RAM-upgrade nodig, maar welke?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thiemo

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2011
Hallo,

Ik heb een custom build pc uit 2011, met 4GB aan RAM (2x2 dual channel).

Het is al een aantal keren voorgekomen dat een game als Prototype 2 of The Sims 3 (met nogal wat uitbreidingspakketten) crasht omdat mijn RAM-geheugen op dat moment de piek van 4GB heeft bereikt.

Graag zou ik daarom over willen stappen naar 2x4GB, het liefst nog altijd dual channel.

Toen ik begon met zoeken leek het mij allemaal wel simpel, tot ik achter termen als CAS-latency en timings kwam. Ik zag dat er enorm veel verschillende timing, voltage, CL en snelheid combinaties zijn en ben de weg helemaal kwijtgeraakt.

Graag zou ik niet al te veel uitgeven voor RAM-geheugen, dit staat mijn portemonnee helaas niet toe.

Ik zat te denken aan een prijs tussen de €40 en €50 mocht dit mogelijk zijn.

Hieronder een aantal specs:

Windows 7, x64
Intel Core i5-2500K
AMD Radeon HD6870

Verder kan ik moeilijk precieze gegevens vinden. Het is overigens al een tijdje geleden dat ik me verdiepte in al mijn hardware.

Het huidige RAM-geheugen is in ieder geval van Kingston, 2x2GB dual-channel en DDR3.

Ik hoop hiermee voldoende te hebben verteld.

Groeten Thiemo

Voor 50 euro ga je helaas niet meer 2 x 4GB kunnen kopen, de prijzen zijn daar te hoog voor. Heeft je moederbord geen 4 dimm-slots zodat je er nog eens 2 x 2GB bij kan doen?

Timings & latency hoef je niet zoveel aandacht aan te geven, dit zijn echt niet merkbare verschillen (vind ik)

EDIT: hier een idee vanaf welke prijs je ongeveer 2 x 4GB kan kopen: klik naar Azerty

Laatst bewerkt:
Ik heb inderdaad 4 slots, maar als ik 4x2Gb installeer, is dat dan wel een beetje efficiënt?

Het lijkt me trager? Ik heb de compatibiliteitslijst van mijn moederbord gevonden wat betreft geheugen: http://www.asrock.com/mb/overview.asp?cat=Memory&Model=H61DE/S3

De eerste note viel me op: "Due to the configuration of chipset, the H61 default speed is 1333 MHz even with K series CPU."
Betekent dit dat ik geen sneller geheugen dan 1333MHz kan gebruiken?

En de vierde note: "For 4pcs (SS), will downgrade to DDR3 1066"
Is 4 slots dan niet de meest slechte optie?

De snelheid die in MHz uitgedrukt wordt zegt bijna niets, verschil is niet merkbaar enkel in benchmarks.

Wat je wel gaat merken is de upgrade van 4 naar 8 GB

En bij bijvoorbeeld de Sims 3? Kan ik de details omhoog gooien? Want voor mijn gevoel liet dat mijn spel altijd crashen, de hogere details van schaduwen en de details van de meubels/buurten.

Uit de webpagina kan ik dus halen dat ik moet downgraden naar 1066. Ik heb nu 2x1333Mhz, kan daar dan nogmaals 2x1333Mhz bij (want de pagina zegt dus 1066)? En moet dit precies hetzelfde Kingston-type zijn?

EDIT: Ik heb het type geheugen kunnen achterhalen: Kingston KVR1333D3N9/4G. Het zijn 2x2GB, betekent "4G" dan dat deze twee samen horen?
En ik las dat 4x2GB het single channel maakt, dus niet meer dual.

Kan ik nog een precies hetzelfde geheugen halen, wat me dus 2x2 van deze dualsetjes geeft?

EDIT2: Ik heb na lang zoeken niet dezelfde geheugenkaarten kunnen vinden als degene die ik nu heb. Als ik zocht op type KVR1333D3N9/4G kreeg ik alleen kaartjes van 1x4GB, maar nergens meer kits van 2x2GB?

Laatst bewerkt:
Is het niet slecht om twee verschillende merken te hebben en daarmee 4 slots te vullen?

Ik kan mijn specifieke RAM-type dus nergens meer vinden in een kit van twee.

het is beter om inderdaad precies hetzelfde geheugen te nemen als dat je al hebt, maar dat zegt niet dat ander geheugen erbij niet werkt ;)

Ik heb de Kingston Kingston KVR1333D3N9/4G kit van twee stuks nog nergens kunnen vinden. Wordt deze nog wel verkocht?

Maar in de tussentijd zit je wel zonder hè, tenzij je het erna verkoopt.

Leveren deze oude schatjes überhaupt nog wel wat op? Ik kan me weinig mensen voorstellen die specifiek zoeken naar dit werkgeheugen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan