offtopic-
wanneer gaat die nothwood nu eindelijk is op de BBQ, Steve?
-offtopic-
 
Geplaatst door windoos

wanneer gaat die nothwood nu eindelijk is op de BBQ, Steve?

Verklaar je nader...?

Btw, een Northwood op de BBQ, zou dat een bosbrand zijn?
 
Geplaatst door Steve


Verklaar je nader...?

Btw, een Northwood op de BBQ, zou dat een bosbrand zijn?
laugh.gif

Zonder waterkoeling zou die FSB weleens kunnen ontvlammen in een bosbrand ja.
 
op floppy

Hoi dave,

Ikzelf heb een gigabyte GA-7DXR moederbord.
Hier zit de promise lite raid controller op.
Voor het installeren van windows XP moet je eerst de driver die op de door gigabyte bijgeleverde cd-rom staat onder : Other\Promise\20276\Ideraid\Driver naar een floppy copieeren.
Vervolgens meteen in het begin van de setup van XP moet je razendsnel op F6 drukken.
Dan zal er even later gevraagd worden naar de floppy met de externe raid drivers.
Dit is dus jou net gemaakte diskette.
Hier heb ik zelf niet voor de xp driver maar voor die van windows 2000 gekozen.
Hierna werkte alles perfect.
Wat betreft het partitioneren en formateren kan ik kort zijn: FDISK voldoet niet meer voor grote schijven.
Ik zelf gebruik hiervoor de diskmanager van IBM.
Kan je gratis van hun site downloaden (hij werkt ook met schijven van andere merken).
Het partitioneren en formateren duurt met deze manager nog geen 5 minuten meer voor een raid configuratie van 80Gb (bij mij dus).

Veel succes.
 
Geplaatst door Mekkie
FDISK voldoet niet meer voor grote schijven.
Fdisk deed het hier prima met een Raid configuratie van 120gb.;)
 
Op het eerste zicht werkt hij niet (hij gaf mijn 80 GB schijf als 10 GB aan). Ik heb gewoon partities gemaakt volgens percentages.. 25% was 2.5GB volgens Fdisk, maar eenmaal onder windows was het gewoon 20 GB.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan