RAM niet OK?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Peter_1994

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2009
Hallo Helpmij leden,

Sinds een paar weken heb ik een nieuw systeem in huis gehaald.
Nu dit weekend heb ik last gekregen van een paar BSOD's waaronder: "PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA".
Ook heb ik dit weekend vastlopers met bijvoorbeeld GTA IV, videokaart driver en ik krijg zelfs een BSOD door het spel 'Grand Chase' als ik deze opstart.
Eerder, toen ik het systeem geassembleerd had, zijn er geen problemen geconstateerd.

Specificaties:
Intel Core i7 3770K @ 3,50GHz
2 x Corsair Vengeance 8GB @ 1600MHz (CMZ8GX3M1A1600C10)
Asus P8Z77V-Pro
Asus ENGTX570 DCII/2DIS/1280MD5
OCZ AGT3 180GB
SAMSUNG HD103SI
Sony Optiarc DVD RW AD-5280S

De volgende tests heb ik uitgevoerd:

Memtest86:
In dual channel op slot A1 & B1 test gefaald met 62 lees fouten.
In dual channel op slot A2 & B2 test gefaald met meer dan 100 lees fouten.
Reepjes apart getest, geen fouten.

BurnInTest:
2 volledige systeem tests. Alle componenten geslaagd behalve het RAM geheugen.
1 RAM only test gedaan en ook weer niet geslaagd.

Als laatste nog een Windows geheugencontrole erop los gelaten en deze zegt dat er niets aan de hand is.

Ik vind dit erg raar gezien er niets mee gebeurd is, ik alles ESD veilig heb geassembleerd en bij de eerste tests bij het assembleren niets aan de hand was.
De 2 RAM reepjes zijn identiek en dat ze apart wel goed functioneren vind ik ook maar een raadsel.
Het zou me erg verbazen dat deze 2 niet compatibel met elkaar zijn.
Er worden zelfs setjes van 2 per stuk verkocht.

Zou iemand mij uit de brand kunnen helpen?
Alvast bedankt.

Zoals in chat gemeld:
- Probleem met combi geheugenmodules met moederbord (geheugenmodules niet op QVL)
- of (waarschijnlijker naar mijn inschatting) problemen met het moederbord (memorybus of geheugenslots)

Tijs.

Hallo,

Ik kom even melden dat het probleem ondertussen is opgelost.
Vandaag heb ik het BIOS firmware geüpdate naar versie 1206.
Vervolgens weer een memtest uitgevoerd en deze slaagde.
Retourneren naar Alternate is niet meer nodig.

Bedankt voor alle hulp!

Dat is goed nieuws! :)

Bedankt voor de terugmelding.

Tijs.

Hallo,

Na het probleem te hebben opgelost, blijkt dit niet zo te zijn.
Krijg regelmatig een videodriver crash en heb er een nieuwe BSOD bij gekregen namelijk 'Memory_Management'.
De memtest gaf geen fouten, alleen de BurnInTest wel.
Ook heb ik gekeken of het aan mijn OCZ SSD lag.
Heb een checkdisk gestart alleen de checkdisk start niet, of krijgt een fout.

Begin te betwijfelen of het wel aan mijn RAM modules ligt.

Probeer anders even het volgende:
Maak een snelkoppeling naar sfc /scannow op je bureaublad.
Indien XP: Dubbelklik erop
Indien Vista of Windows 7: Rechtsklik erop en kies voor "Als Administrator uitvoeren".
Misschien levert het wat op.

Tijs.

Snelkoppeling gemaakt en uitgevoerd.
Geen problemen aangetroffen.

sfc.jpg

Dan weet ik het zo snel even niet.
Ik zit zelf te denken aan een herinstallatie van Windows en dan stap-voor-stap dezelfde drivers & software te installeren (testen na elke stap).

Natuurlijk is dit ietwat onhandig, omdat we geen zekerheid hebben dat het het probleem oplost (nog afgezien dat je eerst backups moet gaan maken van de data etc.)

Dus als je nog een harde schijf hebt liggen die leeg mag, dan zou je je huidige harde schijf kunnen uitbouwen, die alternatieve harde schijf inbouwen en dan aan de slag gaan met de herinstallatie zoals hierboven bedoeld.

Tijs.

*Sorry voor de dubbelpost*

Ondertussen nog even aangezien hoe mijn PC liep. PC afgelopen weekend idle aanlaten staan. Geen BSOD aangetroffen.

Zonet ook met kleine bestand bewerkingen bezig geweest naar mijn SSD. Ondertussen toen ik hier mee bezig was kreeg ik op een gegeven moment een BSOD. Ik begin een sterk vermoeden te krijgen dat het conflict bij mijn SSD ligt en niet bij mijn werkgeheugen.

Zal binnenkort even een aparte partitie maken op mijn HDD en daar windows op installeren. Dan weer aanzien hoe mijn PC loopt en dan zien of hij als nog blue screens krijgt.

De harde schijf die ik nog had was helaas kapot. Dacht dat hij het nog wel deed maar jammer genoeg niet.

Zal z.s.m. een update plaatsen!

Hoi, weer even een update.

Heb de firmware van mijn SSD nogmaals geüpdate en sindsdien geen BSOD's meer gehad.
Wel heb ik nog steeds videokaart driver crashes bij het spel Minecraft.
Voor de rest van de games die ik speel ( Battlefield 3, APB Reloaded, GTA IV, PoP etc.) krijg ik geen videokaart crash bij.

Ook een nieuwe partitie gemaakt op mijn hardeschijf om daar tijdelijk windows op te zetten maar ik krijg bij het selecteren van de partitie een foutmelding namelijk:
Windows cannot be installed to this disk. The selected Disk has an MBR partition table. On EFI systems, Windows can only be installed to GPT disks.
Heb hier niet verder naar gekeken en de installatie gewoon afgesloten.

Update 13:38 28-08-2012: Kreeg zonet een BSOD (PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA) terwijl ik de game 'War Rock' speelde die op mijn SSD staat. Eerst had ik deze op mijn hardeschijf staan en kreeg ik geen BSOD's.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan