• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Range naam gebruiken in cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

linkav

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2007
Berichten
465
Beste forum-leden,

Ik wil een bepaalde teksten op een tabblad taal-afhankelijk maken. In bijlage vinden jullie een voorbeeldje, dat werkt, van wat ik wil verkrijgen, maar op een andere manier.
Om de tekst 'Naam:' te krijgen gebruik ik de volgende formule:
=ALS($C$2="";"";VERT.ZOEKEN("rngLBLKlantNaam";tblTeksten;VERT.ZOEKEN($C$2;tblTaal;2;0)+1;0))
waarbij "rngKlantNaam" de zoekwaarde is maar ook de rangenaam dat gegeven is aan dat veld.

Kan ik de naam van het veld gebruiken als variabele in de formule VERT.ZOEKEN?
Voorbeeld: VERT.ZOEKEN(thisCell.name;tblTeksten;VERT.ZOEKEN($C$2;tblTaal;2;0)+1;0)

Alvast bedankt voor jullie medewerking!
 
Hierbij de bijlage
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    13,2 KB · Weergaven: 30
Waarom geen index en vergelijken?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld (16).xlsx
    13,8 KB · Weergaven: 28
Dag VenA,

Bedankt voor uw reactie, dit voorbeeld werkt ook! maar dan heb ik een ander probleempje:
de tekst wordt opgezocht in de fix matrix Data!$F$6:$H$10, dus als er een tekst bij komt moeten alle formules aangepast worden, wat ik net niet wil.

Is er nog een andere oplossing?

Graag hoor ik van jullie!
 
Waarom al die named ranges en waarom 2 tabellen?

Het kan toch veel eenvoudiger?
Of is dit te simplistisch gedacht?
zie voorbeeld.
De tabel kan naar believen uitgebreid worden en de formules blijven werken.
 

Bijlagen

  • VoorbeeldTaalGijs.xlsx
    11,3 KB · Weergaven: 22
Beste Gijs,

Dit is inderdaad wat ik zoek!!!! En veel makkelijker dan mijn opzet.

Super bedankt!!!
 
Goed om te horen dat je ermee geholpen bent. Wellicht kun je de vraag nog op opgelost zetten?
 
Ik zou die VERGELIJKEN op taal eruit halen en in een aparte cel zetten, dan hoeft Excel niet voor ieder labeltje opnieuw de taal op te zoeken.
 
Toch ben ik er nog niet helemaal uit.

Ik heb mijn voorbeeld een beetje aangepast, het kan zijn dat de klantnaam op meerdere plaatsen op een tabblad, of op meerdere tabbladen, voorkomt en de omschrijving niet iedere keer hetzelfde hoeft te zijn.
Vandaar dat ik 2x klantnr en klantnaam heb.

Kan iemand mij verder helpen aub?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    12,5 KB · Weergaven: 17
Opgelost..

In bijlage mijn oplossing. Als iemand nog verbeteringen heeft hoor ik het graag!

Toch bedankt voor de reacties!
 

Bijlagen

  • Voorbeeld 2.xlsm
    19,4 KB · Weergaven: 30
Ik zou het veel simpeler houden en een (eventueel verborgen) hulpkolommetje gebruiken met naast een "vraag" het regelnummer van de rij die je nodig hebt uit de vertaaltabel. Dan kan je volstaan met een simpele INDEX formule om de vertaling op te halen en hoef je geen bereiknamen bij te houden e.d..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan