random/willekeurig

Status
Niet open voor verdere reacties.

in my life

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2007
hoi,

ik vroeg mij af... hoe random/willekeurig is iets op je computer als je op bijv random pick klikt? zit er een formule ofzo achter of gewoon een hele ingewikkelde regelmaat? ik weet dat gokautomaten niet random zijn... maar hoe zit dat met andere computerdingen? is het helemaal niet te voorspellen? of is er gewoon een regelmaat in die wij zo snel niet door kunnen krijgen?

Notitie: ik wist niet echt waar dit onderwerp bij moest... dit leek me de beste plek...:rolleyes::o

De meeste random generators zijn niet echt random. Ze beginnen met een getal (de seed) en laten hier een simpel formule op los. Het getal wat hier uitkomt gebruiken ze weer voor het volgende random getal.

Dus als je steeds dezelfde seed neemt zal ook altijd de zelfde nummers terug krijgen. De meeste programeer talen hebben dan ook een mogelijkheid om de seed in te stellen.
Als je nu zorgt dat de seeds steeds anders is (neem bv de huidige tijd) zal je wel steeds een ander random getal krijgen.

Voor de meeste toepassing zijn deze random getallen wel random genoeg. Maar voor 'echte' toepassing zijn ook deze getallen niet random genoeg.
Zie bijvoorbeeld hoe "random" de java Math.Random() functie is: http://www.alife.co.uk/nonrandom/

In java is er ook een tweede manier om random getallen te bereken Die gaat via de java.security.SecureRandom class. Deze random getallen zijn veel beter maar kosten ook veel meer tijd om te berekenen.

Er zijn ook andere methode om random getallen te generen. Er zijn apparaten die bv voltage meten op lichtnet of die het 'ruis' gebruiken van radiosignalen.
Op het internet zijn ook services beschikbaar die je een echt random getal willen leveren (al dan niet tegen betaling!)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan