RAID0 en verlies van data

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bibaboon

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 okt 2009
Hallo,

Ik wil vanmiddag mijn pc schijven in RAID0 zetten voor mee snelheid. Ik heb twee identieke Samsung schijven in mij pc zitten. De C: staat Vista Home Premium op en verder wat programma's, de E: is leeg. Ik heb al mijn data als films, muziek, foto's en documenten op mijn NAS staan.

Nu startte ik net de RAID configurer van HP op en deze vroeg "Are you sure, all data will be lost".

Is deze opmerking zuiver aan data (dus films e.d.) gerelateerd of ook aan mijn OS en progjes?

Dit is even belangrijk omdat ik een OEM erop heb zitten van Vista die van HP er al op zat bij aanschaf. Als dat weg is zit ik zonder besturing... Die progjes maken me niet veel uit, die zou ik allemaal opnieuw kunnen installeren (even los van het werk), is dat niet erg.

Mijn vraag concreet is dus; als ik mijn schijven in RAID0 zet, wordt dan alleen data verwijderd en niet mijn OS e.d.?

THANKS!!!

Alles wat op de schijf staat ben je kwijt. Ook je OS en programma's.

Heb je een herstel partitie erop staan ?
Die verdwijnt gegarandeerd.
Is er de mogelijkheid om herstel cd/dvds te maken. Meestal wel.
Maken, en je kunt experimenteren wat je wilt.

Heb je een herstel partitie erop staan ?
Die verdwijnt gegarandeerd.
Is er de mogelijkheid om herstel cd/dvds te maken. Meestal wel.
Maken, en je kunt experimenteren wat je wilt.

Is het zo dat als ik naar WS7 overstap (moet pakket nog kopen) dat ik eerst RAID0 configureer, dan is daarna mijn systeem gegarandeerd leeg, om vervolgens een schone installatie te doen van WS7?

Is dat een idee?

De snelheid die je wint staat niet tegenover het gedoe wat je hebt met raid instellingen.
Heb meer ervaring met raid1, maar dat terzijde.
Waarom niet een dualboot maken met vista houden en 7 op E:.
Aangeven bij de installatie, nieuwe install, en niet een update. Kun je naderhand de schijf kiezen waar je 7 wilt hebben.

En heb je herstel cd/dvd gemaakt, of bij de hand.
Erg belangrijk, indien het fout gaat.

De snelheid die je wint staat niet tegenover het gedoe wat je hebt met raid instellingen.
Heb meer ervaring met raid1, maar dat terzijde.
Waarom niet een dualboot maken met vista houden en 7 op E:.
Aangeven bij de installatie, nieuwe install, en niet een update. Kun je naderhand de schijf kiezen waar je 7 wilt hebben.

En heb je herstel cd/dvd gemaakt, of bij de hand.
Erg belangrijk, indien het fout gaat.

Het is meer dat ik nu die schijf niet gebruik en dat helemaal zonde vindt. RAID0 geeft toch weer wat snelheid winst. Ik wil eigenlijk gewoon van Vista af. Mijn laptop werkt ook op WS7 en dat bevalt gewoon goed.

Even los van het gedoe, is mijn denken juist, dat wanneer ik een RAID0 config doe, het sytseem leeg is en ik daarna gewoon WS7 kan installeren?

(PS: maakt een RAID0 config nog wat uit voor je aangelosten disc drives? Ik heb een interne blu-ray brander).

Bibaboon en eQuation = dezelfde persoon?

Het klopt inderdaad dat je schijven dan helemaal leeg zijn en je W7 kunt installeren.
Dit heeft geen invloed op andere aangesloten apparaten.

Wel even kijken of raid driver direct door win 7 ondersteund wordt of dat je de driver op de usb moet zetten.
Zowieso de driver op de usb zetten!!!!

Bibaboon en eQuation = dezelfde persoon?

Klopt hoor! Lang verhaal, maar heeft te maken met een recente ISP overstap en een nu geblokkeerde mailbox...

Wel even kijken of raid driver direct door win 7 ondersteund wordt of dat je de driver op de usb moet zetten.
Zowieso de driver op de usb zetten!!!!

Waar vind ik die driver dan? Het is namelijk zo dat om een RAID config te doen ik tijdens het opstarten CTRL+I moet indrukken en dan gaan ie naar een soort DOS menu (zoals een BOOT menu zeg maar) en daar stel je de RAID config in.

Mijn idee was nu om dat te doen en vervolgens (daarna dus) Windows7 op de in RAID0 staande schijven te zetten...

Slecht idee dus?!

Geen slecht idee maar Windows herkend niet alle raid controllers automatisch. Daarom is het verstandig om eerst op zoek te gaan naar de juiste driver, voordat je Windows gaat installeren.

Gebruik je de onboard controller van je moederbord? Zo ja, welk moederbord? Dan is hier vast wel iemand die even de driver voor je op wilt zoeken.

zo aan de ctrl+i is het een intel zal wel ich9 of ich10 zijn= afhankelijk van je MOBO.
In de bios moet je dan ook even met de configuratie spelen met de raid (enhanced compatible, IDE of iets van dat soort instellingen)
Als bekend is, dan even de juiste driver met juiste OS downloaden 32/64 bit. Of allebei als je het niet zeker weet.

zo aan de ctrl+i is het een intel zal wel ich9 of ich10 zijn= afhankelijk van je MOBO.
In de bios moet je dan ook even met de configuratie spelen met de raid (enhanced compatible, IDE of iets van dat soort instellingen)
Als bekend is, dan even de juiste driver met juiste OS downloaden 32/64 bit. Of allebei als je het niet zeker weet.

Poeh mensen, wat een missie! Ik heb op de HP site dit gevonden: http://h20195.www2.hp.com/V2/GetPDF.aspx/c01607899.pdf

Zegt niets over een moederbord of wat ook, maar misschien voor jullie voldoende om te zien hoe of wat.

De PC is nu een jaar oud en het is een HP m9480nl. Er is nooit iets aan getweakt ofzo, staat hier als originle kast al een jaar te draaien. De schijven zijn twee Samsung schijven van 7200 rpm. Elk 500Gb.

Het is idd een Intel. Het systeem draait op Vista Home Premium 64bit. Het gedeelte dat ik rood heb gemaakt in je quote begrijp ik niet. Wat bedoel je daarmee? Als ik via F10 het setup menu inga zie ik wel iets van Disk status (staat op RAID) en kan schakelen naar idd IDE, RAID en nog iets. Overigens geeft de PC tijdens het opstarten keurig twee keer "Non RAID Disk" aan, idd gelijk aan de huidige config!

Iemand een idee waar ik dan die driver kan vinden?

Ik kan van hieruit niet ecxact bepalen wat voor jou de juiste instelling en bedoel ermee dat je er alert op bent als het niet de eerste keer de bios de raid herkend. Het is dan de hoek waar je even mee moet spelen.
Verder:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/...ry&lc=nl&dlc=nl&cc=nl&lang=nl&product=3838742
Hieruit blijkt dat je een ich9R controller op je mobo hebt zitten.

http://downloadcenter.intel.com/SearchResult.aspx?lang=eng is op intel en hier kan je voor de zekerheid nog een check doen met intel identification tool is hier ook te downloaden iets naar beneden scrollen.
Mocht doe zoek frase niet goed overkomen tik op de Intel site ICH9 in de zoeker.
Suc6 verder

Ik kan van hieruit niet ecxact bepalen wat voor jou de juiste instelling en bedoel ermee dat je er alert op bent als het niet de eerste keer de bios de raid herkend. Het is dan de hoek waar je even mee moet spelen.
Verder:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/...ry&lc=nl&dlc=nl&cc=nl&lang=nl&product=3838742
Hieruit blijkt dat je een ich9R controller op je mobo hebt zitten.

http://downloadcenter.intel.com/SearchResult.aspx?lang=eng is op intel en hier kan je voor de zekerheid nog een check doen met intel identification tool is hier ook te downloaden iets naar beneden scrollen.
Mocht doe zoek frase niet goed overkomen tik op de Intel site ICH9 in de zoeker.
Suc6 verder

Dan zou dit 'm moeten zijn: http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldID=17131&lang=eng

Denk je dat ook?

(PS: ontdekte net trouwens dat je, als je eenmaal de RAID0 opgebouwd hebt, je deze altijd weer "uit" kan zetten. In de F10 setup staat iets als "Delete current RAID setup: y/n")

ja Dat ziet er goed uit.

Gewoon de drivers op een usb sticky (uitgepakt) zetten.

Raid configureren zoals je het wil hebben,
Opnieuw booten met de installatie cd.

Bij het maken van de Raid ben je alles wat er opstaat kwijt.
Bij opstart met installatie schijf kan je zelf aangeven hoe groot je de partitie wil hebben voor W7 en formateren.
Mocht bij de installatie blijken dat er "geen"schijven zijn dan naar de driver op usb sticky verwijzen.
Mocht je raid niet meer willen alles netjes afbreken, anders gewoon bot 1 voor 1 bij een andere pc steken en formatteren dit terzijde.

Succes verder,
Ik lees het wel eind v/d week voor resultaat eventueel

...even een vervolg.

Vandaag WS7 Ultimate full version gekocht. Bedoeling is om zondag de boel om te gaan gooien!

Zal daarna een "opgelost" post plaatsen met de ondernomen stappen.

Goed, beetje late reactie, maar even ter afsluiting!

Alles is goed verlopen, zal even de stappen beschriven voor iedereen die dit ook wil doen:

Backup gemaakt van alle data
Systeem naar RAID0 gezet (wat super snel ging)
WS7 Ultimate DVD erin
Geen partitie gemaakt, maar op de C gezet (wilde geen multiboot systeem)
Alle software weer geinstalleerd
Data teruggezet

Totale proces was ongeveer 3 uur werk.

(modje, kan je 'm op "opgelost" zetten. Ik kan via TS (Bibaboon) niet meer inloggen)

Dus uit eindelijk is het gewoon lekker meegevallen.
Kan ook wel eens anders uitpakken, ik bedoel meer moeite moeten doen.

Succes verder ...

Geen betere zorg, dan voorzorg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan