Raid Systeem

Status
Niet open voor verdere reacties.

mulderfh

Gebruiker
Lid geworden
12 jun 2008
is het gemakelijk om een PC met een raid systeem teveranderen in een gewoon systeem

kan ik dan de harde schijven "C" en "D" en "E" afzondelijk laten draaien

Hangt er van af hoe die geconfigureerd is...
Heb je een raid via je motherboard, dan kan je dit in je BIOS uit zetten. Afhankelijk van je RAID, 0,1,5,... ben je al dan niet je gegevens kwijt. Enkel bij een RAID 1 kan je je gegevens recupereren.
Heb je een RAID via een RAIDinsteekkaart, dan haal je daar je hardeschijven af en plug je ze op het mobo. De data enkel te recupereren bij RAID 1.
M.a.w. Neem eerst een degelijke backup van de data voordat je hieraan begingt:thumb:

Hal 61

Bedankt voor het antwoord maar het gaat boven mijn pet.
Ik weet niet het verschil tussen Raid 0 en Raid 1
Ik heb ook al gehoord van een deskundiger dat ik een card moet verwisselen.
of is het genoeg om de drivers te wisselen maar hoe.

Ik blijf zoeken en anders blijft het maar XP.

Vr. Gr.

Frans
Ulft

OK, Raid 0 en Raid 1 gebruiken bij voorkeur twee identieke disken (qua volume = aantal gigabyte)

Raid 0 : 2 disken en iedere disk heeft de helft van je gegevens => wordt gebruikt voor snelheid, [totaal volume = de som van het volume van beide disken]

Raid 1 : 2 disken de twee disken bevatten identieke informatie => wordt gebruikt voor veiligheid, totaal volume = volume van 1 disk

Dit wil zeggen dat indien je RAID 1 draait, je één schijf zal gebruiken voor de herinstallatie van je Windows en de andere (best na de herinstall inpluggen) bevat je oude installatie met je al dan niet belangrijke gegevens.
Bij Raid 0 zijn de gegevens na afbraak weg :shocked:

Zit er een extra PCI kaartje in je PC waar je disken via het datakabeltje aanhangen, dan steek je de kabeltjes nu rechtstreeks op je motherboard en haal je het kaartje eruit.

Zitten de kabeltjes van je disken rechtstreeks op het motherboard dan ga je in je BIOS de instellingen aanpassen zodat het BIOS geen raid meer aanstuurt

In beide gevallen heb je een volledige herinstallatie nodig van je Windows !!! Dus een backup van je belangrijke gegevens naar een externe disk is een aanrader. (zou je eigenlijk altijd moeten doen)

Ik hoop dat je hiermee verder kunt...zoniet probeer aan te geven wat je niet begrijpt:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan