ram geheugen 224Mb???

Status
Niet open voor verdere reacties.

jelpot

Meubilair
Lid geworden
18 mrt 2008
Hallo iedereen!!!

Ik heb dit topic maar even opgestart voor mijn opa... :P
Mijn opa heeft een vrij oude pc (4-5jaar oud of nog ouder) van Hp als ik mijn niet vergis en omdat hij vrij veel problemen hiermee heeft moest ik eens afkomen voor hem wat te helpen.
Dan heb ik gemerkt als ik bij zijn systeem specificaties keek dat hij maar 224mb ram heeft?

Wat ik weet over ram is dat er niet zoiets bestaat dacht ik. ik weet dat het gaat van 128mb naar 256 dan 512, 1gb,2gb,... maar 224mb?
Zijn pc draait nu al op Xp en heeft een oude amd processor van 1.6 ghz welk type weet ik niet juist.
Maar ik vraag mij dan gewoon af of er iets scheelt met zijn geheugen of niet want als ik erop zat werkte alles wel zo'n beetje maar natuurlijk heel traag hé :p maar met zo'n oude computer is dit te verwachten.
Ik heb hem een geheugen check gegeven op een cdtje maar ik weet nog niet wat de resultaten hiervan zijn...

ah dus het kan zijn dat de videokaart deze gebruikt of is dit mss gewoon omdat er geen videokaart aanwezig zou zijn in zijn oude pc? Ik weet niet wat daar allemaal insteekt hé... :P

Of hoe zit dat dan allemaal in elkaar? Geen videokaart of wat wil je dan juist zeggen met onboard?

Er zit altijd een videokaart in de computer.

Onboard wil dan zeggen dat de videokaart ingebouwd is in de computer die je er niet meer uit kan halen. Deze videokaart haalt inderdaad het ingestelde geheugen van het aanwezige ''hoofd-geheugen'' van de computer. Dus het totaal geheugen in de pc van je opa is 256. Maar de onboard-videokaart pikt hier 32mb van in en blijft er dus 224mb ''hoofd-geheugen'' over.

Een losse videokaart kan je altijd uit de computer halen. Bijvoorbeeld als je deze wil vervangen door een snellere, losse videokaart.
Deze videokaart heeft zijn eigen geheugen opgeplakt als het ware en pikt dus niks van het hoofd-geheugen.

Laatst bewerkt:
Ah dus het is al zkr dat die onboard grafische kaart de overige 32mb heeft "gepikt"? :P

Ja ik weet dat je normaal een grafische schijf kan vervangen door een snellere dus vind ik dit wel wat raar dat deze dan ook wat van het ram geheugen inneemt!!!
Tegenwoordig maken ze dat toch niet meer? pc's met onboard grafische kaart of heb ik het mis?

Je hebt het mis. :p

Vooral de goedkopere (ook wel low-budget pc's genaamd) computers hebben nog zo'n onboard-videokaart. Maar hier kan later altijd nog een losse videokaart ingezet worden.

en zo'n onboard grafische kaart neemt dan altijd een deeltje van je ram geheugen in? Het is dus niet hieraan dat mijn opa errors ondervind?

Ik weet dat een tekort aan virtueel geheugen dan niet door een probleem is met zijn ram geheugen? Want dit is waar hij vooral problemen mee had als hij na vakantie terugkwam en merkte dan zijn mailprogramma(office2000 outlook) niet meer werkte omdat er een tekort was aan virtueel geheugen..

Een onboard-videokaart gebruikt altijd een gedeelte van het ram-geheugen. In je opa's geval 32mb.

Je kan meer geheugen bij plaatsen. 1gb zou wel voldoende wezen. Dit zijn dan 2 reepje van 512mb elk. Ook hier pakt die videokaart weer 32mb vanaf. Maar je houdt nu tenminste genoeg geheugen over om Windows XP enzo lekker te laten werken.

Dat reepje van 256mb zou er dan wel uit moeten. Soms kan je kan je die gewoon laten zitten als er verder geen problemen op treden.

Is die computer ook van een bepaald merk (HP, Dell etc)? En zo ja, welk model?

wel ja zoals ik in mijn eerste bericht schreef is de computer van Hp maar wel type en model?
ik zou het niet weten. Een met een amd-processor van 1.6 Ghz dat is alles wat ik ervan zo weet. Ik zou het eens moeten vragen moest het echt nodig zijn.

Hoeveel zou dat dan kosten zo'n latje ram van 1Gb? Want zolang de pc werkt denk ik niet dat hij daar iets aan wilt veranderen :P
Als het de mijn zou zijn ik zou hem natuurlijk al lang buiten gesmeten hebben:D zo traag!!!:shocked:
---
maar heeft het visuele geheugen dan iets te maken met je ram? Ik weet dat mijn visuele geheugen veel hoger ligt dan bij mijn opa maar ik heb dan ook 2Gb in mijn laptop steken.
Je kan dit aanpassen en ik heb zijn maximum verdriedubbeld maar voor zijn office 200 outlook heeft dit dan toch niet geholpen...

Virtueel geheugen wordt aangesproken zodra het RAM-geheugen te kort schiet. Deze kan je voor XP het beste op Door het systeem beheerde grootte laten staan.

Je kan het model achterop de behuizing van de pc vinden als het goed is.

Als je dit weet, kunnen we zien wat voor geheugen er in kan, maar ik vermoed DDR266 9PC2100) of DDR333 (PC2700).

Feit is dat de pc wel weer een stuk sneller wordt. Dat gaat zelfs je opa merken. ;)

Ja ik weet het dat hij dat wel zal merken en ik heb hem dat ook al voorgesteld hoor :P
maar nadat ik trg zijn email programma had gegeven en een beetje getweakt leek alles goed te werken... zelfs na opnieuw opstarten enzo dan zei hij de volgende dag via mail dat de computer een aantal keren was blijven blokkeren, hoe juist precies weet ik niet.
Maar je kan er dan wel 1Gb insteken en dat gaat idd de computer veel versnellen maar het lijkt me dan beter om gwn zo'n budget pc te kopen ofzo voor 300 euro ofzo... niet?

Want zijn processor moet ook echt al oud zijn 1.6Ghz welk type weet ik ook al niet meer... want het blokkeren zal 1Gb extra niet verhelpen denk ik. Het is mogenlijk dat het blokkeren hierdoor zou verhelpen maar toch...

Wat bedoel je met blokkeren? Dat de pc vastloopt?

Dit kan je trouwens beter in een nieuwe vraag stellen, want dit gaat dan over heel wat anders.

Die processor is opzich nog snel zat voor internetten en emailen etc hoor. 1Gb is niet zo'n gekke investering.

Een latje ddr ram van 1 gig kost 40 tot 50 euro.
Dit is voor een pc waar vooral mee geinternet en gesurft wordt
een goede optie.
Ben je gelijk van het "geswap"af waardoor de schijf minder gefragmenteerd wordt.
En dat is mooi mee genomen voor voor pc's waarbij windows niet wordt onderhouden.

Ja ik denk dat de pc gewoon vastloopt, dus blokkeerd maar hoe en wat juist weet ik ook niet precies en ik weet als dat een probleem zou zijn dat ik de vraag ergens anders moet gaan stellen maar kan alleen ram zoveel veranderen aan de snelheid van alles.

Het zit wel zo, mijn opa gaat niet iets willen veranderen aan zijn pc denk ik zolang deze nog werkt hoor maar ik kan het hem natuurlijk voorstellen want 50 euro voor 1Gb ram valt nog wel goed mee denk ik :D En hij gebruikt het alleen maar voor zo'n stom patience spelleke, voor op het internet, zijn mails en de bankverrichtingen zegt hij dus... :P

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan