• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rangschikken op meerdere criteria

Status
Niet open voor verdere reacties.

Peter1972

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2015
Berichten
6
Beste forumgebruikers,

Ik heb op dit forum al meerdere berichten voorbij zien komen m.b.t. de functie RANG of RANG.GELIJK, maar ik heb zelf een excel uitdaging met deze functie die ik nog niet heb kunnen vinden op dit forum.
In een overzicht staan per projectnummer een aantal nog te factureren termijnen. Nu wil ik per project de rang bepalen van de nog ter factureren termijn binnen dit project.

Met alleen de functie RANG krijg ik dit niet opgelost, ook gekeken naar een combinatie van deze functie met een andere formule, maar krijg het niet werkend...... Voor de duidelijkheid heb ik een bestandje bijgevoegd.

Wie kan mij op weg helpen?

Dank alvast,

Peter
 

Bijlagen

  • Rang bepalen meerdere criteria.xlsx
    9,8 KB · Weergaven: 51
Als de projectnummers gesorteerd staan, zoals in je bijlage:
Code:
=RANG(B2;VERSCHUIVING($A$1;VERGELIJKEN(A2;$A$2:$A$19;0);1;AANTAL.ALS($A$2:$A$19;A2);1);1)
 
De projectnummers staan in principe wel gesorteerd, maar dat hoeft niet per definitie zo te zijn.....
Daarnaast is het voorbeeld bestand slechts een korte selectie van de werkelijke lijst met projecten. Het aantal projecten kan dus variëren.

Hoe kan ik daarmee in de formule rekening houden?
 
Het aantal projecten en de grootte van de lijst maakt niet uit, zolang je tabel maar gesorteerd staat op projectnummer. (...uiteraard wel even het bereik in de formule aanpassen dan)
Is dat níet het geval dan zal het een VBA-oplossing worden (of wellicht een matrix-formule).
Maar lijkt me geen probleem om te zorgen dat je tabel gesorteerd is toch?
 
Ok, helder antwoord.
In principe staat de tabel altijd gesorteerd en daarmee zou de formule dus prima moeten werken. Hiermee kan ik verder.
Ik ben inmiddels aan de slag gegaan met de voorgestelde formule en snap nu ook wat deze formule uiteindelijk doet (kostte even wat moeite :confused:)

Dank voor je hulp!

Groeten,
Peter
 
Ik heb nog even verder gezocht en het blijkt ook te kunnen zónder te sorteren:
Code:
=SOMPRODUCT(($A$2:$A$19=A2)*(B2>$B$2:$B$19))+1
 
Dank voor de aanvulling.

Deze ga ik gelijk uitproberen in mijn originele bestand.

Bedankt!

Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan