ram-station

Status
Niet open voor verdere reacties.

poekie

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2004
Hoi

Ik heb met Tweak-XP een ram station gemaakt, en nu vroeg ik mij af of er mensen zijn met tips over wat ik daar allemaal in zou kunnen zetten zodat m'n pc sneller wordt.

bvd

Poekie

Persoonlijk zie ik het nut van het gebruiken van een RAM-station op windows niet in.

Dit is omdat windows standaard gebruik maakt van een Page-file (=wisselbestand aka virtueel geheugen) die gewoon op de harde schijf staat. Zoals ik al zij standaard want je kunt die uit zetten (doe dit alleen bij 512 Mb of meer intern geheugen)

Vroeger maakte je met dos gebruik van een Ram-station omdat deze een zeer snele lees- en schrijfsnelheid heeft. Wat handig was als je bepaalde programma's of bestanden maar tijdelijk nodig was maar wel snel wou benaderen.

Het enige nut wat ik op dit moment zo kan bedenken is de windows temp dirs daarin zetten. Maar omdat een RAM-station na elke herstart weer opnieuw gemaakt wordt en dus leeg is zul je die temp dirs ook weer moeten aan (laten) maken.

De groeten,
Mark

[EDIT]
PS nog een waarschuwing een ramschijf wordt aangemaakt bij het starten van de pc en verdwijnt zodra de pc afgesloten wordt. Sla dus geen documenten op een RAM-station op
[/EDIT]

Laatst bewerkt:
Hoe groot is dat station en hoeveel RAM-geheugen heb je in totaal?

Geplaatst door Tiborv
Hoe groot is dat station en hoeveel RAM-geheugen heb je in totaal?

Dat ram station is 64 mb. Mijn echte ram geheugen bedraagt 192 mb.

Poekie

kopie

Misschien te gebruiken als kopieerstation? Bv audioCd's via Nero? Hoewel je daar niet echt al te veel ruimte voor hebt met deze grootte...

Met die grootte heb je er weinig aan. Met veel geheugen kun je op die manier XP (en 2000 enz) voor de gek houden met het virtueel geheugen. Windows verwacht dat er een dergelijk bestand (swap file) aanwezig is. Deze kun je dan op de RAM-schijf zetten. Maar zoals gezegd, alleen met veel geheugen zinvol. Nu maak je jouw pc alleen maar trager.

Geplaatst door Tiborv
Met die grootte heb je er weinig aan. Met veel geheugen kun je op die manier XP (en 2000 enz) voor de gek houden met het virtueel geheugen. Windows verwacht dat er een dergelijk bestand (swap file) aanwezig is. Deze kun je dan op de RAM-schijf zetten. Maar zoals gezegd, alleen met veel geheugen zinvol. Nu maak je jouw pc alleen maar trager.

Je kunt de swap-file toch ook gewoon uitschakelen. Ik bedoel gewoon geen ruimte toekennen?
Bij mijn weten moet je dit overigens pas doen bij 512 Mb intern geheugen of meer anders vertraagd het je systeem ook.

De groeten,
Mark

Ja, je kunt het uitschakelen. Windows heeft het liever niet. Bij 2000 en XP zal het weinig uitmaken, bij W9* werd deze truc wel gebruikt.

Ik hoor het alweer, beter geen gerommel aan de pc. Ik heb Tweak-XP er trouwens al weer afgeknikkerd, want het ging er allesbehalve soepeler van lopen. En dan had ik eigenlijk nog bijna niks getweaked.

Bedankt allemaal

Poekie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan