raid0 initialiseren

Status
Niet open voor verdere reacties.

bruintje1

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2006
Hoi,
Ik heb hier een Dell Dimension 9200 met Vista en heeft twee schijven van 320GB in Raid0, die vandaag gecrasht is.
De pc had spyware en is gescant met Spybot .
De c-partitie werd kleiner gemaakt (c was 600GB) en er is een partitie bijgemaakt voor Data, waarna de data naar de tweede partitie werd gecopierd.
Dan is er gescand met Malwarebytes.
Bij het herstarten begon de wizard voor systeemherstel te draaien en ik heb de machine tot nu toe niet in gang gekregen.

Ik heb een Vista-cd geplaatst en ben de mogelijkheden voor herstel afgegaan, zonder resultaat.
Ik heb een BartPE (nieuwe versie) laten draaien en daar kon ik alle data zien.
Ik heb thuis dit opnieuw gedaan en heb de inhoud van de datapartitie kunnen veilig stellen naar een andere schijf.
Wanneer de pc opstart, geeft deze bij schijf 0 een "error occured".
Als ik schijf 1 aan een andere pc hang, zegt deze dat die moet geinitialliseerd worden maar heb "annuleren" geklikt.
De andere schijf wordt herkend maar is niet leesbaar (wellicht door de raid-opstelling).

Dat de schijven in raid0 staan maakt het moeilijker (is fabrieksinstelling van Dell) maar mijn vraag is, of iemand weet of ik de schijf kan initialliseren zonder de data te verliezen (besturingssysteem).
Ik heb chkdsk gedaan en die vond geen fout.
Sfc werkte niet. De partitietabel (of volumetabel) staat op NTFS, dus dat zou ook in orde moeten zijn.
Ik hoop op een kansje vermits BartPE de inhoud kan zien.
Acronis ziet de boel ook niet (poging tot backup van de c-partitie).

Dank bij voorbaat

Bruno

De c-partitie werd kleiner gemaakt (c was 600GB) en er is een partitie bijgemaakt voor Data, waarna de data naar de tweede partitie werd gecopierd.

dit is niet mogenlijk met een raid 0 opstelling.
raid 0 is het minst veilig voor je data maar wel (2) x zo snel.
als er 1 schijf niet meer werkt heb je in principe ook nog maar de helft van je data.
die data is meestal niet meer te recoveren.

raid 0 is niet de meest voorkomende optie voor een pc waar op gewerkt wordt.
ik heb zelf ook raid 0 maar gebruik de pc puur om te gamen en verder vrij weinig.

het enige wat je kan proberen is met bijv. recuva scannen en kijken wat ie nog vind.

Hoi,

Bedankt voor de snelle reactie.
Dus als ik het goed begrijp heeft de pc een soort van de eerste schijf uitgeschakeld doordat ik twee partities heb gemaakt.
Eerlijkheidshalve viel het mij niet direct op dat die schijven in raid stonden.
Persoonlijk blijf ik liever bij een klassieke installatie maar ja, als de fabrikant een pc configureert op deze manier, zoek je daarmee al een beetje problemen omdat data verloren raakt als de schijf niet toenaderbaar is (zoals nu).

De data stond op een "tweede partitie" en die heeft die wel op de tweede schijf gezet.
Daardoor (gelukkig) kon ik alle documenten wel recoveren.

Ik had graag het hele besturingssysteem gerecupereerd gehad maar blijkbaar gaat dit niet lukken.
Ik ga dan maar weer met BartPE de data er uit halen die ik nog nodig heb (zoals mailbox, enz) . Op deze manier lijkt het mij zuiverder dan via software als recuva of iets anders.
Daarna de pc proberen te installeren op de "gewone" manier.

Er zal ook wel geen manier zijn om die tabel terug naar zijn oorspronkelijke staat te brengen? (weer naar 600GB)

Groetjes
bruno

Kan ik die nieuw opstelling gewoon opnieuw maken in de bios zonder de data te raken en is die dan opnieuw leesbaar of bedoel je gewoon dat ik die schijf opnieuw moet instellen onder raid en dat ik dan een nieuw besturingssysteemmoet installeren?

Het eerste geval zou inderdaad optimaal zijn.

zou het gewoon proberen
de data ben je nu toch al kwijt dat staat nu verdeeld over twee schijven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan