RamIdle, RamBooster e.d.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Witchy

Gebruiker
Lid geworden
13 jul 2001
Wat is het verschil tussen RamIdle, RamBooster en Turbo Memory? Doen deze programmaatjes niet allemaal hetzelfde? Turbo Memory is niet gratis, de andere twee wel. Ik heb 256 MB Ram, maar ik snap niet hoe en wat deze progjes doen en welke beter is. Ik heb ze alledrie gedownload maar wat nu? Groetje, Witchy.

Ze zijn NIET nuttig. Afhankelijk van je windows versie kan ik wel de juiste tweaks geven voor geheugen beheer.

Wat ze doen is het volgende.

Je geeft een alarmniveau in, wanneer je geheugengebruik groter wordt dan het alarmniveau gaat het alarm af en kun je handmatig of automatisch een deel op laten ruimen.
Hierdoor komt een groot deel van je intern geheugen weer vrij en kun je hiervan weer gebruik maken. Hoeveel er vrij gemaakt moet worden kun je ook zelf bepalen.
Hierdoor zal je computer sneller reageren en mogelijk niet vastlopen.

Vorige week heb ik op dit forum gevraagd naar het gebruik van systeembronnen door Zone Alarm Pro en Zone Alarm gratis versie. Pro neemt 15% van mijn bronnen in beslag en die heb ik dus nu ingeruild voor de 'kleine' Za die 10% gebruikt. Ik heb sinds kort ADSL en daarmee is eigenlijk de ellende ontstaan. Ik kom al snel op 7% systeembronnen uit en kort daarna loopt de boel vast. Ik heb windows Me, AMD Athlon 1600+, 256 mb RAM, de browser is Opera, waarvan ik de cache automatisch leeg bij afsluiten. Ik gebruik Adaware en Spybots en Norton AV. Al die geheugenbeheerders beloven dat je computer dagenlang kan doorgaan, maar daar geloof ik nix van. Ik volg de adviezen op dit forum voor wat betreft het schoonmaken en defragmeren e.d. maar nu weet ik het even niet meer. Advies wordt zeer op prijs gesteld Caveman!

Misschien rara vraag maar gebruik je kazaah of iets anders?

Ik heb zelf nl ook gehad dat met kazaah(niet light versie) je geheugen lanzaam vol loopt

Nee ik gebruik geen Kazaa dus dat is het niet. Ik heb nu om het maar eens te proberen Turbo Memory aan staan, maar mijn systeembronnen blijven permanent op 31% hoeveel ram ik ook vrijmaak. Ja 31% is niet zo weinig, dat snap ik, maar ik heb dan ook alleen maar Opera aan en verder niets anders. Ja en ZA natuurlijk.Toch een windows me kwaaltje dan?

Zie : http://www.geocities.com/ziyadhosein/w9xtwks.htm

De vcache tweak is het belangrijkste en als tweede, stel zelf een swap bestand in. Hoe kan je via de link vinden. Ik ben het niet met alles eens op die pagina, maar het is goed begin om zelf ook het een en ander te proberen.

Zodra je instellingen hebt die aansluiten op je systeem wordt het geheel ook stabieler, iets wat je met RAM proggies niet bereikt. Deze legen je RAM op een kunstmatige manier i.p.v dit door het syteem te laten doen, die dat in principe prima zelf kan. De standaardinstellingen voldoen alleen niet.

Ha Caveman. Bedoel je met het vcache verhaal dit stukje (ik heb het maar helemaal overgenomen):
---
SYSTEM.INI tweaks
Under [386enh] add the following line

ConservativeSwapFileUsage=1

Window 9x will now use all available RAM before using the swap file. Since RAM is significantly faster than current hard drives, this will improve performance.

Under [vcache] add the following lines

MinFileCache=0
MaxFileCache=0

The vcache parameter controls the caching of hard drive data in RAM. Using the above settings will stop hard drive data from being cached in RAM. The benefits are two fold. Firstly, more RAM will be free for use by the OS and programs installed. Secondly, programs with memory leaks will not consume RAM as the vcache is now set to zero. This setting will increase speed and stability. It will extend the usable uptime by about 12 hours.
---
Huh, ik vind dat wel eng hoor. Waar vind ik dat dan precies? Dat is me nog niet duidelijk. Zo goed ben ik niet bekend in de machinekamer van windows.

Het system.ini bestand vindt je in c:\windows en deze kan je bewerken met notepad.

Voor vcache zou ik met deze beginnen:

[vcache]
MinFileCache=2048
MaxFileCache=32768
ChunkSize=512

Als de sectie [vcache] niet bestaat, kan je deze maken.

De tweak 'ConservativeSwapFileUsage=1' is goed zo.

Als je op zeker wilt spelen, kan je system.ini kopieren/hernoemen naar system.old. Zo kan je deze herstellen, mocht het nodig zijn, via de opstartflop.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan