Raid of toch kapot!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ric
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Ric

Gebruiker
Lid geworden
20 dec 2001
De computer van mijn buurman loopt elke keer vast op het moment dat het bureaublad verschijnt. Windows opnieuw installeren helpt niet, het probleem blijft hetzelfde. In veilige modus start Windows wel op!!
Nu vermoed ik dat dit probleem te maken heeft met de Raid-controller van de hdd. Zet ik deze in het bios uit, dan start de computer helemaal niet meer op.
Daarna de driver opnieuw geinstalleerd (HPT 370) maar ook hiermee geen succes.
Draai ik fdisk, dan wordt gemeld dat er geen harde schijven aanwezig zijn en hetzelfde geldt met de installatie van XP.
Is de harde schijf kapot of heeft het toch met die Raid te maken?
Het gaat om een Maxtor van 40gb op een Abit KT7 moederbord en AMD Athlon 1,2Ghz.

Ric

Als windows zo ver is in zijn opbouw dat het bureaublad wordt gevormd schakeld de PC de video kaart in om in de gewenste resolutie te gaan.
Als dit nit overeen komt met wat de kaart of de monitor aan kan kan de computer blijven wachten op een end stop waiting. Dit kan zijn dat de video-kaart geen juist accoord geeft.
Het in veilige modus opnieuw instellen van de beeldfrequentie en of resolutie kan helpen.

Delete(in veilige modus) de video drivers en laat windows de hardware opnieuw detecteren.

Instaleer dan de nieuwste drivers van de VGA kaart.

Geplaatst door Ric
De computer van mijn buurman loopt elke keer vast op het moment dat het bureaublad verschijnt. Windows opnieuw installeren helpt niet, het probleem blijft hetzelfde. In veilige modus start Windows wel op!!
Nu vermoed ik dat dit probleem te maken heeft met de Raid-controller van de hdd. Zet ik deze in het bios uit, dan start de computer helemaal niet meer op.
Daarna de driver opnieuw geinstalleerd (HPT 370) maar ook hiermee geen succes.
Draai ik fdisk, dan wordt gemeld dat er geen harde schijven aanwezig zijn en hetzelfde geldt met de installatie van XP.
Is de harde schijf kapot of heeft het toch met die Raid te maken?
Het gaat om een Maxtor van 40gb op een Abit KT7 moederbord en AMD Athlon 1,2Ghz.

Ric

Zelfde probleem heb ik (nog) steeds met een oude pc van me. Daar zit een HPT366-controller in. Deze werkt ook op de vaagste momenten niet.

De HD's worden dan helemaal niet herkend. Pas na een tig keer los en vast koppelen doet ie et weer. Vaak na de 1e beste ''tik'' tegen de pc valt ie weer weg. Ik heb ook de nieuwste driver ervoor geinstalleerd en et lijkt te helpen. Ik heb de afgelopen 2 weken er nog geen gelazer mee gehad.

Et is trouwens een HighPoint HPT366-raidcontroller voor ATA66-ondersteuning.

-edit-

Gebruikte HD is mijn geval een Maxtor 30gb ATA100.

Het zit 'm in ieder geval niet in de driver van de videokaart, dit heb ik geprobeerd.
Ik heb de hdd losgekoppeld van de Raid-controller en geplaatst in de IDE. Hdd werd met fdisk nu wel herkent en XP was te installeren. Maar ook in XP loopt de pc weer vast. Er staat een uitroepteken bij de primaire ide controller, maar zelfs in veilige modus is deze niet opnieuw te installeren. Systeem hapert dan aan alle kanten.
Het moet m.i. iets zijn met de aansturing van de hdd.........maar wat?

Ric

Geplaatst door Ric
Maar ook in XP loopt de pc weer vast. Er staat een uitroepteken bij de primaire ide controller, maar zelfs in veilige modus is deze niet opnieuw te installeren.
Ric

Dan is de driver alsnog niet goed geinstalleerd. Zorg dat je een drivers hebt voor WinXp.

Zover ik weet heb je bij een RIAD altijd 2 of meer schijven nodig, en niet eentje! Dat zal wel het probleem zijn.
Met 1 schijf heb je geen RAID-controller nodig, dus gooi hem maar eruit en sluit hem aan op de normale IDE.
Persoonlijk zou ik een vergelijkbare schijf erbij kopen.

Hoe wil je ook mirrorren of stripen met 1 schijf?

Heb de hdd op de IDE-poort aangesloten en de Raid-controller in het bios uitgezet. Windows herkent nu wel de hdd en ook met fdisk wordt alles weergegeven.
Tijdens de installatie van XP of 98SE loopt dat kreng al vast. Moederbord-probleem misschien? Ik weet het niet meer!

Geplaatst door Ric
Heb de hdd op de IDE-poort aangesloten en de Raid-controller in het bios uitgezet. Windows herkent nu wel de hdd en ook met fdisk wordt alles weergegeven.
Tijdens de installatie van XP of 98SE loopt dat kreng al vast. Moederbord-probleem misschien? Ik weet het niet meer!

En waar in de Setup loopt ie precies vast dan?

C:-partitie volledig geformateerd en niet via een snelformatering?

Windows XP loopt vast tijdens het intikken van het serienummer en 98SE installeert tot 19% en begint dan allerlei foutmeldingen te geven over cab- en dll-files die niet geinstalleerd kunnen worden.
Schijf is volledig geformatteerd niet met de q-optie.

Geplaatst door Ric
Windows XP loopt vast tijdens het intikken van het serienummer en 98SE installeert tot 19% en begint dan allerlei foutmeldingen te geven over cab- en dll-files die niet geinstalleerd kunnen worden.
Schijf is volledig geformatteerd niet met de q-optie.

Cd's zijn niet beschadigd? Zijn et kopieen of zijn et originele cd's?

Kan zijn dat de MBR niet helemaal fris is. Start eens op van diskette of CD en type dan eens "fdisk /mbr" in. Dan wordt de Master Boot Record opnieuw ingesteld.

Ps.
De computer van mijn buurman loopt elke keer vast op het moment dat het bureaublad verschijnt.
Heeft je buurman stiekum een andere videokaart geïnstalleerd die niet compattable is met het mobo?

Uiteindelijk bleek toch de hdd kapot te zijn!
Nieuwe schijf erin gezet en alles werkt weer probleemloos.
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Ric

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan