Ram

Status
Niet open voor verdere reacties.

HenkRog

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2008
Hallo,

ik heb 4 GB RAM (4 x 1 GB) en Win Vista 32 bit.
Moederbord: Asus P5B

Ik weet, doordat het een 32 bit besturingssysteem is, dat ik in Windows geen 4 GB RAM kan hebben. Volgens mij zag ik vroeger in Windows 3,5 GB en bij het opstarten 4 GB.

Ik had onlangs wat pc problemen. Het ging op sommige momenten ineens erg traag (ook in bvb Traktor, wat volledig lokaal werkt). Ik heb ook twee keer, toen ik de pc opstartte, enkele beeps gehoord. Ik weet het niet precies meer, maar volgens mij was het één keer lang en drie keer kort, en dan een volgende keer, 7 of 8 keer kort. Ik ging er dus van uit dat er in ieder geval een probleem was met de RAM.
Toen ik in het windows logboek ging kijken zag ik enkel een foutmelding ivm de processor. Voor die foutmelding raadde men aan een update van de BIOS te doen. Dat het ik ook gedaan (en ook de laatste driver van mijn videokaart geïnstalleerd). Ik heb ook eens de RAM losgemaakt en opnieuw bevestigd.
Als ik nu opstart toont de BIOS echter maar 3 GB (en Windows ook). Ik heb wat zitten testen door de RAM te versteken en dacht toen dat er één van de 4 slots was in het moederbord die niet meer werkte. Echter, als ik in de BIOS de optie "Memory Remapping" enable, ziet de BIOS 4 GB. Er is dus niks kapot, maar met die optie aan ziet Windows slechts 2 GB!
Ik heb dat dus terug afgezet en heb nu 3 GB in de BIOS en in Windows. Ik zou echter liever weer de situatie van vroeger hebben, 4 in de BIOS en 3,5 in Windows. Iemand een idee wat ik kan doen?

Het is niet onmogelijk dat er een reepje of een slot echt kapot is. memory remapping is een "truc" voor hardware en heeft niets te maken met hoeveel geheugen je werkelijk hebt.

Als je bij het booten slechts 3G ziet dan heb je maar 3G.

Die piepjes die je hoorde, kijk is in de handleiding van je moederbord. Wat vertelt deze erover? Vaak is dit een melding die ergens op gebasseerd is. Bijvoorbeeld, hardware dat defect is.

Die piepjes die je hoorde, kijk is in de handleiding van je moederbord. Wat vertelt deze erover? Vaak is dit een melding die ergens op gebasseerd is. Bijvoorbeeld, hardware dat defect is.

1 short DRAM refresh failure
2 short Parity circuit failure
3 short Base 64K RAM failure
4 short System timer failure
5 short Process failure
6 short Keyboard controller Gate A20 error
7 short Virtual mode exception error
8 short Display memory Read/Write test failure
9 short ROM BIOS checksum failure
10 short CMOS shutdown Read/Write error
11 short Cache Memory error
1 long, 3 short Conventional/Extended memory failure
1 long, 8 short Display/Retrace test failed

Ik ben dus niet 100 % zeker van het aantal beeps, maar zoals ik al zei zal dat inderdaad op een RAM probleem wijzen.

Ik heb dat echter maar twee keer gehoord. Nu hoor ik geen beeps meer bij het opstarten.

Ik heb nog wat testen gedaan en volgens mij is het geheugen en de slots allemaal ok...

- Met alle 4 de reepjes in de slots heb ik dus 3 GB
- Met enkel reep 1 en reep 2 in slot 1 en slot 2 heb ik 2 GB, dus bij de eerste twee is alles ok
- Met reep 1 in slot 1, reep 2 in slot 2 en reep 3 in slot 3 heb ik 3 GB, dus misschien is er een probleem met slot 4 of reep 4
- Echter, reep 1 in slot 1, reep 2 in slot 2 en reep 4 in slot 4 = 3 GB !!

Dit zou dus willen zeggen dat alle repen en sloten ok zijn....

Toch heb ik maar 3 GB als ik alles opvul.

Heeft iemand een verklaring?

Of nog beter: een oplossing om terug 4 GB te krijgen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan