RAM Drive - Hoe en wat?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Systemizer X100

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
24 mei 2003
Berichten
1.636
Hoi luitjes,

ff een vraag. Ik heb wat gelezen over RAM en zo, dat als je meer RAM erin zet de computer sneller wordt.
Er wordt aanbevolen om 2 GB in de PC te zetten. En als dat toch wat teveel gevraagt is, bevelen ze je aan om 1 GB te installeren en daarna een RAM-Drive van 1 GB te maken, en daarin het wisselbestand zetten en alle tijdelijke bestanden van Windows.
Het zou de PC supersnel maken.

Hoe gaat dit in zijn werk?
 
PCM "PC tunning" soms zitten lezen.:D
Ik kwam het ook daarin tegen.
Ik denk alleen dat je als thuisgebruiker er niet zoveel aan hebt.

Ik vroeg me ook al af hoe dat nou precies in zijn werk gaat.
Met name het verwijzen van de plek, waar de tijdelijke bestanden moeten komen.
 
Jep, ik heb de PCM gelezen. :D

Nou, om de temp. files te verplaatsen moet je in de omgevingsvariabelen zijn.

Configuratie scherm > Systeem > Geavanceerd > Omgevingsvariabelen

Daarin moet je de TEMP en TMP directories veranderen naar de RAM Drive.

Voor de Internet Temp. Files moet je bij internet opties zijn.

Configuratie scherm > Internet-Opties > Algemeen > sectie Tijdelijke Internet bestanden > Instellingen

Dan moet je op de knop [Map verplaatsen] klikken en een map selecteren.

------------------------------------------------------------------------

Dat wist ik al, en nu alle andere ook die dit lezen, maar we hebben er niks aan als je geen RAM Drive hebt.
Het enige wat ik hoef te weten is of het een aparte harde schijf moet zijn of gewoon een partitie.

En of het voor de thuisgebruiker wel handig is, dat weet ik niet, maar ik denk wel voor de hardcore gamer! :D
 
Over de temp. files in de omgevingsvariabelen:

Alle 2 (systeem en gebruiker) de instellingen moeten veranderd worden.;)
 
Voor windows 2000/xp gebruikers> kijk naar de Peak belasting in je Taakbeheer en stem je RAM daar op af. Dit is verre van 1 gig of zelfs 2 gig. Heftige geheugenslurpers hebben genoeg aan 512 mb, de gemiddelde gebruiker heeft aan 128 mb+ genoeg.
 
Ik heb 1024 MB DDR 333 RAM.

Ennehhh, in mijn taakbeheer staat de piek op 1028552 KB, zowat mijn hele RAM installatie.
 
Hoe bedoel je "Tweak je systeem"?

Welke programma's moet ik gebruiken om mijn computer perfect te tweaken?
 
Geplaatst door Systemizer X100
Over de temp. files in de omgevingsvariabelen:

Alle 2 (systeem en gebruiker) de instellingen moeten veranderd worden.;)
Bedankt voor de uitleg, maar ik ben "administrator" op dit systeem.
Dus ik neem aan dat ik niet "systeem" en "gebruiker" hoef in te stellen.
 
correct me if I am wrong maarre, 1GB ram drive maken van 1GB geheugen.....waar is het werkgeheugen dan nog?

of gaan we terug naar de DOS tijd met 640 Kb ram :thumb:

succes
 
Ja, je hebt gelijk. Ik heb het verkeerd begrepen in dat ene blad. De bedoeling was om gewoon 2 GB te installeren, en daarvan een RAM-drive van 1GB maken, en daarin alle dingetjes zoals temp files en wisselbestand bla bla... Dit maakt de computer waarschijnlijk sneller omdat het RAM geheugen zoveel maal sneller is dan een harde schijf. Maar ja, dan denk je ook wel: 1 GB RAM drive voor je wisselbestand EN de temp files? Dat is wel krapjes. Ik hou het gewoon bij de oude situatie.

-Case Closed-
 
Gaarne Thread voortzetten

Nu ik dit lees en de topic-starter zijn mogelijke idee om een Ram Drive te maken heeft laten varen, heb ik toch de wens of de vragen die hij had toch nog beantwoord kunnen worden.
Niet iedereen heeft namelijk het desbetreffende artikel in het blad PCM kunnen lezen.

Vragen zoals:

RAM Drive, Hoe en wat?
  1. RAM Drive, Hoe en Wat?
  2. Wat zijn de minimale systeemeisen (OS, CPU, RAM, HD, etc)?
  3. Welke software heb je nodig op dit te bereiken (zoals tweaksoftware)
  4. Wat zijn de merkbare verschillen?
  5. Is het aan te raden voor veel syteembron eisende programma's (zoals bij Audio/Video editing)
  6. Kan een RamDrive overweg/samenwerken met een RAM defragmentatie programma?
    [/list=1]

    En wat zijn de ervaringen/meningen van jullie wat betreft de 2 volgende programma's

    A:
    SuperSpeed & RamDisk
    http://www.superspeed.com

    B:
    RAMDisk
    http://www.cenatek.com/product_ramdisk.cfm

    bij voorbaat dank voor jullie reactie.
 
Laatst bewerkt:
Een RamDisk is een virtuele harde schijf. De MB'tjes die erop zitten zijn RAM mb'tjes, en zijn veel sneller te bereiken dan die van een echte harde schijf. Een programma draait bijvoorbeeld sneller op een Ramdisk dan op een harde schijf (meestal dan). Je maakt een RamDisk met een bepaald programma, bijvoorbeeld RamDisk. Na het maken van de Ramdisk kun je het gewoon gebruiken als een harde schijf.

Om gebruik te maken van een Ramdisk moet je een heel wat RAM aan boord hebben. Een Ramdisk word immers gevormd door RAM geheugen, dus als je 1024 MB RAM hebt en een Ramdisk maakt van 512 MB hou je 512 MB RAM over. Verder kan een Ramdisk op elk systeem gebruikt worden.

De software die nodig is voor het maken van een Ramdisk is commercieel en niet gratis. Een voorbeeld is het programma Ramdisk (http://www.superspeed.com ). Met dit programma kun je eenvoudig een Ramdisk aanmaken en een backup ervan maken.

Als je snel RAM geheugen hebt, is je RAMdisk ook erg snel. Met snel geheugen is een RAMdisk sneller dan een normale schijf. Ik heb het gebruikt met DDR geheugen en merkte dat de schijf sneller was.

Omdat de meeste moederborden maximaal 2GB aansturen is het niet geschikt om de RAMdisk te gebruiken voor video bewerken, omdat de grootte van de filmpjes kunnen varieeren van 500 MB tot oneindig veel MB's. Als je met kleine bestanden werkt is het wel te doen. Hetzelfde geld voor audio.

Ik weet niet precies wat er bedoeld word met een RAM defragmentatie programma, maar ik ga ervan uit dat het een programma is om RAM vrij te maken.
Ik ben bijna zeker van wel. Als je een RAMdisk aanmaakt, word het geheugen dat je toewijst geformateerd in FAT16, FAT32 of NTSF, mag je zelf kiezen. Het word dus als een echte harde schijf geformateerd. Ik denk niet dat je veel problemen zult hebben met RAM defragmentatie programma's.

Ramdisk (www.superspeed.com versie)
-
Ik vond dit programma makkelijk te gebruiken, alleen het zag er niet zo professioneel uit. Een vrij makkelijk in elkaar te zetten interface. Verder is het soms niet echt duidelijk wat je moet doen.

Superspeed
-
Heb ik niet geprobeerd.

Ramdisk (die andere)
-
Zag er iets beter uit. Toch gebruik ik m niet.

Als je echt een snel systeem wilt moet je gewoon sparen voor nieuwe onderdelen. Ramdisks zijn nog te onbetrouwbaar, omdat bij een crash je hele RAMdisk niet meer bestaat en alle data die erop stond weg is.
 
Een RamDisk is een virtuele harde schijf. De MB'tjes die erop zitten zijn RAM mb'tjes, en zijn veel sneller te bereiken dan die van een echte harde schijf. Een programma draait bijvoorbeeld sneller op een Ramdisk dan op een harde schijf (meestal dan). Je maakt een RamDisk met een bepaald programma, bijvoorbeeld RamDisk. Na het maken van de Ramdisk kun je het gewoon gebruiken als een harde schijf.

Om gebruik te maken van een Ramdisk moet je een heel wat RAM aan boord hebben. Een Ramdisk word immers gevormd door RAM geheugen, dus als je 1024 MB RAM hebt en een Ramdisk maakt van 512 MB hou je 512 MB RAM over. Verder kan een Ramdisk op elk systeem gebruikt worden.

De software die nodig is voor het maken van een Ramdisk is commercieel en niet gratis. Een voorbeeld is het programma Ramdisk (http://www.superspeed.com ). Met dit programma kun je eenvoudig een Ramdisk aanmaken en een backup ervan maken.

Als je snel RAM geheugen hebt, is je RAMdisk ook erg snel. Met snel geheugen is een RAMdisk sneller dan een normale schijf. Ik heb het gebruikt met DDR geheugen en merkte dat de schijf sneller was.

Omdat de meeste moederborden maximaal 2GB aansturen is het niet geschikt om de RAMdisk te gebruiken voor video bewerken, omdat de grootte van de filmpjes kunnen varieeren van 500 MB tot oneindig veel MB's. Als je met kleine bestanden werkt is het wel te doen. Hetzelfde geld voor audio.

Ik weet niet precies wat er bedoeld word met een RAM defragmentatie programma, maar ik ga ervan uit dat het een programma is om RAM vrij te maken.
Ik ben bijna zeker van wel. Als je een RAMdisk aanmaakt, word het geheugen dat je toewijst geformateerd in FAT16, FAT32 of NTSF, mag je zelf kiezen. Het word dus als een echte harde schijf geformateerd. Ik denk niet dat je veel problemen zult hebben met RAM defragmentatie programma's.

Ramdisk (www.superspeed.com versie)
-
Ik vond dit programma makkelijk te gebruiken, alleen het zag er niet zo professioneel uit. Een vrij makkelijk in elkaar te zetten interface. Verder is het soms niet echt duidelijk wat je moet doen.

Superspeed
-
Heb ik niet geprobeerd.

Ramdisk (die andere)
-
Zag er iets beter uit. Toch gebruik ik m niet.

Als je echt een snel systeem wilt moet je gewoon sparen voor nieuwe onderdelen. Ramdisks zijn nog te onbetrouwbaar, omdat bij een crash je hele RAMdisk niet meer bestaat en alle data die erop stond weg is.


Dat kan wel zijn,maar als je een backup gemaakt heb dan ben je die gegevens toch niet kwijt?
 
Snarf, kijk voortaan eerst even naar de datum voor je iets post.
Deze thread is intussen wel verjaard dacht ik zo. :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan