Raid wat is dat ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mulmuisje

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2002
Beste computerhelpers,

Wat is Raid. Zit dit op je mobo aangesloten en zo ja hoe. Heb je hiervoor een speciale kaart nodig en zo ja wat voor een. En hoe kan je zien of je zo'n soort aansluiting hebt. Kortom alle tip m.b.t. Raid zijn welkom.

Groetjes

Met raid kan je van twee schijven 1 schijf maken of je kan met twee schijven 1 schijf als backup gebruiken.
Als je moederbord 4 IDE connectoren heeft, dan heb je grote kans dat er een Raid-controller op zit.
Vaak hebben de Raid aansluitingen op het moederbord een andere kleur dan de IDE aansluitingen.
Bij mij zijn ze oranje.
Kijk deze site eens door met duidelijke uitlegover Raid.(Ned)
http://www.weethet.nl/dutch/hardware_raid.asp

Laatst bewerkt:
De Link van weethet werkt niet. De aansluiting moet dan dus al standaard op je Mobo zitten m.a.w. je hoeft geen Raid kaart te kopen of zo. En waar zitten deze IDE poorten dan. Ik weet dat ik twee IDE poorten heb en eentje voor de floppy drive. Zitten die Raid dan ergens anders en hoe herken ik ze. Volgens iemand heeft een K7T277 MSI Pro Mobo deze Raid wel.

Groetjes

De link van weethet werkt niet. Hoe kan ik zien of mijn Mobo Raid heeft. Ik heb drie IDE poorten bij elkaar waarvan er een voor de floppy drive is. Zitten die van Raid ergens anders ? Kan ik bijn HD dan wel in partities delen. Iemand heeft mij vertled dat een K7T277 MSI Pro Mobo dit heeft.

Groetjes

Geplaatst door Mulmuisje
En waar zitten deze IDE poorten dan. Ik weet dat ik twee IDE poorten heb en eentje voor de floppy drive.
De Raid poorten zitten meestal vlakbij je IDE poorten
en zien er hetzelfde uit als je IDE poorten.
Die link werkt nu bij mij ook niet.:(
Vanmorgen dat ik hem plaatste werkte ie nog wel,
mischien dat ie het later wel weer doet.
D'r staat wel een duidelijke uitleg op.

Bij mij staat het aangeven als IDE 3 en IDE 4,maar heb je geen handleiding bij je moederbord?

Mvg
formatje

Geplaatst door Mulmuisje
Zit dit op je mobo aangesloten en zo ja hoe. Heb je hiervoor een speciale kaart nodig en zo ja wat voor een. En hoe kan je zien of je zo'n soort aansluiting hebt.
Geef aub de specificaties van het moederbord, naar aanleiding daarvan kunnen we alhier zeggen of er een zgn. 'onboard RAID controller' op zit.

K7T277 MSI Pro Mobo, zoals jij schrijft bestaat niet...ervan uitgaande dat 't de K7T266 pro is, dan kan ik je verheugen met de mededeling dat er zich een optionele Promise Raid controller(ata 100) op bevindt.
Zoek hier even voor het juiste moederbord, want het zijn er nogal wat, en plaats vervolgens de specificaties, als je wil.
(trouwens, is dit 'm? De MSI K7T266 Pro U schijnt geen RAID te ondersteunen, dus ff checken)
RAID 0 (striping) wordt door de afzonderlijke consument het meest gebruit als array. De voor en nadelen lijken me duidelijk, toch? Er is bij RAID eigenlijk maar 1 stelregel die belangrijk is: gebruik 2 (of meer) identieke harddisks.

Beste Computerhelpers,

In het boekje van mij Mobo staat inderdaad dat Raid wordt ondersteund, maar na in de Pc te hebben gekeken blijken er alleen de soldeerpuntjes te zitten en Raid alleen maar een optie is. Heb ik dan een Raid controller nodig en hoe sluit ik deze dan aan en wat zijn de kosten hiervan ? Het Mobo is inderdaad de MSI K7T266 Pro.

Groetjes

Je hebt dus (helaas) geen RAID co. onboard. Dan zit je gebonden aan een losse RAIDco. Qua prijzen moet je niet schrikken (pricewatch ), want o.h.a. zijn de controllers duur omdat ze kwaliteit bieden. Voor bedrijven is dit oké, maar voor particulier gebruik is dit toch wel wat aan de prijzige kant. Ik heb geen idee wat een betaalbare controller zou kunnen zijn die tegemoet komt aan jouw wensen; er zijn nogal wat RAIDopstellingen mogelijk. O.h.a. zijn de meest basale controllers geschikt voor een RAID striping of mirroring array. Meest interessant ook.
Bedenk wel dat je voor RAID het best 2 identieke schijven kunt nemen, dus wellicht dat je hier ook nog kosten gaat maken. Vraag jezelf 'ns af of die kosten opwegen tegen wat je er voor terug denkt te krijgen (grotere games laden sneller in, opstarten duur iets langer etc.) Wellicht kun je dat geld beter stoppen in een harddisk met een flinke cache (8mb bijv.)

Ik zie er toch maar van af. Ik koppel mijn CR-speler af. En sluit dan 2 HD aan een DVD en een Writer. Welke kan ik dan het beste als master zetten en welke als slave. Bijv. beide HD als master en de andere apparaten erachter of de ene HD als master en de andere HD als slave.

Groetjes

Voordat de CD/DVD-ROM drive geplaatst kan worden, is er eerst enige voorbereiding noodzakelijk. CD/DVD-ROM drives worden op (bijna) altijd op dezelfde type controller aangesloten als harddisks: de IDE-controller. Het moederbord heeft twee van deze IDE-controllers aan boord, en op elke IDE-controller kunnen twee apparaten aangesloten worden. In totaal kunnen er dus, zonder extra controllers te installeren, vier IDE-apparaten in één PC aangesloten worden. Per controller kan er een zogenaamd master-apparaat en slave-apparaat aangesloten worden. Met jumpers (plastic kapjes die je over pinnetjes kunt zetten) kun je instellen of het apparaat zich als master of als slave moet gedragen. Dit zien we op bijstaande foto: bij de tweede jumper (het kleine gelede blokje) kan gekozen worden voor CS (Cable Select, waar we verder niet op ingaan), SL (slave) en MS (master). De CD-ROM drive staat nu ingesteld als slave, maar door de jumper weg te nemen bij de SL-pinnetjes en te plaatsen over de MS-pinnetjes wordt deze als master geschakeld.

Hoe moet de drive nu ingesteld worden? Als u maar twee IDE-apparaten heeft, is het verstandig om deze beide master te maken (de harddisk is standaard ingesteld als master) met twee verschillende kabels op de twee IDE-controllers. Als u dus alleen een harddisk en een CD/DVD-ROM drive heeft, kunt u deze laatste het best instellen als master. Bij drie apparaten (bijvoorbeeld een harddisk, een CD/DVD-ROM drive en een CD-schrijver) zullen twee apparaten op één controller geschakeld moeten worden. Een goede oplossing is dan de harddisk als master op controller 1, de CD/DVD-ROM drive als slave op controller 1 en de CD-schrijver als master op controller 2.
bron
nog meer info: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/152092//

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan