Ram slot kapot?

Status
Niet open voor verdere reacties.

noahs

Gebruiker
Lid geworden
6 jul 2008
Hallo beste mensen!

Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen maar ik zal het proberen...

Ineens wilde mijn pc niet meer opstarten nadat ik er een extra hardeschijf in wilde zetten, ( uiteindelijk niet gedaan ) en kreeg ik allemaal rare kleuren op mijn scherm.
Ik heb de RAM's (2x 512 ) weggehaald en weer teruggezet, en de pc start weer normaal.

Alleen, wanneer ik nu kijk in mijn bios of in windows, herkent de pc er maar een RAM, de 2e is " not installed ". Dat is vervelend, want nu is de pc echt ineens veeeel slomer...

Nu heb ik dit geprobeerd om er achter te komen wat er kapot was :

Wanneer ik een van de 2 kaartjes in slot 1 stop start de pc dus gewoon op.
Misshien dat ik iets over het hoofd zie, maar ik zou dus zeggen dat de kaartjes en slot 1 werken, maar slot 2 kapot is.
Maar! Wanneer er geen enkele ram in zit moet de pc gaan piepen toch? Dat doet hij ook, maar wat ik niet snap, is dat wanneer ik een ram in de KAPOTTE slot #2 stop, de pc niet opstart, maar ook niet piept. Dus dat wil zeggen dat de ram dan toch nog word herkend?

Is dit hardwarematig, of zou het toch nog aan software kunnen liggen?

Weet iemand waar het aan kan liggen :S?

Het lijkt me niet heel waarschijnlijk dat het RAMslot zomaar opeens stuk is. Even wat dingen checken:
* Heb je al geprobeerd om de modules om te draaien (dus even wisselen van slot)?
* Zitten de modules goed in het slot? Is het clipje aan de zijkant van het slot goed omhoog gekomen? Als het ding los in het slot zit, doet is het ook niet...
* Zit er soms stof in het slot, wat deze fout kan veroorzaken? Haal de RAM modules er nog eens uit, en spuit het schoon met een busje perslucht (€5,- bij de plaatselijke pc-boer) of met een blaasbalgje.
* wat betreft RAM in het veronderstelde kapotte slot 2.... er moet altijd een module in slot 1 zitten, anders werkt het niet. Met alleen een module in slot 2 zal je systeem inderdaad niet starten.

Bedankt voor je reactie!

Ik wist niet dat er een ram in slot 1 moest zitten, en anders de pc niet opstartte...
Maar ik denk dat ik al gevonden heb wat er mis is, er is een van de contactjes in het slotje kapot/weg... Dus.. gewoon kapot :confused:

Maar in ieder geval bedankt!
Dit is nu opgelost denk ik...

gezien dat er 2x512mb in zit, zal het toch al geen bepaald nieuw systeem meer zijn. Vervanging kan dus uberhaupt weinig kwaad.....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan