RAM is zonder reden opeens vol?!

Status
Niet open voor verdere reacties.

markpc

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2013
Berichten
93
Hallo allemaal,

Ik heb de laatste tijd vreemde problemen met mijn PC. Nu heb ik op het moment last van het feit dat mijn RAM geheugen zonder enige reden zomaar volloopt, en ik kan niet zien welk programma daarvoor verantwoordelijk is in Taakbeheer. Als ik geen programma's heb openstaan en ik de PC net heb opgestart wordt er 1,3 GB van het RAM gebruikt. Niets mis mee, maar als ik programma's ga openen (en het maakt niet uit wat voor programma's) dan loopt het RAM geheugen vol en dan crasht de PC soms ook.
Het vreemde ervan is dat als ik dan in taakbeheer onder details kijk, zie ik geen ernome RAM vretende programma's. Maar Windows claimt toch dat het geheugen vol zit, ik krijg ook meldingen ervan dat ik programma's moet afsluiten om gegevensverlies te voorkomen. Bijvoorbeeld vanmiddag was ik wat aan het doen met een programma die 700mb RAM gebruikte, maar Windows zei dat er toen 6,3 GB RAM verbruikt wordt, terwijl ik alleen dat programma open had staan.

Wat ik al gedaan heb:
- Op virussen gescand met Malwarebytes (volledige scan), niets gevonden
- AdwCleaner gedraaid, niets gevonden
- Meer RAM in de PC gezet, van 4GB naar 8GB, hielp niet (zie bovenstaand voorbeeld)
- "CleanPagefileAtShutdown" registeredit gedaan, hielp niet
- RAM getest met Memtest86, geen fouten gevonden

Ik heb ookal wat op het internet gezocht, en mensen zeggen dat het normaal is dat je RAM gebruikt wordt. Windows gebruikt het RAM als cache om programma's sneller te kunnen starten. Dat is prima, maar er zou dan ook weer RAM vrijgemaakt moeten worden als ik het RAM nodig heb. Dat gebeurt bij mij niet.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want als ik meerdere programma's open heb staan crasht m'n PC (met crashen bedoel ik vasthangen in een zwart scherm en cursor, waarin ik niets kan doen, hdd lampje brandt niet)... Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
http://www.resplendence.com/whocrashed
Wat zegt deze?

RAM is idd dynamisch maar een crash zou je niet mogen krijgen bij teveel geheugengebruik, dan zou er geswapt moet worden naar het wisselbestand op de harde schijf.
Heb hier ook 8 en wordt nooit helemaal gebruikt.

Ram zelf zou ook defect kunnen zijn.
http://www.memtest.org/
Per reepje testen..

Krijg je verder meldingen?
 

"No valid crash dumps have been found on your computer" Het is niet een echte crash, maar ik hang vast in een zwart scherm met een cursor, waarin ik niets kan doen, hdd lampje brandt niet...

RAM is idd dynamisch maar een crash zou je niet mogen krijgen bij teveel geheugengebruik, dan zou er geswapt moet worden naar het wisselbestand op de harde schijf.
Heb hier ook 8 en wordt nooit helemaal gebruikt.
Dat dacht ik ook al. Is het trouwens normaal dat ik onder Taakbeheer op de prestaties tab onder "Cached" of "Gecached' 6GB heb staan?

Ram zelf zou ook defect kunnen zijn.
http://www.memtest.org/
Per reepje testen..
Dat heb ik al gedaan, geen fouten gevonden.

Krijg je verder meldingen?
Alleen als het RAM volraakt krijg ik een melding dat ik programma's moet afsluiten om gegevensverlies te voorkomen.
 
Zou ook een gefragmenteerd wisselbestand kunnen zijn?
Zet die op 0, reboot en zet hem op 8 of 12GB.

Kijk ook eens in de logboeken bij windows, systeem em toepassingen, zoeken en eventvwr.msc kun je ervoor gebruiken.

De cache is idd erg hoog, al gekeken dat er naast de virusscanner en drivers geen dingen mee opstart wat niet nodig is en wat het kan veroorzaken?
 
Ik heb de pagefile gereset, maar het mocht niet baten. Ik heb hem nu op 8GB staan.

Ik heb ook in de logboeken gekeken, er zijn wel enige fouten maar ik word er niet wijs van. Zie de bijlage.

Ook start er niets onnodigs op dan de programma's die ik ook echt gebruik, het probleem treedt pas na een poosje (10 min) werken met een programma op.
screendumpeventwrtr.png
 
Volgens mij is het, voor zover ik kan beoordelen, opgelost. Ik zal nog even wat langer testen voordat ik de vraag als opgelost markeer, maar heel erg bedankt voor de hulp!

Edit: het probleem is opgelost, volgens mij was het de laatste post van Lange Pier die het probleem oploste.... Bedankt voor de hulp!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan