• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Range vastzetten bij cellen naar beneden verplaatsen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Chris15

Gebruiker
Lid geworden
23 aug 2016
Range vastzetten bij cellen naar beneden verplaatsen
Ik werk met Excel op mijn MacBook.

In kolom B heb ik getallen staan, maar er moeten geregeld getallen bij, dus voeg cellen toe en schuiven de andere cellen naar beneden.

Ergens anders heb ik de formule om de hoogste waarde te laten zien.

Maar hoe kan ik die formule vastzetten zodat ik niet steeds de range hoef bij te werken?

Dit heb ik al geprobeerd, maar dat werkt helaas niet: =MAX($B2:$B999) en =MAX($B$2:$B$999)

Heeft iemand de juiste formule voor mij?

Hier de Excel sheet.
In D1 en E1 staan de hoogste en laagste waarde van de range.
Maar af en toe moet ik de cellen van A en B naar beneden schuiven voor de nieuwe metingen.
Dan is het fijn als de range vanaf rij 3 blijft staan.

Bijlagen

Nee, ik wil niet voorbij de B300 ongeveer, dus van de laatste 350 dagen.
En met MIN(B:B) pakt hij alles.

"B300 ongeveer", dat is op het eerste zicht een lastige om in een formule te verwerken...
Maar als "de laatste 350 dagen" wél altijd geldt dan kan het zo:
Code:
=MAX.ALS.VOORWAARDEN(B:B;A:A;">"&$A$3-350)
Voor MIN uiteraard gelijkaardig.

Laat je formulebereik in rij 2 beginnen maar vul die rij nooit in. Als je dan rijen of cellen invoegt dan verandert de formule mee

dus gebruik =MAX($B$2:$B$999)

je moet dan dus rij 2 altijd leeg laten in invoegen bij rij 3 dan gaat het wel goed

Omdat er ook impact op de grafieken is heb ik toch even het bestandje aangepast. de bereiken in de grafiek moeten ook aangepast en daarna kan je rij 2 uitvinken

zie plaatje
1719578564236.png

Bijlagen

@ roeljongman,
Allemaal goed en wel, maar je blijft wel voorbijgaan aan #6.

@ Chris,
Toegegeven, mijn vorige formule was ook maar een halve oplossing, want zelfs met $-tekens wordt dan de celverwijzing nog aangepast bij invoegen.
Helemaal opgelost krijg je het met bv.
Code:
=MAX.ALS.VOORWAARDEN(B:B;A:A;">"&INDIRECT("$A$3")-350)

Nou vooruit dan, de andere helft ook :)

Met deze functie neem je precies 1 jaar mee. (ook bij een schrikkeljaar)
=MAX.ALS.VOORWAARDEN($B$2:$B$1000;$A$2:$A$1000;">"&ZELFDE.DAG(VANDAAG();-12))

maar het kan ook zo.
=MAX.ALS.VOORWAARDEN($B$2:$B$1000;$A$2:$A$1000;">"&VANDAAG()-350)

het verhaal uit de eerdere post over bij rij 2 beginnen blijft wel gewoon staan. vanwege het telkens handmatig bovenaan rijen invoegen . Naarmate meer rijen worden ingevoegd zal 1000 steeds groter worden maar op basis van de formule wordt alleen datums na een gekozen aantal dagen of maanden meegenomen..

en mocht max.als.voorwaarden niet werken vanwege de versie dan is met verschuiving() nog een optie.
=MAX(VERSCHUIVING($A$1;2;1;350;1))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan