• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Range

Status
Niet open voor verdere reacties.

JanOdb

Gebruiker
Lid geworden
16 okt 2017
Ik wil de wisselende waarden die telkens in een cel komen bij elkaar optellen met Range("X1")=Range("X1")+Range("Y1).Value
Dat werkt feilloos.
Maar kan ik ook laten optellen vanuit een ander tabblad, dus Range("X1")=Range("X1")+Range("Tabblad!Y1").Value

Die eerste kan niet feilloos werken, die zal een syntax error geven.
Niet om te zeuren, maar voor de meelezers ;)

Een syntax error zou dan willen zeggen dat de code juist is, maar de schrijfwijze niet. Maar ik heb zo'n gevoel dat de code zelf niet juist is: waar zit de optelling van twee waarden? sheets("tabblad") verwijst dan naar het juiste tabblad, maar niet naar een bepaalde cel en ik zou ook niet weten waar opgedragen wordt dat een cel op tabblad moet opgeteld worden bij t1.
Iets als Range ("verwijzing naar tabblad én cel")+Range("t1") zou kunnen (maar ik probeer het niet uit omdat ik dit ter plekke uit mijn duim zuig en geen idee heb van een eventuele syntax van 'verwijzing naar tabblad én cel'
Dus: hoe kan dit dan wél?

Ik bedoel dit:
Code:
 Range("X1")=Range("X1")+Range("Y1[COLOR="#FF0000"]"[/COLOR]).Value

In je bericht mist het rode teken.

Verder heeft emields antwoord gegeven op je vraag.

Ik bedenk ineens dat sheets("tabblad").range("t1").value zou kunnen verwijzen naar de cel op tabblad, maar mijn opmerking blijft dat ik geen idee heb waar dan iets wordt opgeteld.

Ik heb geen idee wat je bedoelt.
Plaats een voorbeeld bestandje.

Dat ontbrekend rode teken is inderdaad een fout, maar alleen op wat ik hier typte. In mijn excel is het juist.
Maar ik kan niet meer volgen: er zou een syntax error zijn, maar tegelijk is het de oplossing ????
Ik zet nog maar prille stappen in VB, dus neem me niet kwalijk a.u.b. als ik dingen niet begrijp. Ik uit geen kritiek of zo.

Snap ik. Geen probleem.
Maar plaats een voorbeeld bestandje want wat als antwoord op je vraag is gegeven door emields is goed.
Kennelijk pas je het niet goed toe.

Ik weet niet hoe ik hiervan een voorbeeldbestandje kan plaatsen.
Mijn probleem is waarschijnlijk niet ongewoon: op TABBLAD A is er een cel waarin een waarde komt, die moet opgeteld worden bij een andere waarde op TABBLAD B. Daarna wordt de cel op TABBLAD A weer op nul gezet, en begint alles van voor af aan. Op TABBLAD B komt dus het totaal van alle waarden die op TABBLAD A gestaan hebben (in die bepaalde cel).

Klik eens op de link in mijn handtekening.

Oh jee, help. Nu ga ik overkomen als een absolute onnozelaar: waar moet ik op klikken/waar vind ik je handtekening?

Ik begin één en ander op een rijtje te zetten.
edmoor, de syntax error waarnaar je verwees ging over MIJN schrijfwijze, niet die van emields.
Is dit dan de syntax die ik moet gebruiken: Range("X1")=Range("X1")+sheets("tabblad").range("Y1").value ?

Je begrijpt niet wat ik bedoelde, maar is niet belangrijk.

Dat laatste is de juiste syntax inderdaad.

edmoor, heb nu ook je antwoord i.v.m. de handtekening gekregen. Maar dat wist ik/had ik gelezen. Ik wist alleen niet goed of ik dan een screenshot moest plaatsen van de 2 betrokken tabbladen. Maar misschien heb ik het ondertussen uitgevlooid.
Ik ben dankbaar dat je je met een nitwit als mezelf wil inlaten. Je kunt je niet voorstellen wat ik van dit forum bijleer: op een halfuur leer ik meer bij dan van het bestuderen van een boek.

We hebben het allemaal een keer moeten leren Jan :)

Als je een vraag plaatst of reageert via "reageer op bericht" kan onder het tekstvak via beheer bijlagen -> toevoegen -->bladeren -->uploaden -->gereed
een(voorbeeld) bestand uploaden met een voorbeeld van uw vraag. het is altijd makkelijker werken voor de helpers als je ziet waarover het gaat.

Bijlagen

En als uw vraag opgelost is vergeet ze dan niet als opgelost te zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan