raid opstelling wil niet installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

shicomm

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2007
Ik heb een fujitsu siemens scaleo 600 die ik wil gaan voorzien van een raid setje.
Op het moederbord zit een SIS raid controller maar ik heb ook al een poging gedaan met een SIL pci controller.

Qua herkenning en het aanmaken van de raid mirror ( 1 ) gaat alles prima maar daarna ontstaan de problemen...

Bij gebruik van de SIL controller gaat alles goed ( netjes op F6 drukken tijdens de XP installatie , driver kiezen en verder met de installatie ) maar na de eerste reboot wil de machine niet verder vanaf de harde schijf ( no boot disc found .. ) ...
( een poging om fixmbr en fixboot vanuit de recovery console uit te voeren lukte deels ; fixmbr doet het maar fixboot doet niets ... )

Bij gebruik van de SIS controller gaat het direct na het kiezen van de partitie ( die gewoon zichtbaar is na het F6 driver scherm ) vrijwel meteen fout.
Er word nogmaals gevraagd naar het .sys bestand wat eerder al van de diskette werd gecopieerd.
Probleem ; het bestandje word niet meegenomen ...
Vervangen van de diskette drive ; diskette en floppy cable heeft niet mogen baten....

Iemand enig idee hoe ik alsnog een werkende installatie kan krijgen met 1 van de aanwezige raid controllers ?

Je zou eens in het bios kunnen beginnen met een Raid array te maken en daarna de handelingen te verrichten die je nu hebt verricht.

Dat is reeds gebeurt ( zowel bij de on-board als bij de pci controller )
Op zich logisch aangezien je anders geen goede weergave krijgt van de hd's / partitie's bij aanvang van de windows installatie.

Inmiddels heb ik ook geprobeert om het floppy kopieerprobleem te omzeilen door de drivers in de xp disc te slipstreamen.
De kopieerfout is dan weg maar na de 1e installatiefase krijg ik de bekende "boot disc not found" error weer terug.

Fixboot werkt vanuit de recovery console maar fixmbr blijft stil...

Mogelijk dat het een mbr probleem is ??

Tja, daar kom je achter door opnieuw te beginnen en dan tijdelijk zonder RAid. (Format van de schijven en dan opnieuw beginnen)

Dat gaat inderdaad wel goed...

Het vreemde is dat het qua boot opties geen verschil zou moeten maken ; bij harddisc priority staat bij gebruik van een raid mirror set ook keurig aangegeven dat die de 1e prio heeft... :(

De ellende is dat het vanachter mijn eigen monitor zo verrekte lastig "in te schatten is".
Ik kan dan ook alleen maar wat algemene adviezen geven en gelet op je postings, bezit je zelf over meer dan voldoende kennis van zaken (gezien wat je al geprobeerd hebt)

Ik zou het voorlopig even houden op de onboard controller en de pci controller even als reserve houden.
Zitten de schijven op de juiste contollers aangesloten? (vraag mij niet welke, maar ik weet dat dat verkeerd kan gaan en dat je dus de manual zal moeten raadplegen of het e.e.a goed is aangesloten)
Als je dan ook nog de juiste driver op diskette hebt, dan wel je hebt de juiste driver middels slipstreaming op een Windows CD gezet, dan zou ik eerst in het bios de Array maken.
Is dit gedaan dan zou het allemaal moeten werken wanneer je boot met die slipstreamdisk.
Als ik zou moeten gokken dan zet ik vooralsnog mijn geld in op het verkeerd aangesloten zijn van de schijven op de controllers, maar als het e.e.a. altijd goed heeft gewerkt, is dat ook weer een onzinnige opmerking van mij.

Het moét in de RAID instellingen in het bios zitten, de controlleraansluiting hdd/moederbord, óf de juiste Raiddriver, want de test die je gedaan hebt zónder een Array te maken, wees uit dat de hardware OK is.

Laatst bewerkt:
Voor de zekerheid een bios update gedaan en ******* ; de raid set word nu wél aangesproken ! :thumb:
Echter ; ik krijg meteen de melding dat windows niet kan worden gestart vanwege een schijfconfiguratie probleem.

Ik ga een nieuwe installatie doen ; eens kijken of 'ie nu wel wil starten :)

Opgelost ! :)

Een bios update i.c.m. de raid driver geintegreerd in de windows cd bleek uiteindelijk te werken ! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan