Raid of niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Reuze interessante info, maar heeft er iemand een oplossing voor de lagg spikes van TS? :D

TS vroeg info over Raid dus.....................

De vermoedelijke oorzaak van de lag is even simpel als deze ingewikkeld kan zijn:
m.i.kan een hdd never primair de oorzaak zijn van de lag, ténzij het een zelf gebouwde machine is waarin een heleboel is misgegaan qua aansluiten van apparaten op controllers / verkeerde chipsetdrivers etc. etc. etc. m.a.w. bij een zelfbouwmachine pas ik even want dan kunnen er 1001 oorzaken zijn.

Bij een "gekochte" machine kan de oorzaak o.a. gevonden worden in een brakke of niet voldoende continue stroomvermogen van de voeding (JUIST als andere apparaten een "aanslag" gaan plegen op de capaciteit.)
Daarnaast kan de temperatuur van het systeem te hoog worden waardoor het verschijnsel ontstaat.
Zo zijn er nog wel meer oorzaken te vinden.
Belangrijk is eigenlijk ook om te weten of het random voorkomt of tijdens specifieke situaties (andere dan de hdd die aangesproken wordt)?

Kortom, de hieronder door TS getrokken conclusie deel ik vooralsnog niet :
Maar nu was ik er ook aan het denken om de 2 nieuwe samsungs in raid 0 te zetten, zou ik dan ook last hebben van de laggspikes of zou dit door de hogere doorvoer snelheid opgelost worden?

Groetjes Patrick

Laatst bewerkt:
Ik heb de pc zelf gebouwd maar alles is goed :) ben namelijk bezig met een studie voor ict beheerder (1e jaar) dus dan moet ik dat wel kunnen he :D, heb alleen nog nooit met raid gewerkt.
Maar ik denk dat ik de 2 nieuwe harddisks in raid 0 ga zetten en dan 2 partities erop maak, eentje voor windows/apps en eentje voor games.
Airflow enz is goed in mijn behuizing voor en achterin 120MM fans die op lage toeren draaien en nog genoeg lucht verplaatsen.

Zelf heb ik vandaag nog effe op mijn pc rondgezocht en denk dat de laggspikes te maken hebben met de pagefile, dat ie daarheen blijft schrijven :S, maarja dat is binnenkort ook opgelost want dan gaat de pagefile naar een andere harddisk

Als oorzaak voor de lagspikes lijken je harddisk zeker geen invloed te hebben.

Je hebt 4 GB ram = ruim voldoende om te gamen zonder dat je harddisk door de game gebruikt gaat worden.

RAID 0 zal de laadtijd van je game zeker versnellen, maar heeft mijns inziens niks te maken met lagspikes.

lagspikes worden in de meeste gevallen veroorzaakt door 1 van de volgende 3 of een combinatie daarvan.

- slechte netwerkverbinding
- een videokaart die het grafische niet snel genoeg kan verwerken
- een CPU die teveel werk heeft

Als je harddisk continu in gebruik is bij gaming dan zou ik eerder denken aan:

- indexering van windows vista
- virusscanner die bezig is met in gebruik zijnde bestanden te controleren
- ander programma (downloader / fileshare) die bezig is met bestanden op je harddisk
- windows vista grafische tierlantijntjes

Zelf heb ik vandaag nog effe op mijn pc rondgezocht en denk dat de laggspikes te maken hebben met de pagefile, dat ie daarheen blijft schrijven :S, maarja dat is binnenkort ook opgelost want dan gaat de pagefile naar een andere harddisk
Met 4 GB intern geheugen zou die voor een game de pagefile echt met rust moeten laten.

Heb het probleem gevonden :P, mijn hp printer driver zorgde voor de cpu belasting en hdd belasting onder het gamen. nu heb ik de driver geupdate naar de laatste versie en heb ik er geen last meer van. Zal wel te maken hebben gehad met dat het een oude driver was voor vista.
Draai nu namelijk Vista Ultimate 64Bit Ultimate SP1.
Maar ik ga in ieder geval de raid 0 setup komende week gebruiken :P

Bedankt allemaal :)

Je hebt 4 GB ram = ruim voldoende om te gamen zonder dat je harddisk door de game gebruikt gaat worden.
Dat zou ik niet te hard zeggen hoor. Tijdens de game kunnen er zaken geladen en weggeschreven worden. Daarbij wordt het wisselbestand sowieso gebruikt.

Heb het probleem gevonden :P, mijn hp printer driver zorgde voor de cpu belasting en hdd belasting onder het gamen. nu heb ik de driver geupdate naar de laatste versie en heb ik er geen last meer van.

Goed dat het is opgelost :thumb:, mooie oplossing ook.

ja op zoiets zou je natuurlijk niet rekenen :P daarom keek ik daar ook niet naar maar nu zag ik in het taakbeheer dat iets van hp 20-25% van de cpu gebruikte :P

Maakt niet uit, beter dan eindeloos dooremmeren met allerlei vage problemen :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan