ram geheugen

Status
Niet open voor verdere reacties.

thymon

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2012
Berichten
54
Hallo ik wil een laptop kopen met 4gb ram geheugen.
bij de advertentie staat dat je die kan uitbreiden tot 8gb maar hoe doe je dat

Groetjes thymon
 
Door een reepje van 4 GB er bij te kopen en die te plaatsen in het slot dat er voor vrij is.
 
Fysiek door een klepje aan de onderkant open te schroeven. Vaak zie je op YouTube hoe je dit doet en anders de gebruiksaanwijzing downloaden bij HP. Je moet ze er onder een hoek insteken en dan vastklikken tussen de klemmetjes.

Heeft de laptop Dual-Channel op het moederbord, dan hebben twee, alleen de zelfde, geheugen kaartjes het voordeel dat die geheugens tegelijk gebruikt kunnen worden wat een bepaalde snelheidswinst oplevert. De grootte en de snelheid moeten dan dus gelijk zijn. Je krijgt misschien niet het snelste geheugen meegeleverd omdat de geheugens die in de laptop kunnen van verschillende snelheden zijn. Ook dit moet je vinden in de gebruiksaanwijzing. Je moet je beslissen of je voor de nieuwste en snelste gaat wanneer je bij koopt als het Dual-Channel geplaatst kan worden.
 
De eerste vraag zou moeten zijn: kom je dan nu tekort met 4GB? En hoe heb je dat gemeten?

Je gaat toch geen geld uitgeven aan iets dat je vervolgens nooit gebruikt! De meeste PC's komen niet eens toe aan het volledige gebruik van die 4GB, zelfs niet met moderne games. De enige toepassingen die ik ken die meer dan 4GB nodig hebben (en ook echt gebruiken) zijn database servers, professionele desktop publishing en bedrijfsmatige toepassingen waarbij honderden gebruikers zijn aangesloten.
 
Twijfel is altijd goed, alleen is meer geheugen wel een voordelige manier om de computer op te waarderen. Als de computer Dual-Channel is en beide (gelijke) geheugens tegelijk kan aanspreken is dat niet alleen sneller maar nog koeler ook. De videokaart reserveert vaak systeemgeheugen. De noodzakelijke hoeveelheid is 512 Mb want 1 Gb is niet sneller voor videokaarten maar 256 wél minder. In ieder geval is dat deel al niet meer beschikbaar voor het besturingssysteem.

Op deze pagina kan je meer lezen over hoe veel geheugen een computer nodig heeft en dat is zo rond de 4 Gigabyte. Windows 64 bits heeft al een minimum vereiste van 2 Gigabyte. Gewone Windows 32 bits 1 Gigabyte en kan niet meer aanspreken dan 4 Gigabyte (incl. Videogeheugen). De aanbeveling is niettemin 4 Gigabyte. Voor 2 Gigabyte kom je alleen nog weg met XP (1 tot 3 aangeraden) maar ook daar is vaak videogeheugen gereserveerd door de grafische chipset.

http://www.crucial.com/support/howmuch.aspx

Terwijl ik alleen in de browser ben zie ik in Taakbeheer dat mijn geheugen van 4 Gigabyte al voor 45 procent wordt gebruikt. Het fysieke geheugen is sneller en minder slijtage gevoelig dan het virtuele schijfgeheugen dat anders vaker zou worden gebruikt.

Hier is nog de link voor het vergelijken van hoeveelheden videogeheugen:

http://techreport.com/articles.x/14230
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan